Ja, maar ik ben nog niet eens bij het gedeelte gekomen waar je aftrekposten kan opgeven. Ik was nog bezig met uitrekenen van eigenwoningschuld en al die dingen in de bijleenregeling en daar zeggen ze bv Geef de koopsom op en aankoopkosten of financieringskosten, en dan staat er: “bijvoorbeeld Makelaarskosten en dit en dat”. Terwijl makelaarskosten ook niet aftrekbaar zijn. Dus ik weet niet wanneer je levering dan wel erbij kan tellen.
Maar goed ik geef het op, geen zin om nog avonden gefrustreerd niks te snappen.
Heb al iemand gecontacteerd om het voor ons te doen.
Voor het berekenen van de eigenwoningschuld moet je inderdaad inclusief aankoopkosten rekenen. Dus alle kosten, ook die niet aftrekbaar zijn. Voor het stukje wat aftrekbaar is, gaat het weer alleen om de financieringskosten.
Hebben jullie trouwens bewust een deel van de overwaarde niet in de nieuwe woning gestoken? Dat betekent namelijk dat, wanneer je daarvoor een hypotheek hebt genomen, de rente op die hypotheek niet aftrekbaar is en de lening in box 3 uitkomt. Fiscaal niet zo gunstig veelal en maakt je aangifte ib ook in de toekomst wel lastiger invullen.
In elk geval denk ik wel goed om dit jaar een professional te laten invullen, best wel een lastige situatie heb je!
Nee niet bewust maar het kon niet anders. We hebben eerst een huis gekocht, dus toen wisten we nog niet wat we precies voor de verkoop gingen krijgen. We hadden een hypotheek en een overbruggingshypotheek. Pas na de verkoop bleek dat we meer kregen voor het huis dan voorspeld, dus toen kregen we het overschot uitgekeerd.
Ik denk trouwens niet dat de hele rente op hypotheek niet aftrekbaar is, want de hypotheek is veel lager dan aankoopsom, en de eigenwoningschuld is volgens mij 10.000 euro lager dan de hypotheek. Maar ik snap er dus weinig van zoals ik al zei, ik hoop dat een belastingadviseur het goed kan indienen allemaal.
Ja ik heb daar dus niet echt over nagedacht. Gewoon op spaarrekening gezet en wat meubels van gekocht. We hebben het wel af en toe besproken van Hmm misschien kunnen we wel wat aflossen maar even kijken of dat zinvol is. En daarna… niet meer aan gedacht. Beetje laks geweest daarin en nu ineens is het 2025, te laat!
De hypotheekadviseur had ons gezegd dat je dat geld gewoon kan houden, maar het fiscaal wel voordelig kan zijn als je het in je huis steekt dmv verbouwing ofzo. Maar wij hadden geen verbouwing nodig. Niet aan gedacht dat je het dan ook kan aflossen. Gewoon dom en helaas nu te laat.
Vanaf april heb ik een vaste baan ipv flexen hier en daar, dus net mijn toetsingsinkomen ingevuld voor 2025 en moet dus 4 maanden zorgtoeslag gaan terugbetalen. Vreselijkkk ![]()
Gaat normaal gesproken op basis van een werkgeversverklaring, niet je aangifte (mits loondienst).
Nee, ik moest een werkgeversverklaring, een loonstrook en een uitdraai van de loongegevens in mijn uwv laten zien (had verder geen uitkering maar UWV krijgt ook iedere maand je loongegevens).
Mijn gevoelsantwoord is dat het geen vergoeding voor het gebruik van het OV is. Toen ik nog geen zakelijk OV had kon ik declareren en dan was het duidelijk wat voor OV was en wat de ‘gewone’ reiskostenvergoeding voor de autodagen.
Maar ik ben geen belastingadviseur.
Voor ov-kosten mag je een vast bedrag aftrekken afhankelijk van reisdagen en kilometers, niet het werkelijk betaalde bedrag. En daarvan moet je eerst de vergoeding aftrekken.
Dus ik denk (maar ik ben ook maar leek), dat je hier ‘ja’ moet invullen, dat die €3k dan afgetrokken wordt van het normbedrag, en dat je dan negatief uitkomt (en dus niks extra mag aftrekken), omdat dat normbedrag vrij laag is.
Wat betalen jullie aan gemeentelijke en waterschapsbelasting? Ik heb dit jaar al ruim €1000 afgetikt aan de gemeente en krijg nu een aanslag van €500 van de waterschappen. Zijn dat normale bedragen? Ik schrik ervan, had een lager bedrag gebudgetteerd obv wat ik online kon vinden.
Ik heb de waterschappen dit jaar nog niet binnen, maar gemeente was dit jaar 1314 euro, en waterschap vorig jaar 440. Ik heb m gebudgeteerd op 550.
Volgens mij zijn dat wel normale bedragen helaas. Ik hoor vaker van familie en vrienden die een koophuis hebben dat ze rond de €1000 aan gemeentelijke belastingen betalen. Ikzelf betaal zo’n €450 omdat ik niet de eigenaarslasten heb (maar die zullen wel verwerkt worden in mijn huur) en ruim €360 aan waterschap
In bijna alle gemeenten gaan de belastingen omhoog de afgelopen en komende jaren omdat gemeenten vanaf 2026 veel minder geld krijgen van de Rijksoverheid (gemeentefonds). Dus dat geld moeten gemeenten ergens anders vandaan halen. Als je zoekt op ravijnjaar gemeentelijke belastingen vind je artikelen met uitleg erover
Thanks voor alle antwoorden! Ik begrijp dat het verschilt per gemeente etc., en ik begrijp ook dat ik nu meer moet betalen dan toen ik huurde. Het bedrag is alleen veel hoger dan waarop ik had geanticipeerd obv wat ik vorig jaar online kon vinden. Ik vroeg me daarom af of dit wel kon kloppen.
@quarterlife Jouw post verklaart een hoop. Ik heb blijkbaar onder een steen geleefd!
Vind het trouwens wel raar dat ik voor 3 personen (eenheden) moet betalen, terwijl we hier met zijn tweeën wonen en ik dat alleen moet ophoesten. Maar daar zal vast ook een reden voor zijn.
Je betaalt voor een eenpersoonshuishouden of meerpersoonshuishouden dus niet voor drie personen.
Edit:
Als je de aanslag niet goed begrijpt zou ik gewoon even bellen! De medewerkers loodsen je er graag doorheen.
Dus een gezin van 6 betaalt net zoveel als een gezin van 2? Dat wist ik niet. Merci voor de uitleg!
Ik betaal het maar gewoon met mijn ogen dicht ![]()
Nog meer dan jij, vorig jaar was het meer dan 2000. Echt hoge bedragen, ik schrik elk jaar weer ook al weet ik het. Woonde en huurde toen nog wel in de gemeente waar het ook het hoogste is.
Wow, dat is gewoon zowat een maandinkomen!
Bij mij was het ook zo dat ze achterliepen met de administratie en ik aanslagen voor 2 (of zelfs 3) jaar kort achter elkaar kreeg.
Dat je er met 2 woont en je het alleen moet ophoesten, is natuurlijk een keuze waar de gemeente geen rekening mee houdt? Het wordt gewoon altijd berekend op basis van een eenpersoons of meerpersoonshuishouden. De inflatie is hoog, er is sprake van een ravijnjaar dus dat je gemeentelijke kosten toenemen is balen maar wel verklaarbaar…