Ik heb even gespiekt en nu staat er ‘u krijgt uitstel voor uw aangifte’. Ik heb alleen helemaal geen uitstel gevraagd en ik heb ook op tijd aangifte gedaan
Heeft iemand verstand van de vermindering energiebelasting? Volgens mij heeft mijn woningbouwvereniging te weinig in mindering gebracht maar weet het niet 100% zeker.
Nog geen brief gehad maar het geld stond vanmorgen op de rekening
Is er iemand hier die werkt bij de belastingdienst (aangiftevraag). Wil m liever niet openbaar stellen. Via de telefoon heb ik al 2x een verschillend antwoord gehad
Ik krijg voor het eerst inkomensafhankelijke combinatiekorting. Heb dit nog nooit ontvangen (mijn dochter is 2), ik vraag me af waarom nu opeens wel…? Ik dacht dat dit iets voor ons beide was, dus stortte het steeds op onze gezamenlijke rekening. Maar nu denk ik dat het wel iets voor mij persoonlijk is? Hoe doen jullie dat?
Of je het vorig jaar (dus over 2022) al kreeg, ligt eraan wanneer je dochter geboren is. Als ze na 1 juli geboren is, krijg je het pas over het volgende jaar het voor het eerst.
Hebben jullie samen als fiscale partners de aangifte gedaan? Bij ons werd het met de gemeenschappelijke belastingaangifte gewoon automatisch berekend. En onze eigen keus is om alles op 1 van ons uit te betalen (was iets voordeliger)
Ohhh vandaar, ze is van na 1 juli.
We hebben onze voorlopige aanslag 2024 ingediend, omdat we dan onze hypotheekrenteaftrek maandelijks kunnen laten uitbetalen van dit jaar (anders is de hypotheek wel erg veel iedere maand). Dus daarom komt dit nu naar voren denk ik. Maar betekent dit dat we dit bedrag nu ieder jaar krijgen, of verandert dat al naargelang je meer of minder verdient? En is het van ‘mij’, of van ons samen als ouders? Ik word niet echt wijs uit die informatiepagina op de site van de belastingdienst.
Ja je krijgt het elk jaar tot je kind 12 is. En in principe is het van jullie samen, in geval van fiscale partners op hetzelfde adres (als ik het goed begrijp). Ik weet alleen niet of dit vanaf volgend kalenderjaar dan automatisch in de maandelijkse uitbetaling al meekomt, of dat het altijd in 1x uitbetaald wordt.
Ik snap het, dank je voor je uitleg! Toch mooi. Had totaal niet gerekend op dit geld, dus dat voelt als een heerlijke extra!
De minstverdienende ouder (in geval dat je nog bij elkaar bent) krijgt die belastingkorting, dus in die zin zou je wel kunnen zeggen dat het ‘van jou’ is.
Bij mij/ons is de ICK is een aftrekpost op het gezamenlijke inkomen bij de jaarlijkse aangifte. Dus ze kijken naar het verzamelinkomen en daar trekken ze dan een aantal posten vanaf (bv hypotheekrente en dus ook ICK) en dan krijgen we weer geld terug nav die berekening, maar de ick is dan nooit een los bedrag; komt bij ons altijd op de grote hoop en heb dus geen idee hoeveel dat netto is. Grappig dat als je het maandelijks laat uitkeren het dus wel losse berekeningen/bedragen zijn
Huh, maar kan je dan niet die berekening openklikken en dat je dan ziet van wiens inkomen de IACK is afgetrokken? Want dat is bij maandelijkse teruggave idd wel zo Ben nu wel benieuwd eigenlijk haha
Zie je bij jaarlijkse aangifte ook hoor @Rosalala
Althans: wij hebben gekozen voor allebei een stuk belasting terugkrijgen (meest optimale verdeling) en dan zie ik vervolgens twee berekeningen inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Die van mijn man en die van mij. In mijn berekening staat de IACK en in die van mijn man niet.
Ahh ok, ik verdien meer dan mijn partner, en in onze optimale verdeling krijgt hij meestal alles terug. Ik denk dat ik zijn specificatie dan niet in kan zien bij mijn aangifte of dat nooit geprobeerd heb, zal daar dan aan liggen vermoedelijk… maar t wordt iig in 1x uitbetaald met ook hypotheekrente aftrek etc
Ik hoop dat iemand hier mij misschien meer uitleg kan geven, anders zal ik maandag even de belastingdienst moeten bellen.
Ik heb twee weken geleden een grote kostenpost gehad van de tandarts. Lang verhaal kort: ik knars in mijn slaap en soms overdag bij hoge stress. Dit is 10 jaar gaande geweest en er was niks van mijn tanden over. Heb mijn tanden dus moeten opbouwen met facings maar dit heeft mij 5000 euro gekost. Ik heb een betalingsregeling aangevraagd via de tandarts voor 5 maanden, maar had gelezen dat je via de belastingdienst eventueel een deel van de hoge kosten terug kan krijgen (of aftrekbaar van belasting die je moet betalen). Echter staat er als een punt het volgende: * U mag de kosten alleen aftrekken in het jaar waarin u die kosten betaalt.
Ik ga de kosten betalen in 2024 en 2025. Moet ik de kosten dan aftrekken in het jaar waar ik met de regeling ben begonnen, of over 2025 trekken omdat ik dan klaar ben met betalen? Ik kon dat nergens echt terugvinden.
Ik zou zeggen dat je dan de kosten die je in 2024 betaalt in dat jaar mag aftrekken en dat wat je in 2025 betaalt in dat jaar. Maar ik ben geen Belastingdienst. Want je betaalt in 2 verschillende jaren
Ligt het niet aan de datum waarop de factuur is opgemaakt en verzonden? Meestal betaal je tandartskosten ook via een externe facturering partner en krijg je van zowel je tandarts als dat bedrijf de factuur.
Maar er staat expliciet op de website van de BD aftrekbaar in het jaar dat je de kosten betaalt en niet in het jaar waarin ze gefactureerd worden
Klopt, daarom vind ik het best wel verwarrend. Maar ik ga maandag maar even bellen voor meer duidelijkheid want als het inderdaad deels 2024, deels 2025, denk ik dat ik de kosten allemaal in 2024 wil maken ipv twee jaren.
Ik hoorde gisteren dat ik vervoerskosten mag aftrekken die ik voor medische afspraken maak.
Is er toevallig iemand die hier verstand van heeft/ ervaring mee heeft en mij even op weg wil helpen?