Belastingen

Jep 2x meegemaakt. Niet bij mijn eigen bedrijf maar bij het bedrijf waar ik voor werk(te). Heb wel beide controles voorbereid en begeleid. Gaan ze een bepaalde periode controleren? Moet je veel gegevens aanleveren? Vooral niet stressen, is nergens voor nodig. Mijn ervaring is dat ze heel meewerkend en meedenkend zijn! Maar snap dat je het er nu niet bij kunt hebben.

Thanks voor je berichtje, stelt me alvast gerust. Ik heb gelukkig sinds 2018 een officiele boekhouder. Gaat om de 2018 stukken (IB en OB). Maar stress hem wel want stel ze gaan moeilijk doen of ik krijg een boete blech. :unamused: Vraag me ook af wat de reden is van de controle maargoed we wachten het even af.

Weet iemand wanneer het drempelinkomen voor de toeslagen bekend wordt voor 2020?

Als ik google op zorg/huurtoeslag 2020 vind ik het gewoon!

Zou je het kunnen linken alsjeblieft? Ik vind niks. Op het eerste gezicht lijk ik het wel te vinden maar als ik doorklik en -lees via een link dan staat het er uiteindelijk alleen voor 2019 en vorige jaren.

zorgtoeslag:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/zorgtoeslag/voorwaarden/inkomen/bedragen-zorgtoeslag-per-maand

Huurtoeslag:

(vond dat grafiekje wel handig van deze, het wordt dus meer een glijdende schaal!)

Heeft iemand wel eens een voorlopige aangifte gedaan? Wat is daar precies het voordeel van? Wanneer ik online dit probeer te doen over het jaar 2019, krijg ik op het formulier gegevens van het jaar 2017 te zien. Alleen mijn situatie is dit jaar heel anders dan 2018 en 2017.

Vaak doen mensen dat als ze al weten dat ze een bedrag terug krijgen, bijvoorbeeld vanwege hypotheekrenteaftrek (dat kun je dan maandelijks terugkrijgen) of vanwege aftrekbare kosten bij aankoop van een woning (dat kun je dan eerder terugkrijgen dan in juni van het jaar erop). Als je weet dat je veel moet bijbetalen omdat je bijvoorbeeld veel vermogen hebt, zou je het ook kunnen doen.

1 like

Ah, wat zuur! Bel morgen meteen even. Misschien strijken ze over hun hart als blijkt dat de brieven naar een verkeerd adres zijn gegaan. Last je weten hoe het afloopt?

1 like

Heel vreemd! Ik krijg alle communicatie van de belastingdienst zowel per post als digitaal. En is je adreswijziging niet goed gegaan bij de gemeente? Want de Belastingdienst gebruikt automatische het adres wat bij de gemeente bekend is. Ik heb trouwens wel eens dwangbevelen gezien, maar ik herken geen knalrode brief? Weet je zeker dat ie wel legitiem is?

1 like

Ah op die manier, dan is het gek ja. Voor een dwangbevel zitten altijd nog een herinnering en een aanmaning, dus ik zou wel vragen waarom die niet via mijn overheid of mijn toeslagen te zien zijn. Mijn ervaring met de belastingdienst en betalingsachterstanden, is dat ze strenger zijn in de brieven qua termijnen dan in de uitvoering. Dus als je nu betaald hebt, volgt er geen deurwaarder ofzo verwacht ik. Het kan wel zijn dat je nog een stukje extra moet betalen, omdat er rente op het bedrag gerekend wordt.

3 likes

Ik heb dit ook gehad. Het vragen om geld ging wel via de post & die had ik gemist. Ik verwachtte ze ook in MijnOverheid. Toen was er opeens een dwangbevel.

1 like

Ik ben pas net begonnen met een eerste serieuze baan, en heb daarnaast wel uitzendwerk gedaan. Nu wist ik helemaal niet dat je zelf je inkomen moet aanpassen bij mijn toeslagen. Inmiddels alles uitgerekend en een nieuw inkomen voor 2019 nog doorgegeven, maar ik krijg nergens een bevestiging of wat dan ook? Wanneer hoor ik hier iets van?

Mijn god wat hebben ze nou weer bedacht. Dit kan toch niet. :face_with_symbols_over_mouth: :joy: :scream:

4 likes

What the fuck? Zou dit echt enorm bizar vinden (vind het overigens ook bizar dat je voor een id kaart moet betalen).

1 like

Gewoon bij alles betaal je aan de belastingdienst;
Als je spaart, als je geld uitgeeft(9 of 21%), als je het weggeeft(schenking), als je geld verdiend(IB), zorgbelasting voor mensen die in loondienst werken terwijl je zelf zzper bent?, over je omzet, als je auto rijd, als je een huis hebt, als je je aangifte wilt doen(WAT MOET VAN HUN) als je iets wint. zelfs als je dood bent, en ga zo nog maar even door.

Voel me zwaar genaaid door ze. Heb afgelopen periode een groot boekenonderzoek gehad (steekproef) THANK GOD dat alles navenant goed was, maar wat heb ik een diepe stress en haat gekregen tegenover hun.

8 likes

Lijkt me echt bizar. Iemand legde mij trouwens uit dat eherkenning half publiek half privaat is en daardoor moet je ervoor betalen en dat gaat ook naar die private partijen. Bij DigiD is dit bijvoorbeeld niet het geval dus ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen.

Ik zie het huidig belastingstelsel wel echt als “genaaid” worden. Ik vind dat bepaalde belastingsoorten die traditioneel hoog liggen (bijvoorbeeld: inkomstenbelasting) echt bizar zijn, waar belasting op winsten van multinationals en “groot geld” extreem laag is. In die zin vind ik het huidig belastingsysteem wel echt naaiend. Mensen die relatief weinig geld hebben, betalen relatief veel belasting, terwijl mensen die buitenproportioneel veel geld hebben relatief weinig belasting betalen. En uiteindelijk kan je met geld, geld verdienen, waardoor de armen “arm” blijven en de rijken rijker worden.

10 likes

Omg, dit kunnen ze toch niet menen?

Je maakt het er niet leuker mee en niet makkelijker mee.

Zoiets is voor de doelgroep waarmee ik werk (mensen met problematische schulden) echt funest. Mensen hebben vaak al schulden bij de belastingdienst, moeten voor het traject de aangiftes doen, en dan zouden ze ervoor moeten betalen, waardoor er weer nieuwe schulden ontstaan.

Als je daarmee de bijdrage Zvw bedoelt is dat niet voor mensen in loondienst, dat is het inkomensafhankelijke deel van je zorgpremie (naast het ‘vaste’ deel dat je maandelijks voor je basisverzekering betaalt). Van het zorgstelsel maak je als zzp-er net zoveel gebruik als iemand in loondienst.