Belastingen

Misschien kan iemand mij helpen met het volgende; ik heb deze week de defnitieve aanslag voor toeslagen uit 2015 en 2016 gekregen en moet een enorm bedrag terugbetalen.Gaat om zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget.
Nu moet ik over de aanslag van 2015 ook een bedrag aan rente betalen. Er staat op de website dat als het lang duurt voor je de aanslag krijgt je bezwaar mag maken, maar als ik het opzoek zie ik dat het 5 jaar mag duren voor je de definitieve aanslag krijgt… Zou ik hier nog iets mee kunnen?

Ik vrees het niet, het is echt super kut dat die dingen soms zo laat binnen komen maar ze mogen het zo laat nog doen. Je kunt het altijd proberen, geloof dat dan het qua betalen ook even opschuift. Als je belt zijn ze vaak ook erg behulpzaam, wel even alles goed bijhouden want werd bij ons echt een gigantische chaos met dingen betalen en dat er steeds andere betaalkenmerken kwamen en alles, snapte uiteindelijk echt niet meer wat ik nou aan het betalen was.

Thanks, ja ik vrees ook dat ik er niet onderuit kom. We echt zuur dat ik voor hun traagheid betaal eigenlijk, maar dan had ik maar beter moeten opletten.

Nou ik vind het belachelijk van ze dat ze schijnbaar 3 jaar nodig hebben om hun eigen administratie een beetje op orde te hebben, en dan vervolgens rente gaan vragen voor het geld dat ze toch al veel te laat nog van je willen cashen.
Wat kost het nou voor werk om die brief ff 3 jaar eerder uit te printen en op te sturen.
En oh wee als je zelf eens iets te laat betaald.

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker… ?? :crazy_face:
:rage:

Ja echt vervelend, ik wist ook niet dat je er dan rente over moet betalen. Maar blijkbaar werkt het ook andersom; dat je rente betaald krijgt als je zo laat nog toeslagen terugkrijgt.

Voor mijn bedrijf heb ik zojuist een brief ontvangen voor controle van de belastingdienst (boekenonderzoek). Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik baal hem echt want kan dit er ff niet ook nog bij hebben deze stress. Zit midden in een verhuizing en moet binnen 2 weken al die stukken aanleveren.:flushed:

Jep 2x meegemaakt. Niet bij mijn eigen bedrijf maar bij het bedrijf waar ik voor werk(te). Heb wel beide controles voorbereid en begeleid. Gaan ze een bepaalde periode controleren? Moet je veel gegevens aanleveren? Vooral niet stressen, is nergens voor nodig. Mijn ervaring is dat ze heel meewerkend en meedenkend zijn! Maar snap dat je het er nu niet bij kunt hebben.

Thanks voor je berichtje, stelt me alvast gerust. Ik heb gelukkig sinds 2018 een officiele boekhouder. Gaat om de 2018 stukken (IB en OB). Maar stress hem wel want stel ze gaan moeilijk doen of ik krijg een boete blech. :unamused: Vraag me ook af wat de reden is van de controle maargoed we wachten het even af.

Weet iemand wanneer het drempelinkomen voor de toeslagen bekend wordt voor 2020?

Nice! Bijna black friday haha

Als ik google op zorg/huurtoeslag 2020 vind ik het gewoon!

Zou je het kunnen linken alsjeblieft? Ik vind niks. Op het eerste gezicht lijk ik het wel te vinden maar als ik doorklik en -lees via een link dan staat het er uiteindelijk alleen voor 2019 en vorige jaren.

zorgtoeslag:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/zorgtoeslag/voorwaarden/inkomen/bedragen-zorgtoeslag-per-maand

Huurtoeslag:

(vond dat grafiekje wel handig van deze, het wordt dus meer een glijdende schaal!)

Heeft iemand wel eens een voorlopige aangifte gedaan? Wat is daar precies het voordeel van? Wanneer ik online dit probeer te doen over het jaar 2019, krijg ik op het formulier gegevens van het jaar 2017 te zien. Alleen mijn situatie is dit jaar heel anders dan 2018 en 2017.

Vaak doen mensen dat als ze al weten dat ze een bedrag terug krijgen, bijvoorbeeld vanwege hypotheekrenteaftrek (dat kun je dan maandelijks terugkrijgen) of vanwege aftrekbare kosten bij aankoop van een woning (dat kun je dan eerder terugkrijgen dan in juni van het jaar erop). Als je weet dat je veel moet bijbetalen omdat je bijvoorbeeld veel vermogen hebt, zou je het ook kunnen doen.

1 like

Ah, wat zuur! Bel morgen meteen even. Misschien strijken ze over hun hart als blijkt dat de brieven naar een verkeerd adres zijn gegaan. Last je weten hoe het afloopt?

1 like

Heel vreemd! Ik krijg alle communicatie van de belastingdienst zowel per post als digitaal. En is je adreswijziging niet goed gegaan bij de gemeente? Want de Belastingdienst gebruikt automatische het adres wat bij de gemeente bekend is. Ik heb trouwens wel eens dwangbevelen gezien, maar ik herken geen knalrode brief? Weet je zeker dat ie wel legitiem is?

1 like

Ah op die manier, dan is het gek ja. Voor een dwangbevel zitten altijd nog een herinnering en een aanmaning, dus ik zou wel vragen waarom die niet via mijn overheid of mijn toeslagen te zien zijn. Mijn ervaring met de belastingdienst en betalingsachterstanden, is dat ze strenger zijn in de brieven qua termijnen dan in de uitvoering. Dus als je nu betaald hebt, volgt er geen deurwaarder ofzo verwacht ik. Het kan wel zijn dat je nog een stukje extra moet betalen, omdat er rente op het bedrag gerekend wordt.

3 likes

Ik heb dit ook gehad. Het vragen om geld ging wel via de post & die had ik gemist. Ik verwachtte ze ook in MijnOverheid. Toen was er opeens een dwangbevel.

1 like

Ik ben pas net begonnen met een eerste serieuze baan, en heb daarnaast wel uitzendwerk gedaan. Nu wist ik helemaal niet dat je zelf je inkomen moet aanpassen bij mijn toeslagen. Inmiddels alles uitgerekend en een nieuw inkomen voor 2019 nog doorgegeven, maar ik krijg nergens een bevestiging of wat dan ook? Wanneer hoor ik hier iets van?