Belastingen

Mijn god wat hebben ze nou weer bedacht. Dit kan toch niet. :face_with_symbols_over_mouth: :joy: :scream:

4 likes

What the fuck? Zou dit echt enorm bizar vinden (vind het overigens ook bizar dat je voor een id kaart moet betalen).

1 like

Gewoon bij alles betaal je aan de belastingdienst;
Als je spaart, als je geld uitgeeft(9 of 21%), als je het weggeeft(schenking), als je geld verdiend(IB), zorgbelasting voor mensen die in loondienst werken terwijl je zelf zzper bent?, over je omzet, als je auto rijd, als je een huis hebt, als je je aangifte wilt doen(WAT MOET VAN HUN) als je iets wint. zelfs als je dood bent, en ga zo nog maar even door.

Voel me zwaar genaaid door ze. Heb afgelopen periode een groot boekenonderzoek gehad (steekproef) THANK GOD dat alles navenant goed was, maar wat heb ik een diepe stress en haat gekregen tegenover hun.

8 likes

Lijkt me echt bizar. Iemand legde mij trouwens uit dat eherkenning half publiek half privaat is en daardoor moet je ervoor betalen en dat gaat ook naar die private partijen. Bij DigiD is dit bijvoorbeeld niet het geval dus ben benieuwd hoe ze dat dan gaan doen.

Ik zie het huidig belastingstelsel wel echt als “genaaid” worden. Ik vind dat bepaalde belastingsoorten die traditioneel hoog liggen (bijvoorbeeld: inkomstenbelasting) echt bizar zijn, waar belasting op winsten van multinationals en “groot geld” extreem laag is. In die zin vind ik het huidig belastingsysteem wel echt naaiend. Mensen die relatief weinig geld hebben, betalen relatief veel belasting, terwijl mensen die buitenproportioneel veel geld hebben relatief weinig belasting betalen. En uiteindelijk kan je met geld, geld verdienen, waardoor de armen “arm” blijven en de rijken rijker worden.

10 likes

Omg, dit kunnen ze toch niet menen?

Je maakt het er niet leuker mee en niet makkelijker mee.

Zoiets is voor de doelgroep waarmee ik werk (mensen met problematische schulden) echt funest. Mensen hebben vaak al schulden bij de belastingdienst, moeten voor het traject de aangiftes doen, en dan zouden ze ervoor moeten betalen, waardoor er weer nieuwe schulden ontstaan.

Als je daarmee de bijdrage Zvw bedoelt is dat niet voor mensen in loondienst, dat is het inkomensafhankelijke deel van je zorgpremie (naast het ‘vaste’ deel dat je maandelijks voor je basisverzekering betaalt). Van het zorgstelsel maak je als zzp-er net zoveel gebruik als iemand in loondienst.

Maar het geld voor zo’n systeem of je identiteitskaart moet ergens vandaan komen dus of je betaalt er direct voor of ze gooien bijv. de inkomstenbelasting omhoog. Linksom of rechtsom betaal je toch. Al voelt deze manier wel heel oneerlijk.
(En hoewel via de inkomstenbelasting misschien wel eerlijker zou zijn omdat dan de breedste schouders de zwaarste lasten dragen. Nou ja dat is dan ook weer niet helemaal waar want de rijkste mensen betalen mensen om allerlei slimme belastingontwijkende constructies te bedenken.
Maar goed over het algemeen wel. Ik dwaal af hehe.)

1 like

Klopt, maar ik vind eigenlijk dat we kosten voor zaken waar je verplicht over moet beschikken/zaken die je verplicht moet uitvoeren gemeenschappelijk moeten maken. Kom je inderdaad uit bij een systeem van sterke schouders, zwaardere lasten. Maar zo houd je zoiets simpels als een id kaart voor iedereen toegankelijk.

1 like

Ik kreeg dit jaar voor het eerst een brief dat ik aangifte moet doen! Ben benieuwd of er een hoog bedrag terugbetaald moet worden…

Wij kregen vorig jaar een brief en dit jaar weer. Vorig jaar kregen we veel terug, dus je hoeft dan niet altijd iets te betalen

1 like

Heeft er iemand ervaring met het opvoeren van zorgkosten bij je aangifte? Ik heb online al gevonden dat er een drempelbedrag is, maar moet ik dan alleen het bedrag boven het drempelbedrag invullen, of moet ik het hele bedrag doen en berekent de belastingdienst dan zelf wat mijn drempelbedrag is?

Dr Belastingdienst haalt het drempelbedrag er zelf van af. Dus je kunt zelf alle kosten invoeren. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld studiekosten.

1 like

Ik heb mn brief ook al binnen, het kan pas vanaf maart toch?

Yes 1 maart

Ik heb hem ook al binnen, had alles al helemaal netjes voorbereid qua administratie, dus de accountant vast alles opgestuurd. Ben zo benieuwd wat ik moet betalen, heb vorig jaar al vooruit betaald voor 2019 maar heb een goed jaar gedraaid dus ben bang dat ik nog tussen 1000 - 10.000 moet bijleggen :pensive: kan het maar gehad hebben die onzekerheid dus hoop dat hij een inschatting kan geven vast. Dan ben ik er daarna echt ff klaar mee al doe belastingdingen :sweat_smile:

1 like

Ik ben hier ook naar aan het kijken en dan staat er 'U mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kunt krijgen van bijvoorbeeld de (aanvullende) zorgverzekering of de bijzondere bijstand." en dan denk ik van gaat het dan om het feit hoe je zorgverzekering was in 2019, of welke er állemaal waren. Want bijvoorbeeld steunzolen zijn aftrekbaar en mijn toenmalige zorgverzekering vergoedde die niet maar er zijn natuurlijk ook verzekeringen die dat wel vergoeden. Dus kom ik dan wel of niet in aanmerking?

Volgens mij gaat dit echt om jouw verzekering inderdaad! Anders moet je even de belastingtelefoon bellen, dan weet je het in ieder geval zeker.

Even in dit topic.

Ik heb een vraagje over loonheffing. Ik heb twee banen en ik krijg dus twee keer salaris. Beide banen werk ik 20 week per uur.

Baan X - bruto hoogste inkomen
Baan Y - bruto laagste inkomen

Momenteel loopt de loonheffing nog op baan Y, maar daardoor krijg ik netto bij Y veel meer loon uitbetaald dan bij baan X.

Is het nu voordeliger om de loonheffing op de X te zetten of maakt het in principe niets uit omdat je ik dan met de belastingaangifte de rest terug krijg.

Aan het einde van het jaar maakt het niks uit, alles wordt verrekend bij je aangifte, maar misschien is het wel fijn om per maand wat meer geld op je rekening te krijgen als je de loonheffingskorting verplaatst naar baan X.

1 like