Belastingen

Hoe reken je uit hoeveel belasting je moet betalen? Ik zet 37% opzij, maar weet niet zeker of het wel echt klopt.

Ik vind het trouwens echt kut dat ik moet opgeven dat mijn werk een deel van mijn opleiding betaalt. Hierdoor krijg ik minder terug. Terwijl als ik weg ga van mijn werk binnen zoveel jaar dan moet ik het terugbetalen aan werk (en dat ben ik wel van plan). Dus ik verlies nu gewoon een paar honderd euro.

1 like

Ik kan me voorstellen dat wanneer je dit terug moet gaan betalen, het dan alsnog aftrekbaar is. Dus ik zou dat tegen die tijd zeker vragen bij de belastingdienst.

1 like

Dit hangt ook af van je aftrekposten en of je de urennorm haalt. En of je nog ergens anders werkt.
Er zijn ook wel rekentools voor te vinden, maar het blijft een beetje een gok.

Ja dat kan je doen. Of, als je zeker weet dat je moet gaan betalen, kan je ook in het lopende jaar al een voorlopige aanslag aanvragen. Dat werkt een beetje als bij de toeslagen. Je maakt een schatting van je verwachte inkomen, je kunt eventueel aftrekposten opvoeren en dan komt er een te betalen (of te ontvangen) aanslag uit. Die betaal je dan in de resterende maanden van het jaar in gedeeltes. Als je dan aangifte doet het jaar erop wordt het gecheckt en eventueel gecorrigeerd.

Vooral handig bij dubbel dienstbetrekkingen (of AOW en pensioen, maar gok dat veel hier dat niet hebben) of als je een baan hebt dat onder ROW valt.

edit; je kan trouwens ook gewoon een VA invullen in mijnbelastingdienst om te kijken wat er uit komt. Je hoeft hem dan niet verplicht in te sturen. Op die manier kan je er namelijk achterkomen of je zou moeten betalen (kan me voorstellen dat je dat niet weet zonder rekentool ;))

1 like

Ik ook! :expressionless:

Nou in het kader vd diversiteit van dit topic: moet 300€ betalen :tada::champagne::two_hearts:

Haha nee best zuur maar had 't wel verwacht en 't is maar geld. Maar wel ff wennen na altijd geld terug te krijgen, alsof ze ā€˜t roken ook want dit jaar kreeg ik voor het eerst zo’n ’ uitnodiging’ om verplicht aangifte te doen.

Ik snap er niks van. Ik heb 2 banen en bij eentje loonheffingskorting aan staan. Een tijdje terug heeft een forummer mij uitgelegd dat de kans groot is dat ik zou moeten betalen omdat beide werkgevers ervan uitgaan dat ik inkomen in schijf 1 heb en ik op basis daarvan een bedrag afdraag, maar bij elkaar opgeteld kom ik uit op een salaris dat in schijf 2 valt en daardoor moet ik dus eigenlijk meer betalen dan ingehouden werd. Ze heeft toen ook nog heel lief op basis van de gegevens op mijn loonstrookjes berekend hoeveel ik zou moeten terugbetalen (± €700 schatte ze) en dat heb ik opzij gezet.
Nu wil ik in die app aangifte doen en krijg ik gewoon €60 terug :flushed: Alle gegevens komen overeen met wat op mijn jaaropgaven staat, dan klopt het toch gewoon? Of zie ik een addertje over het hoofd?

Heb je misschien nog aftrekposten o.i.d. opgevoerd in je aangifte? (ik kan helaas geen aangiftes en/of aanslagen uitleggen, maar ik weet wel dat dat soort dingen ook meetellen voor het eindbedrag onder de streep. maar misschien was je zelf ook al zo ver.)

Nee, behalve mijn inkomen heb ik helemaal niets ingevoerd en is niets op mij van toepassing.

Ik hoop dat degene die op mijn werk over financiƫn gaat ook verstand heeft van belastingaangiftes, dan check ik het morgen even bij haar.

1 like

Yes finally kunnen invullen en heul blij :money_with_wings:

Ah dankje!

1 like

Ja dat kan je daarvan afhalen. Dus als je vermogen hebt van 50k en een schuld van 80k betaal je nog steeds geen belasting over je vermogen want je blijft onder de grens.

Ik was vanmorgen vroeg wakker dus heb voor de drukte ingevuld. Moet bijna duizend terugbetalen omdat ik meerdere werkgevers (tegelijk) heb gehad vorig jaar. Maar ik had gerekend op 1500, dus dit is goed nieuws. Maar toch denk ik RIP spaargeld :slightly_frowning_face:

ah gelukkig. wordt binnenkort toch afgeschaft maar ik heb ook een deel van mijn studieschuld gespaard dus wilde even zeker weten dat ik niet volgend jaar daar ineens over moet betalen.

Ik krijg ook geld terug! Fijn, scheelt weer
Heb het via de app gedaan. Heel makkelijk

Ik kom er al de hele dag niet op :frowning: Niet dat het nu perse vandaag moet, maar volgens eigen berekening komt er een flink bedrag terug en ik wil het gewoon zwart op wit zien :grin:

Ik kom er ook steeds niet op! Eerst nog een tekstuele foutmelding en nu komt er gewoon geen webpagina maar in beeld als ik wil inloggen haha. Had al op etenstijd gewacht, maar misschien tijdens boer zoekt vrouw :grimacing:

Moet eigenlijk €12 betalen, maar omdat het onder de €46 zit, wordt dat kwijtgescholden. Jippie! Haha. Helaas niks terug, voelt toch altijd als ā€˜gratis geld’. Maar ben al lang blij dat ik ook niks hoef te betalen.

2 likes

Het is met horten en stoten uiteindelijk gelukt om aangifte te doen, ik moet best veel betalen, maar minder dan ik ervoor opzij had gezet, dus het restant van dat spaarpotje voelt nu toch als een soort cadeautje :money_mouth_face:

3 likes

Boer zoekt vrouw was een mooi moment om aangifte te doen :ok_hand:

2 likes