Ik heb mijn studieschuld eigenlijk nog nooit opgegeven, wist ook niet dat het moest
Ik ook niet haha. Maar dacht ergens te lezen dat het voordelig kon zijn
Weet niet of je er al aan uit bent gekomen maar ik heb ook mân beugel als aftrekpost ingevuld. Je mag me een pb sturen.
Is alleen van toepassing als je vermogen boven de 30k is en je daar belasting over betaald. Over je spaargeld dus
Misschien een domme vraag, maar ik heb een jaaropgave van bijbaan via uitzendbureau en dat bedrag klopt met aangifte. Nu heb ik bij dat uitzendbureau mijn vakantieuren telkens opgenomen door het jaar heen (0 uren contract, dus telkens laten uitbetalen), maar moet ik dit nog ergens apart invullen of is dit verrekend op de jaaropgave?
Op de jaaropgave, ja.
Heb je meer dan 30.000 spaargeld? Anders heeft invullen geen zin. Als je meer dan 30.000 (of samen met partner 60.000) spaargeld hebt, wordt daar in box 3 belasting over geheven. Als je dan schulden hebt, zoals een studieschuld, mag je dat in mindering brengen op je vermogen zodat je in box 3 minder of misschien wel geen belasting betaald.
Maar invullen dus in box 3 waar ook je spaargeld aan bod komt en niet in box 1 bij bijvoorbeeld je hypotheek! Dan ga je echt hele verkeerde dingen invullen.
Heb je voor de IB begin 2019 al vooruit betaald?
@Tubing @Beautician aangezien jullie ook zzpâer zijn weten jullie dit misschien wel. Ik ben in december gestart met mijn bedrijf, heb daarvoor in januari de factuur/betaald gekregen, maar ik neem aan dat dat qua inkomsten bij 2019 hoort toch? Heb nog geen belasting/btw daarover betaald (mijn vader doet mijn administratie maar nog geen tijd gehad), maar als ik mijn prive belastingaangifte doe dan moet ik best veel terug betalen, is daarin dan meegerekend dat ik die zakelijke belasting nog moet betalen of staat dat los van elkaar? Kan online niet zo goed vinden of dat dat met elkaar verrekend wordt of dat zakelijke belasting los staat van je privĂ©.
Prive zaken wordt vaak voor je ingevuld omdat die gegevens al bijna allemaal bekend zijn bij de belastingdienst, zakelijk moet je geloof ik altijd handmatig doorgeven.
Je hebt dus nog geen kwartaalaangifte gedaan over Q4? Ik weet niet hoe streng ze daar meteen mee zijn als je net begint maar dat moet wel tijdig omdat je anders een boete kunt krijgen. Houd daar rekening mee.
Nu is daar wel een nieuwe regeling voor, staat uitgelegd op hun site (zie hieronder)
Je kunt ook altijd bellen naar de belastingtelefoon, dat heb ik destijds als starter veel gedaan en zo hoef je niet meteen een accountant in te schakelen maar kom je er vaak zelf wel uit.
Bij mijzelf staat zakelijk en prive in 1 aangifte maar ik ben dan ook ondernemer voor de btw, (zijn ook bepaalde voorwaarden) bij jou kun je wellicht je inkomsten gewoon nog boeken onder overige inkomen, als prive. Even kijken wat gunstiger is voor je. Ik weet niet precies alles want het eea is ook veranderd de afgelopen jaren. Succes
Aah ik dacht dat ze de factuur al in dec 2019 verstuurd of aangemaakt had, heb ik niet goed gelezen misschien. Klopt indd.
Klinkt alsof je over 2019 nog niets aan te geven hebt voor je eigen bedrijfâŠ
Als je een eenmanszaak hebt, valt je winst ook onder de inkomstenbelasting. Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting (o.a. vereist dat je meer dan 1.225 uur per jaar maakt), dan vul je het in bij winst uit onderneming en heb je ook recht op bepaalde aftrekposten. Is wel een vrij lastige aangifte om als leek te doen, dus de meesten besteden dat uit. Ben je maar een klein bedrijfje gestart naast bijvoorbeeld een gewone baan, dan geef je de opbrengsten en kosten op onder resultaat uit overige werkzaamheden.
Nee ik heb over 2019 maar 1 factuur (factuurdatum was 31-12, had misschien beter 1-1 kunnen doen?) en heb dan ook geen 1225 uur gewerkt, ik dacht dat die inkomsten (die ik wel pas in januari betaald heb gekregen) dan nog onder 2019 vallen. Heb dat natuurlijk bruto gekregen, ook geen loonheffingskorting oid dus ik dacht dat dat dan meegerekend wordt met te betalen belasting over 2019. Weet niet of ik het zo duidelijk verwoord haha, in mijn hoofd klinkt het heel logisch maar kan er niet de goede woorden voor vinden. Mijn vader is boekhouder/administrateur weet ik hoe het heet, dus hij is er helemaal in thuis en ga deze week samen met hem de aangifte doen, maar vraag me dit al de hele week af dus dacht misschien heeft iemand hier antwoord.
Ahhh yay, ik ben blij.
Ook al heb je natuurlijk gewoon te veel betaald wat je terug krijgt, het voelt toch een beetje als gratis geld.
Je kunt het beste even aan je vader vragen om jou kort uit te leggen hoe eea werkt. Het is met al die termen soms wat lastig te begrijpen als je daar nog niet zo in thuis bent. En dat is fijn om te weten wat je aan het doen bent en het zelf ook een beetje begrijpt. Maar dit probeer je zo te lezen al goed te doen. Ook de facturen die je stuurt moet aan bepaalde regeltjes voldoen bijvoorbeeld. Het is qua aangifte en regelingen heel anders dan in loondienst. Maar dat komt vanzelf wel denk ik, als je het eenmaal door hebt dan is het niet zo ingewikkeld, maar wel ff wat anders dan je nu gewend bent
In hele grote lijnen draag je de btw over de omzet af/ of krijg je deze terug als je wat koop voor het bedrijf, tijdens de OB (omzetbelasting) 4 keer per jaar, en alle andere dingen pas tijdens de IB(inkomensbelasting) rond deze periode. maart-mei, voor het hele afgelopen jaar.
Ja als je 31-12 gefactureerd hebt valt de factuur in 2019 en moet je de inkomsten meenemen in 2019 onder resultaat uit overige werkzaamheden. Eigenlijk zou je de BTW op die factuur moeten aangeven en afdragen in de BTW aangifte over het vierde kwartaal van 2019, maar die aangifte moet je voor eind januari 2020 gedaan hebben normaliterâŠ
Boekhoudkundig loopt het jaar van 1 januari tm 31 december en begin je dan voor de belastingen een nieuw jaar, dus 1 januari was inderdaad een stuk handiger geweest als factuurdatum
Dit was het inderdaad, heb er met de belastingconsulent even naar gekeken en de verhoudingen waren niet goed
Ja, zolang je nog recht hebt op lenen mag je je studiekosten niet aftrekken, helaas. Heel veel mensen denken volgens mij gewoon âik krijg geen geld en leen niet, dus mag ik het aftrekkenâ en doen dat ook gewoon. Ik vraag me altijd af of de belastingdienst dat controleert. Zou me echt best wat schelen als ik het ook af zou trekken haha, maar ja helaas.
Ik heb eens een keer extra controle gekregen toen ik studiekosten had afgetrokken, 2 jaar na dato, dus ik denk dat er (steeksproefsgewijs) wel naar gekeken wordt.