Ik kreeg ineens een brief dat we over 2016 toch Kindgebondenbudget kregen (Hadden er geen recht op). Iets van €200 en nog wat rente hehe. Toch fijn!
Nu vraag ik me af waarom ze ineens daar achter kwamen. Krijg ik dan volgende jaren ineens een brief dat ik over 2017,18 en 19 ook geld krijg? Heeft het zin als ik daar zelf achteraan ga of ze alles even na willen lopen?
Wat fijn dat je nog recht had op wat kindgebonden budget! Ze zijn idd voorgaande jaren aan het controleren of er onterecht niets is uitgekeerd. Zie
Je kan op je eigen pagina bij inloggen zien of er ook al berekeningen gemaakt zijn voor de jaren vanaf 2016 (dan moet er bij dat jaar onder actuele berekening iets staan) daarnaast kan je ook zelf met de rekenhulp achterhalen of je recht had voor die jaren. Misschien is het trouwens toen wel goed gegaan, dat kun je dan zien door in te loggen.
Als je denkt dat oudere jaren ook hadden gemoeten dan zou je even kunnen bellen met de belastingdienst om dit aan te geven.
Update: heb de acceptgiro alweer binnen om het terug te betalen, haha.
Wie van jullie heeft hier verstand van…
We hebben onze woning verkocht en 100000 overwaarde. Deze overwaarde stoppen we in onze nieuwe nog te bouwen woning. De eerste betaling hiervan vindt plaats in 2021. Hierdoor hebben we op 1 januari dus 100000 euro op inze rekening staan.
Weet iemand of we hier over moeten betalen of dat dit vervalt omdat we het in ons nieuwe huis stoppen.
Ik ben geen expert, dus misschien kan iemand mijn bijdrage bevestigen of ontkrachten, haha. Maar de peildatum is 1 januari dus ik denk dat jullie er belasting over moeten betalen. Wel heb je een heffingsvrij vermogen, dat dit jaar zo’n 60.000 euro is. Op de belastingdienst vond ik al snel wat rekenvoorbeelden als je zoekt op belasting vermogen enz.
Ik weet dus niet of er een andere regeling is omdat jullie het sowieso in een nieuwe woning stoppen. Als ik het goed begrijp verkopen jullie eerst en later pas de overdracht van het nieuwe huis?
Bedankt voor je reactie. Wat je zegt klopt, ons huis wordt inderdaad verkocht voordat het nieuwe huis gekocht wordt. Nu het einde van het jaar in zicht komt lijkt het erop dat we voor 1 januari nog niets hebben hoeven betalen.
Adhv jouw voorbeeld is het te betalen bedrag gelukkig te overzien. Ik was bang voor duizenden euro’s.
Van jullie nieuwe woning kunnen ook veel kosten afgetrokken worden, dus wie weet spelen jullie wel (bijna) quitte in the end.
Het rekenvoorbeeld viel me ook erg “mee” inderdaad!
Ja dat is ook zeker zo! Bedankt voor de moeite!
Misschien even een stomme vraag, maar ik ga starten met een zaterdag baantje. Ik werk zelf fulltime bij de overheid en heb daar loonheffing op aan staan. Bij het bijbaantje zal dat uit staan (doe dat ook vooral voor de lol) Heb ik dan een grote kans dat ik bij de aangifte over 2020 volgend jaar meer moet betalen? Nee toch?
Nee, volgens mij is het dan eerder dat je er geld van terug zou krijgen
Weet niet helemaal precies hoe dit zit, maar je hebt dan wel een dubbele dienstbetrekking. Het ligt san aan het totale van je inkomen aan het einde van het jaar of je genoeg belasting betaald hebt. Op den duur kom je in een hoger belastingtarief e beide banen houden geen rekening met elkaar.
Het is in elk geval goed dat je maar.op een plek de lhk aan hebt. Je zou een va 2020 in kunnen vullen met de gegevens om een inschatting te krijgen.
Nee want tenzij je totaal meer dan 68k bruto per jaar verdient is het belastingpercentage hetzelfde. Je krijgt dan wrs zelfs wat terug.
@Negativ dit klopt idd wat Bertie zegt wat betreft het tarief. Sommige heffingskortingen worden wel lager naarmate je meer verdient, dus het kan alsnog dat je moet bijbetalen. Ligt eraan hoeveel je op jaarbasis bij verdient en hoe je dan uitkomt qua heffingskortingen.
Ik heb teveel voorschot zorgtoeslag ontvangen dus nu moet ik wat terug betalen. Maar hoe kan ik voorkomen dat dit weer gebeurd? Ik ben zo slecht in dit soort dingen
Je inkomen aanpassen op toeslagen.nl of mijn toeslagen
Ja ik zie het. Alleen ik wil een berekening doen en dan vragen ze naar mijn werkgever. Maar ik ben in maart van baan gewisseld. Toen ontslagen door corona en in mei weer terug gekomen
Oh echt? Dat heb ik nog nooit in hoeven vullen
Bedoel je een berekening met die boom? Want dat is de enige manier om een goede schatting te krijgen van je inkomen. En tijdig aanpassen.
(Die boom is trouwens ook en tool voor.jezelf, geen formulier wat je invult en in moet leveren.)
Maar toeslagen blijven in zekere zin lastig omdat een grote verandering aan het einde van het jaar veel effect kan hebben op de uitkomst het jaar erop zonder dat je je daar bewust van was/kon zijn van te voren.
Als je hulp nodig hebt, je mag me een dm sturen, praat misschien wat makkelijker!
Dat eerste klopt inderdaad!
Ja dat vragen ze wel naar. Vorig jaar van naar die van 2012. Denk dat het nu dan gaat om 2013. Ik weet het alleen omdat mensen er in belden dat ze dit nodig hadden op stel en sprong maar zelf nergens meer hadden. Dus altijd vijf jaar je papieren bewaren
Precieze reden van waarom ze het nodig hebben we ik niet. Misschien dat @flamoes dit weet. Tenminste ik dacht te hebben onthouden van het huizentopic dat jij er vrij veel vanaf weet