Belastingen

Maar wat is de bovengrens? Ik had dus net mijn eigen inkomen hoger ingevuld en toen stond er dat ik alsnog veel toeslag krijg. Ik had mijn inkomen geschat op 30.000 per jaar ongeveer maar dat is toch wel boven modaal?

Bleh ik vind het ook stom dat ik zo slecht ben in dit soort dingen en in mijn omgeving ook niet echt iemand heb die me kan helpen hierbij

Bedragen zorgtoeslag per maand (belastingdienst.nl)

1 like

Modaal is voor 2021 geschat op 38.000, best hoog!

1 like

Als het goed is weet je nu je totale bruto inkomen voor 2020 (van alle banen en uitkering samen, inclusief vakantiegeld etc). Als je dat invult in de proef berekening toeslagen, kun je precies zien waar je recht op had en weet je wat je eventueel moet terugbetalen.

Voor 2021 kun je dat ook doen als je daarvoor een goede schatting hebt, maar voorzichtigheidshalve is je inkomen boven de 40K doorgeven ook een goede optie zoals hier geadviseerd. Dan krijg je het later ineens, mocht je er toch recht op hebben.

2 likes

De uitkoopsom wordt je eigenwoningreserve toch? Ga je een nieuw huis kopen? Volgens mij mag je dat geld voor alles wat je wil gebruiken, maar heeft het wel invloed op je hypotheekrenteaftrek als je binnen 3 jaar een ander huis koopt.

Ik kreeg een voorlopige aanslag voor 2021 met betaaldatum 28 feb, maar mijn situatie is inmiddels veranderd dus ik heb een nieuwe aangevraagd/ingevuld. Nu hoef ik mij toch niet aan die betaaldatum te houden en kan ik gewoon wachten op de nieuwe versie?

Er is nog wel steeds een te betalen aanslag uitgekomen? Dan moet je namelijk wel gewoon betalen. Je weet dat je de aanslag in termijnen kan betalen? Je hebt dan de keuze of in een keer of je betaald een eerste termijn. (Een keer krijg je korting)

1 like

Oh bedankt, die pagina had ik niet gezien!

1 like

Dat snap ik, die website is echt zo onoverzichtelijk :sweat_smile:

1 like

Ik kreeg een mail dat ik aangifte moet doen dus ik wil meteen kijken, maar dat kan natuurlijk pas vanaf maart

Nou ik heb de digitale brief al binnen om aangifte te doen.

Mijn vriend en ik hebben vorig jaar een huis gekocht, dus dit jaar wordt de belastingaangifte iets ingewikkelder. Ik kreeg een mail van de hypotheekmakelaar met wat info, maar heeft iemand anders nog goede kennisbronnen over hoe we de aangifte zo goed/gunstig mogelijk kunnen doen? Eeuwige dank!

Ja dit vraag ik me inderdaad ook af, en kan ik niet echt terugvinden op die pagina van de belastingdienst. Ik heb ook een voorlopige aanslag ontvangen voor 2021, betaaldatum 28 feb. Die heb ik online naar beneden aangepast, zodat er een lager bedrag uitkomt, maar heb nog geen brief ontvangen dat deze aanpassing is verwerkt.

Ik wil liever in een keer betalen dan in termijnen. Moet ik dan voor 28 feb het oude (hoge) bedrag betalen (waarna zij het te veel betaalde bedrag terugstorten), het nieuwe, lagere bedrag (waar ik nog geen bevestiging van heb ontvangen) of kan ik nu de betaaltermijn van 28 feb vergeten tot ik de brief met de correctie ontvang?

1 like

Hier staat veel uitgelegd. Het is ook een beetje puzzelen vaak wat je bij wie neer zet voor de meest gunstige uitkomst.

Wanneer je alle informatie bij de hand hebt (zie ook de lijst met wat nodig is voor aangifte doen) en de meest makkelijke dingen al invuld, kun je ook even met de belastingtelefoon bellen. Deze vraag komt heel veel voor en aan de telefoon kunnen ze je vaak goed helpen. (Gezien elke situatie weer anders is.)

1 like

Nee je moet wel een bedrag betalen voor de 28ste. Als ik hetb nog goed weet, kan je het nieuwe bedrag betalen. Maar ik zou voor de zekerheid even bellen. Ook ivm het nieuwe kortingsbedrag wat je van het totaal af mag trekken als je in een keer betaald (die veranderd namelijk mee)

Als je bellen teveel gedoe vind, je kan ook gewoon het oude bedrag betalen word het later verrekend. Of je betaald de eerste termijn en wacht op de nieuwe brief (geen korting dan) als je maar iets betaald

Disclaimer; het is allemaal al wel even geleden

Kan hij niet helpen met invullen? We hebben ook vorig jaar een huis gekocht en toen afgesproken dat we hem mochten inschakelen bij het invullen. Toevallig laatst nog aan de lijn gehad en hij was het niet vergeten!

1 like

Misschien random, maar over vragen met betrekking tot de aangifte (of andere belastingzaken) kan je vaak terecht bij de Belastingwinkel! Zitten in de meeste grote steden, en kost je niks (maar in dacht in misschien Rotterdam wel?).
Als je niet in de buurt woont kan je nu meestal juist ook terecht via een digitaal gesprek, dus toch wat makkelijker ook.

1 like

En @Waterverf

Dank jullie wel! We gaan er eens goed voor zitten en dit alvast doornemen. En ik kan idd ook wel de hypotheker bellen eigenlijk, die moet dat ook weten.

1 like

Ik zou het ook laten doen. Had hem zelf al ingevuld maar toen de hypotheekadviseur het deed kwam er een hoger bedrag uit.

1 like

Thanks voor je uitgebreide antwoord! Je hebt gelijk, even bellen is natuurlijk gewoon het handigst. Moet voor mijn werk regelmatig de Belastingtelefoon bellen, en ik haat het haha. Volgens mij is de betalingskorting nu voor praktisch iedereen maximaal € 1 trouwens, omdat ze vanwege corona het kortingspercentage naar 0,001% hebben gehaald (maar kan het mis hebben).

1 like