Ja en ja! Ik heb twee keer een hypotheek afgesloten en moest beide keren mijn aangiftes van de voorgaande twee jaar laten zien!
Rekenfoutje?
Oh je hebt gelijk! Wat stom. Mijn uitleg klopt half. Het zit zo. Er wordt aangeraden om minimaal 5 jaar je papieren te bewaren. Maar bij de hypotheek aanvraag is van een nodig van nog langer geleden (de reden is mijn nog steeds niet duidelijk) die eigenlijk kun je beter je papieren nog langer bewaren. Want je kan tot, dacht ik, 12 haar terug opvragen. Maar daar gaat bij een aantal jaren wel veel tijd over heen.
Bij ons niet, jaaropgave, loonstrook en werkgeversverklaring was voldoende. Denk dat je het vraagt vanwege je studieschuld? Wij deden het wel via een adviseur dus misschien scheelt dat omdat ze er dan van uitgaan dat hij daar al naar heeft geïnformeerd
Is dit al besproken? Vanaf 1 januari 2021 mag je meer vermogen hebben. Van circa 30.000 gaat het naar 50.000.
Why
Toen wij ons eerste huis kochten was ik eh 20. Als ze dan de aangifte van 7jr terug willen, dan zien ze niks ?
Volgens mij moesten wij het afgelopen jaar opgeven…
Ja echt geen idee. Het was nogal vaag. Misschien dat er in dat jaar iets bijzonders aan de hand was? De meeste mensen, die dat op moesten sturen, snapten zelf ook niet waarom.
Ik weet ff niet waar ik het kwijt kan maar pffffff… Ze hebben over 2019 en 2020 mijn inkomsten verkeerd ingeschat (?) waardoor ik nu ongeveer 1500 euro aan toeslagen moet terugbetalen. Ik ben wel iets meer gaan verdienen maar niet extreem veel meer en ik dacht dat ze met de inschatting altijd er vanuit gaan dat je meer gaat verdienen. Ik kan het wel terugbetalen want ik spaar veel maar ik vind het wel genaaid ofzo. Ook al had ik het zelf in de gaten moeten houden natuurlijk. Het voelt toch raar dat ze twee jaar terug zeggen; we denken dat je dit gaat verdienen in 2019 dus je krijgt zoveel per maand. En dan bijna twee jaar later; oh nee, foutje bedankt.
Maar wie zijn ‘ze’? Je hebt zelf de regie over het geschatte inkomen waarop je toeslagen worden gebaseerd. Als er iets in wijzigt, moet je dat doorgeven op de site van toeslagen. Snap uiteraard dat het zuur is als je het moet terug betalen…
Ja het is wel belerend, ik word een beetje getriggerd door de tweede zin waarin staat dat ze het verkeerd hebben ingeschat. De belastingdienst probeert een goede inschatting te maken om terugbetaling te voorkomen én niet te hoog te gaan zitten om te voorkomen dat iemand maandelijks te weinig krijgt en daardoor de huur/zorgverzekering niet kan betalen maar zij kunnen natuurlijk ook niet alles weten. Maar nogmaals ik begrijp dat het super zuur is, ook jouw situatie (HR kan daar inderdaad niet zoveel aan doen, het systeem gaat uit van het hele jaar hetzelfde inkomen).
Ik hoor wel heel vaak dat mensen toeslagen moeten terugbetalen dus het huidige systeem is wellicht ook te ingewikkeld geworden…
Nou ja, als mijn geschatte inkomen overeenkomt met wat ik het jaar ervoor verdiend heb + het geschatte inkomen is iets hoger. Dan kan ik er toch ook vrij weinig aan doen als ik toch iets meer blijk te verdienen dan wat ze geschat hebben. Ik moest het gewoon even van me af schrijven omdat het zuur is dat ik nu zoveel maanden later ineens moet terugbetalen. Ik had het fijner gevonden als dat direct met de aangifte van inkomstenbelasting inzichtelijk zou worden.
edit: Mijn punt is meer dat ik blijkbaar ergens iets over het hoofd heb gezien. Had ik mijn inkomen van 2019 direct moeten controleren met de toeslagen die ik heb ontvangen? Wanneer zou ik niet voor verrassingen komen te staan?
Wat als ik nu mijn inkomen lager zet en minder toeslag krijg, maar achteraf recht heb op meer, gaan ze het mij dan alsnog uitbetalen? Als ik dus te weinig ontvangen heb dan waar ik recht op heb?
edit 2: Ik snap niet dat je dus geen bericht krijgt of iets van heads up als je toeslagen te hoog staan ingesteld. Misschien denk ik te simpel, maar het zou handig zijn als het systeem dat meteen herkent. Hey je inkomsten zijn hoger dan we geschat hebben, pas het nu aan en voorkom dat je voor verrassingen staat. En dat ze dan minder geld uit gaan betalen zodat je tijdelijk minder krijgt i.p.v. dat je moet terugbetalen.
Ja! Dan betalen ze het achteraf uit
Dankje! Dat is fijn!
Beter iets te hoog zetten, je krijgt inderdaad achteraf terug als je te weinig hebt ontvangen. Zodra je meer gaat verdienen (dus ook bijvoorbeeld een cao loonsverhoging van x%) moet je meteen doorgeven aan toeslagen dat het geschatte inkomen omhoog moet. Ze passen dan direct de toeslagen aan zodat je ontvangen bedrag voor dat jaar matcht met waar je recht op hebt op basis van het nieuwe geschatte inkomen.
Stel jij krijgt 200 huurtoeslag per maand. Je inkomen stijgt vanaf juli, waardoor je uiteindelijk over het jaar nog maar recht zou hebben op 150 per maand. Geef je niks door, dan heb je 12*50=600 teveel ontvangen en komen ze daar pas achter bij het indienen van je belastingaangifte in april het jaar daarop. In het meest vervelende geval heb je dan over het huidige jaar ook al een paar maanden teveel gekregen. Zou je het meteen in juli doorgeven, dan geven ze je de rest van het jaar nog 100 per maand om e.e.a. recht te zetten en wordt het geschatte aangepaste inkomen ook voor het jaar erop gebruikt.
Toeslagen zijn een voorschot op basis van een schatting, pas bij de aangifte inkomstenbelasting over het voorgaande jaar weet de belastingdienst waar je daadwerkelijk recht op hebt. Zij kunnen tussendoor ook niet in de toekomst kijken, dus gaan uit van die schatting en een stukje eigen verantwoordelijkheid om die schatting tussentijds aan te passen wanneer je situatie wijzigt.
Het zou mooi zijn als ze iets bouwen dat wanneer jouw salaris in een bepaalde maand afwijkt van het salaris in de maand ervoor én je ontvangt toeslagen, dat ze dan even een berichtje doen van joh let op, kan zijn dat je nu een wijziging moet doorgeven. Maar dat is te bewerkelijk om te voorkomen denk ik.
Ah klote! Heb dat ook gehad in het verleden. Toeslagen systeem is ook best onoverzichtelijk en dan kan zoiets rauw op je dak komen. Je kan het vaak gespreid betalen toch? Of laten verrekenen met het volgende jaar.
Ja kan gespreid inderdaad! Gelukkig heb ik dat niet nodig. Maar het is even zuur. Je verwacht het gewoon niet. Gelukkig heb ik wel de middelen om er niet van in de problemen te komen!
@Rebus dankjewel voor je uitleg!
Ik geef zelf een hogere schatting door aan de Belastingdienst zodat ik helemaal geen recht heb op toeslagen. Dan krijg je inderdaad achteraf uitbetaald. ‘Stopzetten’ is geen optie maar deze manier is de workaround als het ware.
Overigens heb ik dat dit jaar niet gedaan en ik verwacht ook dat ik moet terugbetalen. Voor (vanaf) januari 2021 ga ik bovenstaande tactiek weer hanteren. Ik heb liever een keer per jaar een ‘cadeautje’ dan maandelijks een bedrag dat je uiteindelijk moet terugbetalen (maar zelfs wanneer dat niet hoeft, is een eenmalige uitkering van de toeslagen best fijn).
Maar als je nu ineens een hogere schatting gaat doorgeven, dan moet je de volgende maand eerst een groot bedrag terugbetalen omdat je dus zegt dat je ergens geen recht op echt.
Dat krijg je dan uiteindelijk wel weer terug, maar ook niet prettig om dat ineens te moeten betalen.
Wel als je een bedrag doorgeeft wat betekent dat je 0 euro recht hebt op zorgtoeslag voor ‘t hele jaar. Dan moet je eerst betalen wat je ‘te veel’ hebt ontvangen en aan het einde van het jaar verrekenen ze dat weer en krijg je ‘t terug
Ik maak altijd zo’n proefberekening op de website van de Belastingdienst zelf met betrekking tot ons inkomen, en ga daar nog een aantal duizend euro boven zitten. Als je echt afhankelijk bent van de toeslagen, is dat misschien geen optie, maar wel beter dan terugbetalen denk ik.