Belastingen

Die laatste geeft wel een handig overzicht van wat je precies wel/niet in aftrek mag brengen!
Komt goed :blush:

2 likes

Als jij deze aankoopkosten niet in de hypotheek hebt opgenomen, zou het niet moeten uitmaken voor de maximale eigenwoningschuld.

Het is vooral relevant als je ook een woning hebt verkocht (met overwaarde). De aankoopkosten mag je niet aftrekken, maar mag wel onderdeel zijn van de eigenwoningschuld (dus zou je kunnen meefinancieren met behoud van hypotheekrenteaftrek). Bij een eerste woning mag je die überhaupt niet meefinancieren dus kan je er ook geen hypotheekrenteaftrek van genieten.

1 like

Vakantiegeld zit onder je totale loon voor loonheffing.

Heb je salarisstrook van januari niet? Dat maakt duidelijk wat je precies die maand heb ontvangen.
Maar als je uit dienst gaat krijg je over het algemeen je overschot aan vakantiedagen mee (of ze moeten op zijn) én je 8% vakantiegeld over de maanden dat je hebt gewerkt sinds de vorige keer dat vakantiegeld is uitbetaald (of je moet een all-in loon hebben maar het klinkt niet alsof het je bijbaan was).

Bellen werkt altijd, maar dikke kans dat het gewoon klopt.

Even voor de duidelijkheid. Als je een huis in 2020 hebt gekocht. Als je al sowieso een gekocht huis hebt van langer geleden dan kan het wel in de app.

1 like

Nou het is eindelijk gelukt! Krijg als het goed is €2000 terug :confetti_ball: Heb op twee plekken tegelijk gewerkt, dus dat tikt lekker aan :heart_eyes:

6 likes

Ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding :face_with_head_bandage:

Ja dit, en ook @Baron. Ik hoor verschillende dingen altijd. Sommigen zeggen bij 2 banen tegelijk geld terug en ander juist betalen. Hoe zit dit?

1 like

Hangt er waarschijnlijk vanaf of je loonheffingskorting bij beide werkgevers aan hebt staan of niet. Zo ja, dan heb je waarschijnlijk te veel korting ontvangen en moet je bijbetalen. Ik had dit maar bij één werkgever aanstaan, en daarom krijg ik nu een deel terug!

Ik heb dit probleem ook.

Ik heb een bijbaan waarbij ik ruim 6 duizend euro bruto heb verdiend. Hierop werd 48% ingehouden en ik dacht dat ik dus nog best veel terug zou krijgen omdat ik de hoogste schijf niet haal. Maaarrr helaas heb ik door deze bijbaan eigenlijk teveel heffingskorting en arbeidskorting ontvangen op mijn gewone werk en krijg ik dus niets terug.

Maar 48% is toch veel te veel? Moet het niet 37.35% zijn als er geen loonheffingskorting wordt toegepast?

Edit: en werkgevers houden toch geen rekening met het feit dat je ergens anders nog inkomsten hebt?

Beaaa volgens de app moet ik bijna 800 euro betalen? Ik snap echt niet waarom :sob:

Ja klopt, ik had dus verwacht dat verschil terug te krijgen (~ 800 euro). Mijn primaire werkgever heeft er geen rekening mee gehouden dat ik die andere baan heb, waardoor ik heffings- en arbeidskorting heb ontvangen voor mijn primaire inkomen. Door mijn bijbaan heb ik geen recht op zoveel heffings- en arbeidskorting (die worden lager als je meer verdient). Die worden allebei bijna 400 euro lager, dus ik krijg bijna niets terug :upside_down_face:

Ahhh zooo, nu valt het kwartje. Dank je wel.

1 like

In principe krijg je die ‘dikke rekening’ toch alleen als je bij je eerste baan veel minder hebt verdiend (dus relatief weinig belasting betaald) dan bij je tweede baan?

Ik heb zelf in 2020 ook twee banen gehad, wel tegelijkertijd (voor het eerst). Ik kan alleen niet checken of ik juist geld krijg of moet betalen, want mijn man is ondernemer en dus kan ik de app niet gebruiken. Volgens mij zou ik het wel via de site moeten kunnen zien, maar die ligt er nog steeds uit…

1 like

Krijg continue foutmelding bij het ophalen van de gegevens. Ik kom er dus wel in. Bloedirritant.

Het gaat om de belasting die je over je jaarinkomen moet betalen uiteindelijk, dus ik snap dat je het oneerlijk vindt maar zo werkt het nu eenmaal helaas (net als bij de toeslagen). Maar als je er maar 1 maand hebt gewerkt dan zal het sowieso wel meevallen met wat je zou moeten betalen! En het kan ook nog steeds dat je helemaal niet hoeft te betalen en zelfs terugkrijgt, maar dat hangt dan vooral af van jouw andere baan denk ik.
Irritant dat je dit soort dingen niet gewoon zelf eenvoudig kunt berekenen.

1 like

Ik moet alleen nog ondertekenen en dat lukt al niet!! Maarja ik ben dan ook ongeduldig om het nu al te willen doen. :joy:

Edit: karma, gelukt! :partying_face:

Ik kan al 3 dagen niet inloggen, wat waardeloos dit haha.

2 likes

Wat ik gedaan heb om het na te rekenen (en alvast vooruit voor 2021) is het volgende:

1. Inkomstenbelasting berekenen: Totaal inkomen 2020 * 0,3735 (tot 68k)
  2. Arbeidskorting berekenen (tot ~34k is dat € 3819).
  3. Algemene heffingskorting berekenen.

Totaal wat je aan belasting over box 1 had moeten betalen in 2020 is inkomstenbelasting - arbeidskorting - heffingskorting. Vergelijk dat het met bedrag dat je betaald hebt.

Zie hier alle kortingen die je kan krijgen:

3 likes