Belastingen

Het bedrag wat ik zou moeten betalen is nu ineens €245. Ineens €85 minder! Misschien als ik lang genoeg wacht staat ie dalijk op 0? :joy:

10 likes

Ik ben er eindelijk doorheen. Krijg 26 euro terug, haha. Hoewel er vrijwel niks fout kan gaan zit ik standaard met hartkloppingen die aangifte in te vullen. Damn, :joy:

Dit dacht ik ook en dat had een mevrouw van de Belastingtelefoon me ook verteld, maar toch moet ik extra afdragen. Dus het gaat niet alleen om de schijven.

(Ik zou minder hard huilen als ik boven de 68k zat, maar nee. Misschien in een volgend leven.)

Nee ook om arbeids- en algemene heffingskorting. Die nemen af als je meer verdient en het kan dus zijn dat je teveel korting hebt gekregen in het begin van het jaar.

Ik ben in januari 2020 begonnen bij mijn 2e werkgever en heb daar toen meteen aangegeven dat ze de heffingskorting niet moesten toepassen. Had ik meer kunnen doen?

Nee, behalve het helemaal ‘uit’ zetten van die verrekening. Maar dat scheelt bij mij best veel. Uiteindelijk krijg je het dan na je IB aangifte terug en hoef je niet bij te betalen.

edit: hoewel, ik weet niet of de salarisadministratie nog iets meer kan doen, je kan het vragen.

Ik krijg €1100,- terug! Echt totaal niet verwacht, dus ben heel blij :partying_face:

9 likes

Ik ook niet! Zo irritant.

Blijf het zo bizarre regeling vinden dat je studieschuld mag aftrekken als je eigen vermogen hoger dan een x bedrag is. Mijn eigen vermogen is te weinig maar zou het graag aftrekken…

Het lukte mij door non stop op inloggen te drukken. Dus niet f5, maar zodra je de pop up krijgt dat de website overbelast is direct opnieuw naar inloggen gaan.

1 like

Maar je moet nu al 0 euro belasting over je vermogen betalen dus er valt toch niks van 0 af te trekken? Je gaat niet opeens geld cadeau krijgen bij een negatief vermogen

6 likes

Je hebt gelijk, niet aan gedacht dat ik geen belasting betaal over mijn spaargeld. Denk alleen altijd wel als je genoeg eigen vermogen hebt kun je ook prima je eigen schulden afbetalen;)

1 like

Ik krijg bijna 3000 euro terug, echt bizar! Komt doordat ik een deel van het jaar op reis was en een studie kan aftrekken. Had wel iets verwacht, maar echt niet zoveel.

6 likes

Maar je hebt toch nog een belastingvrije voet of is die ook weg?

Dat zijn de heffingskortingen. Iedereen krijgt bijvoorbeeld de algemene heffingskorting, waardoor je over een stukje geen belasting zou hoeven betalen.

Eerder waren heffingskortingen vaste bedragen, maar ze zijn inkomensafhankelijk gemaakt nu (minder korting bij hoger inkomen). Dat is vooral vervelend bij twee banen. Ook al laat je maar bij één baan die korting verrekenen, ze zullen veelal te veel korting verrekenen omdat ze geen rekening houden met de vermindering van de korting door je andere inkomsten.

1 like

Ja tuurlijk kan je dat. De belastingdienst kijkt alleen naar wat je netto nou waard bent. Als je 35 duizend op je spaarrekening hebt staan om een huis te kopen/verbouwen en 50 duizend euro schuld hebt (voor mensen in het leenstelsel niet heel gek) ben je echt niet veel beter af en kan je die schuld niet in een keer aflossen. Beetje kort door de bocht.

Ik denk dat ik het een beetje onhandig omschrijf, de meeste mensen die ik ken met een studieschuld hebben geen groot eigen vermogen en de mensen die dat wel hebben in mijn omgeving geen studieschuld omdat hun studie is betaald door hun ouders daarom voelt het voor mij zo krom.

Die tweede groep betaalt dan toch gewoon vermogensbelasting? Dus wat is het probleem dan?
De belastingdienst kijkt wat je netto aan geld hebt. Lijkt me niet meer dan logisch.

Nou, het is eindelijk gelukt om in te loggen en lang genoeg ingelogd te blijven om de aangifte te kunnen invullen. Voor de mensen die nog problemen hebben, het lukte mij alleen door naar mijn.belastingdienst.nl te gaan en dan in te loggen (en niet via de homepage). Maar misschien was het ook wel toeval en is het probleem opgelost :sweat_smile:

Je hebt gelijk denk dat ik gewoon net te weinig kennis hebt van ons belastingsysteem om het goed te overzien.