Belastingen

Nouja in principe is dat ons belastingsysteem toch? Hoe meer je verdient, hoe meer je bijdraagt dmv belasting. Maar echt, ik denk dat het meevalt als je maar kort bij een baan hebt gewerkt met een lager inkomen. Het percentage belasting zal waarschijnlijk wel hetzelfde zijn (schijf 1=37,35%), maar dan komt het wel/niet betalen vooral door heffings/arbeidskortingen en bijzonder tarief dat je over vakantiegeld etc. moet betalen.

1 like

Je kan het!

Drie dingen uitrekenen (formules staan op de website) en dan optellen/aftrekken. Doe het in het excel bestandje en je hebt zo het antwoord!

1 like

Ik ook niet, word er niet goed van… Ik heb de aangifte ergens voor nodig en kan de app niet gebruiken (ondernemer) en op de site niet inloggen dus ik kan helemaal niks nu. Ik weet dat het op wereldniveau een ontzettend klein probleem is, maar ik word er toch zo chagrijnig van :sweat_smile:

2 likes

ā€˜Vanaf 1 maart aangifte doen!!! Wel op tijd zijn dan krijg je eerder uitsluitsel!!’

1 like

Ik schrok ook een beetje van hoeveel belasting ik moest betalen toen ik een voltijdse baan kreeg. Maar aan de andere kant heb ik zelf van dit systeem kunnen profiteren en vind ik het niet meer dan normaal om meer te betalen als je meer verdient. Daarbij is de belasting een percentage van je inkomen, dus alsnog houd je meer over dan mensen met een lager inkomen.
Ik denk trouwens niet dat jij moet gaan bijbetalen want waarschijnlijk heb je gelijk meer belasting betaald over die baan van 20 uur. Wellicht krijg je zelfs geld terug omdat je toen teveel belasting betaalde terwijl je op jaarbasis dus helemaal niet in die hogere schijf viel.

1 like

Maar de schijven zijn aangepast, dus tenzij je meer dan 68k verdient zit alles in dezelfde schijf.

1 like

Ik krijg €600 terug :partying_face:

4 likes

Dit inderdaad! Zelf uitrekenen is te doen, op je jaaropgaven staat wat er aan loonheffing is ingehouden. Dus in principe kun je het al in februari ofzo doen als je niet verrast wil worden.

1 like

Haha (help hi ha ho) daar lijkt het bij mij wel op, aangezien ik 515 euro moet betalen. Ik had het juist goed geregeld met de loonheffing maar blijkbaar heb ik toch te weinig afgedragen. Balen.

Het bedrag wat ik zou moeten betalen is nu ineens €245. Ineens €85 minder! Misschien als ik lang genoeg wacht staat ie dalijk op 0? :joy:

10 likes

Ik ben er eindelijk doorheen. Krijg 26 euro terug, haha. Hoewel er vrijwel niks fout kan gaan zit ik standaard met hartkloppingen die aangifte in te vullen. Damn, :joy:

Dit dacht ik ook en dat had een mevrouw van de Belastingtelefoon me ook verteld, maar toch moet ik extra afdragen. Dus het gaat niet alleen om de schijven.

(Ik zou minder hard huilen als ik boven de 68k zat, maar nee. Misschien in een volgend leven.)

Nee ook om arbeids- en algemene heffingskorting. Die nemen af als je meer verdient en het kan dus zijn dat je teveel korting hebt gekregen in het begin van het jaar.

Ik ben in januari 2020 begonnen bij mijn 2e werkgever en heb daar toen meteen aangegeven dat ze de heffingskorting niet moesten toepassen. Had ik meer kunnen doen?

Nee, behalve het helemaal ā€˜uit’ zetten van die verrekening. Maar dat scheelt bij mij best veel. Uiteindelijk krijg je het dan na je IB aangifte terug en hoef je niet bij te betalen.

edit: hoewel, ik weet niet of de salarisadministratie nog iets meer kan doen, je kan het vragen.

Ik krijg €1100,- terug! Echt totaal niet verwacht, dus ben heel blij :partying_face:

9 likes

Ik ook niet! Zo irritant.

Blijf het zo bizarre regeling vinden dat je studieschuld mag aftrekken als je eigen vermogen hoger dan een x bedrag is. Mijn eigen vermogen is te weinig maar zou het graag aftrekken…

Het lukte mij door non stop op inloggen te drukken. Dus niet f5, maar zodra je de pop up krijgt dat de website overbelast is direct opnieuw naar inloggen gaan.

1 like

Maar je moet nu al 0 euro belasting over je vermogen betalen dus er valt toch niks van 0 af te trekken? Je gaat niet opeens geld cadeau krijgen bij een negatief vermogen

6 likes