Belastingen

Nou nou nou pas op met wat je wenst!

Vorig jaar hebben mijn vriend en ik een huis gekocht, en zaten toch echt over de semantiek te twijfelen bij sommige stukken. “Bedoelen ze hiermee … dit… of dit en dit… want als je het zo leest, dan zou je…” Het leukste was echt het schuiven.

2 likes

Ha ja, ik hoop natuurlijk niet op een aangifte die over mijn hoofd vliegt omdat het te ingewikkeld is. Mijn vriend had wat jij beschreef. Ze hadden een vinkje uit laten staan die eigenlijk aan moest en daardoor dachten ze eerst dat ze een paar duizend euro moesten terugbetalen. De stress die dat geeft is natuurlijk helemaal niks! Dat schuiven klinkt alleen wel interessant. :thinking::money_mouth_face:

1 like

Let inderdaad op voorlopige aanslagen van zowel hem als zijn vorig partner en is hij getrouwd geweest of puur samen een huis gekocht? Daar zit ook nog verschil in geloof ik.

Maar 100 lijkt mij ook wat weinig zo zonder achtergrond info.

1 like

Ik heb vorig jaar een opleiding gedaan die in eerste instantie door mijn werkgever is betaald, maar ik deels moest terugbetalen toen ik wegging. Kan ik dit bedrag indienen als studiekosten? En moet ik daar dan een factuur of zoiets voor hebben?

Jazeker, alles boven de €250 mag je dan opgeven van jouw deel.
Volgens mij hoef je niet bij het doen van de aangifte bewijs te leveren. Voor je eigen administratie is het wel verstandig dit op papier te hebben of wanneer de BD niet akkoord gaat met je aangifte kunnen ze wel vragen naar bewijs.

Oh dankje! Is een loonstrook waar de inhouding van de studieschuld op staat dan voldoende?

En weet je toevallig ook of supervisie (wat ook eerst werd betaald door de werkgever en later verrekend is) ook opgegeven kan worden?

Is het een apart kopje op je loonstrook? dan is dat denk ik voldoende. Durf je geen 100% garantie te geven. Zolang het maar staat aangegeven.

Ik ben niet bekend met supervisie maar is dat niet vergelijkbaar met een cursus? Want cursuskosten mogen ook.

Ik kreeg gister mail van de hypotheekadviseur met tips voor de belastingaangifte. We hebben het alvast ingevuld zonder in te dienen en vonden het eigenlijk niet zo lastig en het resultaat erg fijn. Twijfelen of we het niet gewoon indienen. We hebben, behalve een huis gekocht, verder weinig spannends meegemaakt vorig jaar. Wie wel hè… Maar niets wat de aangifte ingewikkeld maakt.

1 like

Bij mij zijn mijn studiekosten gecontroleerd en je moet dan best wel wat laten zien, dus ik zou ervoor zorgen dat je het goed op orde hebt. Ik zou even kijken welke studiekosten je mag aftrekken en wat je daarvoor moet kunnen aantonen indien nodig.

Ik heb nu een salarisstrook waar de inhouding van de studieschuld op staat en een brief waarin beschreven wordt dat mijn studieschuld verrekend wordt met de salarisbetaling. Lijkt me voldoende bewijs toch?

Ik durf het niet te zeggen. Zoals ik zei moest ik aanzienlijk meer aantonen, maar ik weet niet meer precies wat. Het waren 7 of 8 onderdelen staat me bij. Je zou de Belastingtelefoon kunnen bellen.

Kan vanalles zijn, dus heb je iemand die je vertrouwt met zijn financiële gegevens (als in, iemand waarbij het geen probleem is dat hij zijn inkomen weet)? heeft ie werkgevers tegelijkertijd en bij allen loonheffing aanstaan, heeft ie meerdere keren overschot vakantie-uren uit laten betalen, kan hij zn schulden misschien aftrekken? waar zijn die schulden, is daar al iemand voor ingeschakeld, die kan vaak wel helpen met aangifte ook

Heeft hij een schuldhulpverlener? Of iemand anders die hem helpt? Bewindvoerder/contactpersoon gemeente?

Anders kan bijv. SNS bank ook zonder klant te zijn helpen, kost rond de €50. Maar ook zzp’ers in de buurt doen dit of boekhouders.

Maar ik vind het raar dat er vanuit de gemeente niks is, hier staat in kranten dat er hulp kan worden geboden voor ouderen maar ook mensen die de taal niet machtig zijn (of andere problemen) of anders een buurthuis. Als je wilt kan je je gemeente in een DM sturen en dan wil ik gerust voor je meekijken en eventueel bellen naar de gemeente voor algemene info etc.

En over altijd bijbetalen, dat heb ik ook 10 jaar gehad. Gewoon te weinig afgedragen, staat ergens toch iets niet goed bij de werkgever. Plus ik had veel overuren wat ook de reden kan zijn.

Als hij lid is van een vakbond dan kan hij ook daar terecht voor de aangifte.

Meerdere werkgevers kan zeker de reden zijn voor bijbetalen. Wanneer je maandelijks loon krijgt, houdt de werkgever daarop belasting in. Voor de in te houden belasting gebruiken ze een tabel. De bedragen in die tabel gaan er vanuit dat je het hele jaar tegen dat zelfde maandsalaris werkt. Wisselt je salaris door loonsverhoging of bijvoorbeeld verschillende werkgevers? Dan zal het bedrag uit die tabel nooit precies kloppen. Dat kan dan dus ook een te laag bedrag zijn geweest waardoor hij moet bijbetalen. Als hij enkel in loondienst heeft gewerkt en verder geen eigen huis, bedrijf, aandelen, grote zorgkosten, etc heeft, dan kan er weinig mis gaan met de aangifte.

Schulden aftrekken heeft trouwens alleen zin als hij meer dan 30.000 (om en nabij) spaargeld/vermogen heeft. Waarschijnlijk geen sprake van gezien zijn schuldenproblematiek.

2 likes

Jazeker.

Je krijgt korting op je inkomstenbelasting afhankelijk van je inkomen, je krijgt meer korting als je minder verdient. Als je in het begin van het jaar weinig verdient, krijg je veel korting. Over het hele jaar gezien heeft hij dan teveel van die korting gekregen en is er te weinig inkomstenbelasting ingehouden. Dat moet je dan dus terugbetalen.

4 likes

Ik weet niet in welke stad je woont, maar die zijn er meestal niet alleen voor ouderen of mensen zonder computer. Ook voor anderen met vragen over hun aangifte (of andere vragen) en vaak kan het ook samen worden ingevuld.
Maar als je er niet op vertrouwd kan je het inderdaad beter niet doen. Wel fijn als het je juist een goed gevoel geeft.

1 like

En vergeet de voorlopige aanslagen niet. Ontvangt hij misschien per maand al geld voor zijn voorlopige aanslag die onjuist is berekend? Dan kan je helaas ook aan het einde van het jaar terugbetalen.

Misschien kun je een afspraak maken via de BelastingTelefoon voor telefonische hulp bij aangifte.

Hier krijg je een brief over aan het begin van het nieuwe jaar. Je inkomen voor het nieuwe jaar wordt geschat door de Belastingdienst en op basis daar van krijg je een “voorlopige aanslag”. Dit kan een te betalen bedrag zijn, te ontvangen bedrag of nul (en zelf kun je deze ook aanpassen etc maar dat is een ander verhaal). Op basis daarvan betaald de Belastingdienst je maandelijks een bedrag uit of moet je dit maandelijks betalen zodat dit niet aan het einde van het jaar opeens nog moet.

Wat hierboven ook al wordt genoemd is het misschien makkelijker iemand naar de situatie van je vriend te kijken / samen met diegene de aangifte te doen.

1 like

Ben ik de enige die nog steeds geen aangifte kan doen? Dit staat er bij mij

1 like