Belastingen

Je moet aangifte over 2020 doen! 2021 kan volgend jaar pas.

2 likes

lol jezus ik ben zo’n sukkel hahaha, dankjewel!

24 likes

Vind het wel typisch dat je zegt dat je sceptisch bent tegenover de mensen bij de bieb, maar er zelf ook 0,0 verstand van hebt :sweat_smile:
Misschien hebben jullie Humanitas in de buurt? Deze kunnen ook ondersteunen. In elke stad/dorp is hiervoor wel hulp te vinden hoor.

Nee. Voorlopige aanslag is voor het huidige jaar (in 2021 krijg je een voorlopige aanslag voor 2021), aangifte gaat over het afgelopen jaar (in 2021 doe je aangifte over 2020, én wordt een mogelijk voorlopige aanslag 2020 gecorrigeerd).
Belastingaangifte moet je altijd doen.

Ik zou gewoon naar de bieb gaan met alle gegevens. Of iemand die je vertrouwt of waar je open mee kan zijn mbt financiële gegevens. Met alleen het verzamelinkomen kunnen de meeste hier je ook weinig vertellen, behalve het belastingtarief en de algemene heffingskorting. Betaalt de werkgever de premies, zit de aanslag in inkomenstenbelasting of in zorgpremies etc.

Je moet altijd aangifte doen. En mensen bij de bieb vertrouw je niet, maar vreemden hier op het forum wel? Ik zou als ik jou was echt een afspraak maken bij de belastingtelefoon of een hulpinstantie, dan kun je daar direct al je vragen aan stellen.

Maar verder vult de belastingdienst het al heel netjes voor je in, en is het (als je geen kind/huis/ex hebt) best makkelijk. Je hoeft het vaak alleen maar te controleren (met jaaropgaves etc).

4 likes

jaaropgaves zou je vriend al ontvangen moeten hebben!

succes!

1 like

Ik wil belastingaangifte doen en nu was 2020 het jaar waarin ik ging samenwonen. Nu vragen ze: “Was u samen met naam vriend eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf was?”
Maar we wonen in een huurhuis dus dan is het nee toch?

Nee invullen inderdaad, gaat hier om een koopwoning.

1 like

Dan is het nee idd!
Als je twijfelt heb je vaak zo’n vraagtekentje, als je erop klikt krijg je meer info, misschien handig voor later/andere vragen als je twijfelt.

Ja ik klikte daarop inderdaad maar daar ging het vooral over woonboten en wooncaravans haha. Ik wist het eigenlijk wel maar begon toch te twijfelen.

1 like

Ben echt nog te lui geweest dus heb dit nog niet gedaan, elke keer als ik dit topic voorbij zie komen denk ik “ o ja ff doen als ik thuis ben”
om het vervolgens weer niet te doen.

Heb jij je belastingaangifte al gedaan?
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

2 likes

Ik heb even gekeken naar de vooringevulde gegevens en op basis daarvan moest ik meer terugbetalen dan ik dacht, dus toen heb ik m’n weer afgesloten. Maar eens uitzoeken waar het aan ligt, want ben het hele jaar in loondienst geweest (wel kleine salarisverhoging, denk 250 bruto) en heb verder geen vermogen/koophuis etc. Ik ben bang dat m’n werk gewoon te weinig heeft ingehouden oid?

Haha volgens mij als je het voor 31maart doet krijg je in juni je geld al uitgekeerd en anders kan het langer duren. Tenminste dit was wel altijd zo, geen idee hoe het nu is. Dus ik probeer het altijd zo snel mogelijk te doen.

Als je voor 8 april je aangifte indient krijg je voor 1 juli bericht.

1 like

Heeft waarschijnlijk alles te maken met je salarisverhoging. Daardoor krijg je stuk minder heffingskortingen en dat tikt best wel aan. Voordat je salaris omhoog ging is er dan te weinig ingehouden.

2 likes

Haha dit ook. Alleen in januari gewerkt, uitbetaling was niet spectaculair hoog want had geen vakantieuren meer en de rest van het jaar uitkering gehad maar moet wel bijna €300,- betalen wat ik heel raar vind. Moet dus nog even bellen naar de belasting

Mijn huisgenoot heeft het geld al gehad!

11 likes

Omg maak me gekkkk

Ik heb even een vraagje… bij de vooraf ingevulde gegevens staat bijna alles ingevuld alleen 4 maanden ww van mijn partner niet. Als ik dit invul krijgen we minder inkomensafhankelijke combinatiekorting dan zonder de uitkering terwijl het jaarinkomen dus hoger wordt. Alle overige maanden heeft hij gewerkt.

Zoals het op de site van de belastingdienst wordt uitgelegd krijg je juist meer inkomensafhankelijke combinatiekorting als je werkt. Ik kan nergens kleine lettertjes vinden hoe het werkt met deels een ww uitkering.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij telt een uitkering niet mee voor de combinatiekorting. Ze kijken alleen naar het arbeidsinkomen. Het jaarinkomen wordt dus niet hoger.