Ah oke bedankt, maar dan zou het niet uit moeten maken dus en dan zou het terug te krijgen bedrag gelijk moeten blijven lijkt mij…
Als op de site staat dat de korting meer wordt als je werkt, klopt het volgens mij dat het met ww-uitkering minder wordt.
Een uitkering is natuurlijk ook wel een inkomen
Heeft iemand wel eens kwijtschelding van de gemeentelijke belasting gekregen als je meer geld op je spaarrekening hebt dan de normbedragen maar dat hiervan een groot deel een beurs is? Ik heb namelijk wel vermogen nu maar dat komt omdat ik a) een beurs heb ontvangen en b) een tijd heb gewerkt en van het spaargeld mijn studie nu betaal. Ik vraag mij nu af of het zin heeft om kwijtschelding aan te vragen.
Nee klopt, nu dat alles digitaal is weet ik niet hoeveel ruimte er is om extra informatie toe te voegen. Want dan zou ik mijn beurs contract ed. kunnen toevoegen. Toen het nog per post ging kon ik wel extra informatie toevoegen.
En omdat het zo tering veel werk (zeker omdat ik verhuisd ben en het dus in 2 gemeentes moet aanvragen) hoop ik dat iemand misschien ervaring had met een soortgelijke situatie.
Ik heb dit eens moeten aanvragen voor m’n schoonmoeder en zij kreeg het niet ivm spaargeld. (Zuiden van het land) was een grens van €1000 toen volgensmij, dat heeft ze dus in een oude sok gestopt nu
Nee als je het als spaargeld hebt krijg je het niet kwijtgescholden in mijn ervaring. Ik had een keer 900 euro op m’n spaar terwijl ik 850 moest betalen en toen kon het daardoor niet
Holy shit wat een bizar lage grens voor spaargeld. Je zal maar een potje hebben voor noodgevallen! Zou het dan in een sok bewaren indd.
@Pax @Chippie Jee, wat een rot ervaringen. Maar dan bespaar ik mijzelf de moeite en ga ik geen kwijtschelding aanvragen.
Hier gaan ze uit van dat je 2 (of 3 maandsalarissen op je rekening mag hebben). Maar 900 euro is echt bizar laag!
@Desalnietteplus Je kunt het proberen, maar ik denk dat het lastig wordt.
Ik had overigens ook nog geld op m’n lopende rekening maar dat was net genoeg voor 1 maand vaste lasten dus ook heel weinig
Welke provincie woon je? Bij ons gelden voor studenten soms andere voorwaarden
Als ze het zien als inkomen zou het juist meer moeten worden volgens de uitleg over de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Als je meer verdient krijg je meer inkomensafhankelijke combinatiekorting. De inkomensafhankelijke combinatiekorting is voor zover ik weet om het werken te stimuleren.
Of ik heb het niet goed begrepen, dat kan natuurlijk ook😬
Misschien weet iemand dit, ik kom er niet uit.
Januari tot en met juli 2020 ben ik met het studentenov naar werk gereisd zonder reiskostenvergoeding. Aangezien ik de master niet afmaak, moet ik uiteindelijk wel betalen voor die ov maanden en ben ik dus achteraf gezien ook daadwerkelijk geld kwijt aan het reizen naar werk.
Nu bestaat er dit.
U gaat met het openbaar vervoer naar uw werk.
Kan ik daarvan gebruik maken en zo ja: waar vul ik het in? Trek ik gewoon een getal af van mijn inkomen?
Je hebt een kopje onder je loon waar wordt gevraagd of je met het ov naar je werkt reist. Daar staat ook meer informatie over hoe je het moet invullen!
Je hebt dan wel een verklaring nodig (zie de link in jouw link met de voorwaarden). Hier staat er ook nog wat meer over hoe je dan zo’n verklaring kan krijgen (er staat dat studenten dit bij DUO moeten opvragen).
Verder heb je nog een tabel met de kosten die je maximaal mag opgeven (ook zo’n kopje in jouw link!).
Verder weet ik niet zeker of het ook kan als je (nog) niet kan laten zien dat je het zelf betaald hebt. Dus misschien anders even de belastingtelefoon bellen! Die kunnen je dat vast vertellen!
Bedankt! Ik ga zo even beter zoeken naar dat kopje, ik kon het de vorige keren niet vinden.
Echt meteen onder je vooraf ingevulde loon!
Ik twijfel nu alleen of er staat of je met het ov reist, of misschien of je werkgever je reiskosten vergoed
Dus niet daar teveel naar kijken haha
Bij mij ging het heel makkelijk omdat ik met een persoonlijke ov-kaart reis dus de belastingdienst kon het heel makkelijk opvragen bij de ns. Maar ik had ook 1x dat ik een nieuwe kaart had en de oude per ongeluk verwijderd inclusief reishistorie, dus toen kreeg ik een bezwaar brief (?) en moest ik bewijs aanleveren. Ik heb toen gewoon mijn facturen met reishistorie opgestuurd.
Ik heb net een reisverklaring bij m’n werkgever opgevraagd! Omdat ik met het studentenov reisde.
Haha vet spannend als de belastingdienst je vraagt om bewijs.
Ja ik kneep hem wel even toen ik die brief kreeg, ik had het namelijk niet verwacht Maar ik heb alles nog goed nagekeken (en het kwartje viel waarom ik die brief kreeg, omdat ik die ov kaart had verwijderd) en het klopte gewoon dus ik ging er niet vanuit dat ze het zouden weigeren.
Een reisverklaring is ook voldoende ja!
Hmm ik moet terugbetalen maar ik begrijp niet waarom. Niet nega veel geld hoor (€175), maar toch vind ik het irritant dat ik het niet begrijp