Wij hebben net alle aanslagen betaald (au.)
Maar ik vroeg me af; wij hebben bijna overal belasting rente op moeten betalen. In totaal iets meer dan 100€. Dat is omdat je dan ‘te laat aangifte doet’. Maar we hebben een boekhouder die dat voor ons doet (ZZP/VOF/constructie). Ik lever m’n shit netjes in januari/februari aan. Maar zij vragen voor iedereen uitstel aan, en doen uiteindelijk de aangifte als zij tijd hebben (was dit keer augustus). Is dat normaal? Dat ik nu belasting rente betaal omdat de boekhouder er eerder ‘geen tijd voor heeft’?
Vind ik niet. Als jij op het laatste moment aanlevert is het discutabel, maar als wij voor eind februari alles aanleveren wordt het voor de deadline ingediend (als we zelf op tijd tekenen natuurlijk). Onze accountant vraagt ook standaard voor iedereen uitstel aan trouwens, dat wel en is ook wel slim van ze natuurlijk.
Weet niet of je daar ooit iets over af hebt gesproken? Wij krijgen gewoon standaard einde van het jaar een mail met joe het nieuwe jaar komt eraan, wil je voor datum X je aangifte ingediend hebben? Lever dan voor datum Y al je stukken aan. We ontvangen graag A,B,C en D.
Nee het is me ook nooit eerder opgevallen omdat hij vorig jaar echt achterstallige aangiften voor ons heeft gedaan (en … toen ontvingen we alleen maar haha). Maar ik dacht; ik kan er wel over gaan mailen, maar dan schrijf ie natuurlijk weer met een hark een factuur voor ‘mail contact’
En op het grote bedrag is het ‘maar 100€’. Maar ik vind het een zure ‘maar 100€’.
Dan is het misschien tijd voor een ander?
Ik heb in al die jaren echt nog nooit een factuur ontvangen voor korte vragen via mail of bellen. Laat uit staan voor zoiets. Afgelopen voorjaar regelmatig met de accountant aan de telefoon gehangen met alle stress rondom de aankoop van onze woning en ook advies gevraagd wat zij verstandig vond mbt aankoop loods, of we daarbij nog extra kostenposten over het hoofd zagen etc etc. Zelfs daar geen factuur voor gehad. Had ij overigens wel verwacht en ook aangegeven dat ze maar advieskosten in rekening moesten brengen.
Ik ben administrateur en vind dit echt heel raar. Hij hoort het sowieso met jullie te overleggen als hij uitstel vraagt en al helemaal als jullie op tijd hebben aangeleverd.
Ik heb er niet echt verstand van, maar je hebt dus in feite een boete gekregen voor te laat indienen van de aangifte toch? Dat lijkt me dan de schuld van de boekhouder als jij alles op tijd hebt aangeleverd aan die persoon. Niet oké!
Ja als je na 1 juni (dacht ik) indient dan moet je belastingrente betalen. Dus echt een boete is het niet, maar als het voor 1 juni er door was, was het er niet geweest nee
Het is wel redelijk normale gang van zaken ja, wij proberen wel altijd de aangiften waarvan we verwachten dat er een te betalen bedrag uitkomt zo vroeg mogelijk in te dienen/voor te bereiden. Zou proberen met je boekhouder af te spreken dat zolang jij zorgt dat de stukken er ruim optijd zijn dat hij zorgt dat de aangifte op tijd wordt ingediend. Het is nou eenmaal wel lastig, want in de paar maanden reguliere aangiftetermijn kan je als bedrijf helaas niet alle aangiften oppakken.
Wat sowieso kan is zorgen dat je nu in 2021 een VA 2021 met een wat ruime schatting aanvraagt. Kans is dat je dan terugkrijgt ipv moet betalen, dus geen rente
Je moet er rente over betalen omdat er inderdaad te laat aangifte is gedaan én het bedrag een te betalen bedrag is geweest. Je betaald dus inderdaad rente over het ‘’ voor de Belastingdienst misgelopen bedrag’. Super stom, maar dat terzijde.
Je accountant/boekhouder had dit kunnen voorkomen door
a) eerder aangifte te doen, al helemaal omdat jij aangeeft de stukken allemaal al heel vroeg te hebben aangeleverd. Vanuit mijn kantoor gezien is het niet normaal dat stukken zo lang blijven liggen als alles al compleet is, tenzij anders afgesproken.
b) als de voorlopige aanslag al eerder was verhoogd in Q4 of nog een aanvullende voorlopige aanslag was opgegeven voor 1 mei dan was er bij de definitieve aanslag uitgerold met een ‘te ontvangen bedrag’ en had je ook geen rente hoeven te betalen.
Punt a) zou ik bespreken met je boekhouder en punt b) zou je eventueel ook zelf in de gaten kunnen houden / kijken waarop je aanslag is gebaseerd en wat je cijfers zijn tot nu toe.
edit: @L.C heeft net hetzelfde gepost haha, sorry.
Is het mogelijk over een met terugwerkende kracht uitgekeerde loonsverhoging die tegen bijzonder tarief is belast, belasting terug te vragen? En daadwerkelijk ook terug te krijgen?
Mocht je teveel hebben betaald over dit gedeelte van je inkomsten dan wordt dit automatisch verrekend bij je aangifte inkomstenbelasting. Bij je aangifte wordt gekeken naar het volledige inkomen van betreffend jaar en wat je op basis van dat inkomen aan belasting had moeten betalen. Het is een hardnekkig misverstand dat je bijvoorbeeld meer belasting betaalt over vakantie-uitkering/overuren, want aan het eind van het jaar komt al je inkomen op een hoop en wordt er berekend wat je had moeten betalen aan belasting (op basis van de belastingschijven). Het wordt alleen extra belast omdat het incidentele betalingen zijn en daarom wordt het hoger belast dan je reguliere loon om te voorkomen dat je veel moet bijbetalen.
Not me die wacht tot 00:00 om te zien hoe veel geld ik moet terugbetalen en daar waarschijnlijk nachtmerries van krijgt
Hoef nog maar een kwartiertje te wachten, als ik er niet doorkom ga ik wel slapen
Via de app lukte het mij wel!
“Het totaal van de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen dat u zou moeten betalen is lager dan of gelijk aan € 48. Dit betekent dat u niets hoeft te betalen.”
Pfiew! Wel gek dat ik voor het eerst in jaren een brief had gehad dat ik perse aangifte moest doen (doe het netjes elk jaar), was bang dat ik opeens veel zou moeten betalen
Ik ben er door heen gekomen! Moet 95 euro terugbetalen dus dat valt wel mee.
Maar ik moet wel ruim 600 euro aan huurtoeslag terugbetalen rip
Wow ik ook, ik schrok daar zelfs een beetje van? Nooit eerder ontvangen
Ik snap dr echt geen tierelier van. Heb vorig jaar voor 1 baas gewerkt (minimumloon ook nog eens) en ik moet nog best een hoog bedrag terug betalen? Jan-feb zat ik in de ziektewet, ma-apr wel gewerkt maar werd ik nog betaald door uwv en vanaf mei gewoon vanuit het werk.
Wss is toch het jaarloon net ergens bovenuit gekomen waardoor er over 12 maanden gezien te weinig belasting is ingehouden. Dan kan elke werkgever of uitkeringsinstantie steeds wel voor hen het juiste tarief hebben ingehouden, maar over het hele jaar gezien klopt het dan niet. Heb dat wel eens gezien bij een kennis die in een jaar nogal gejobhopt had.