Het percentage bijzonder tarief (wat ze gebruiken bij zaken zoals eenmalige uitkeringen, bonus en vakantiegeld) basseren ze op het voorgaande jaar, als je in 2019 minder verdiende dan in 2020 houden ze misschien te weinig daarop
Ah dat zou het nog wel eens kunnen zijn. Ik dacht dat de eindejaarsuitkering enzo altijd met het hoogste tarief werden belast, dus dat je daar altijd alleen maar van kon terugkrijgen. In 2019 was m’n inkomen nog maar laag want toen begon in halverwege pas met werken.
@Perzik Toeslagen krijg ik al even niet meer, maar dat ging toch altijd apart van je belastingaangifte of niet?
Kan je niet gewoon de VIA-gegevens gebruiken?
Heb je je laatste salarisstrook ook niet nog ergens?
Volgens mij ben je al geholpen, maar overwaarde op de verkoop van je woning is geen belastbaar inkomen. Als je de overwaarde op je spaarrekening zet, zou het wel kunnen dat je box 3 belasting erover moet betalen als de waarde van je bezittingen ermee boven het heffingsvrije vermogen (in 2021: 50.000 euro) uitkomt.
Wel belangrijk: je hebt nu een eigenwoningreserve opgebouwd. Als je binnen drie jaar na de verkoop van dit huis een nieuw huis koopt, dan kan dat invloed hebben op het maximale hypotheekbedrag waarvan je rente aftrekbaar is. Stel je hebt nu 25.000 euro overwaarde gehad en je koopt binnen 3 jaar een nieuw huis van 300.000 euro. Dan mag je wel een hypotheek van 300.000 afsluiten, maar je krijgt slechts hypotheekrenteaftrek over 300.000-25.000=275.000. Dus dat is goed om rekening mee te houden, mocht je op korte termijn nog willen en kunnen kopen.
Goed om te weten! Bedankt. Ook de rest die gereageerd heeft! Nog maar 1,5 jaar, dan ben ik daar weer vanaf. Zit tot nu toe prima in een huurhuis.
De spanning die ik voor de aangifte heb kost me altijd 10 levensjaren, maar ik hoef niets terug te betalen
Vet irritant dat je niet na 1x koppelen goed geregistreerd staat samen met je partner. Nu moet ik wachten tot ie thuis is van werk zodat hij me kan machtigen. We zijn getrouwd en vorig jaar ook al samen aangifte gedaan
Hmmm ik ben in 2021 eigenaar geworden van een appartement en ik heb alles volgens mij correct ingevuld en toch zie ik nu alleen maar dat ik moet betalen voor de inkomsten uit overig werk (belasting en zorgverzekeringswet enzo). Ik heb hier echt 0 verstand van maar ik dacht dat er altijd wel iets ‘terugkwam’ als in rente ofzo? Maar misschien zijn de bedragen in mijn situatie allemaal te laag. Of komt de uitslag pas later dat kan ook.
Het is gelukt en ik krijg geld terug, voor het eerst!
Kan het zijn dat je het verschil tussen je bruto-netto hypotheeklasten al maandelijks laat uitbetalen? Dan klopt het dat je dat niet ook nog jaarlijks terugkrijgt.
48 euro terug jippie!
Nee dat niet. Ik denk dat ik het al snap. Ik heb een heel lage rente en heb dus niet meer rente betaald dan de kosten voor de eigenwoningforfait. Dus elk voordeel heeft zijn nadeel ofzo denk ik haha
Heb je wel ook alle kosten opgevoerd voor het verkrijgen van de hypotheek? Ook kosten voor de notaris m.b.t. hypotheek, hypotheekadviseur, NHG, etcetera mag je aftrekken in het jaar van aanschaf.
Net ingevuld en verstuurd en ik mag niet klagen dit jaar
Zit ik er nu voor de rest van mijn leven elk jaar aan vast?
Ik doe wel al sinds mijn 1e bijbaan aangifte omdat ik toen altijd geld terug kreeg.
Ik wil niet-gedekte zorgkosten opvoeren (voor de tandarts), maar ik snap niets van dat drempelbedrag. Ik val in de categorie met de 1.65 % bij het drempelbedrag (tot 42000 en nog wat). Voer ik dan het totaalbedrag in dat niet vergoedt wordt, voer ik alleen die 1.65% bij de zorgkosten in of moet ik nog wat anders doen?
Als het goed is berekent het aangifteprogramma zelf wat jouw drempel is. Jij vult de totale aftrekbare kosten (niet vergoed, geen eigen bijdrage, geen eigen risico) in en wat boven de drempel uitkomt wordt afgetrokken aan het einde
Ah, goed om te weten! Daar twijfelde ik al over, maar vraag het liever nog even extra.
Wat zijn nou relatief rustige momenten bij de belastingtelefoon? Weten jullie dat?