Ik heb dinsdag ochtend gebeld rond 11u30 en toen kreeg ik na 8 min iemand aan de lijn!
Bij het betalen van belasting over je loon (die 50k) wordt al rekening gehouden met arbeidskorting en algemene heffingskorting. De exacte situatie snap ik op basis van je uitleg niet helemaal.
Pfff ik moet 1200 terugbetalen, snap er echt niks van. Dit is het eerste jaar dat ik volledig gewerkt heb en heb ook nog eens twee banen waarvan bij de tweede dus al super veel belasting wordt ingehouden, dacht dat ik al genoeg betaald hadā¦
Bij mān vooraf ingevulde gegevens staat er een rekeningnummer die ik al zeker 2 a 3 jaar niet meer heb. Ik heb hem toentertijd opgezegd,aar blijkbaar sta ik ā¬-4 op die rekening. Ik ga eerst maar contact opnemen met de bank, voordat ik mān aangifte definitief maak.
Zoals het er nu uitziet krijg ik een paar honderd euro terug.
Wat vervelend voor je zeg, het is echt zo veel geld ook.
Misschien stomme opmerking hoor en heb je dat ook, maar heb je bij ƩƩn van je twee banen de loonheffingskorting uit staan?
Gok dat ze dat bedoelt met dat op een al veel wordt ingehouden. Ik heb helaas dezelfde ervaring met lang twee banen. Dit jaar voor het laatst - hoop ik - omdat ik nu nog maar 1 werkgever heb, maar kon wel janken toen ik het gisteren invulde en weer 2200 euro zag staan om bij te leggen. Het is bijna altijd een volledig maandinkomen geweest (bye bye vakantiegeld). Dacht dat je daarom ook tussentijds soms al aangifte kan doen, om verrassingen te voorkomen.
Komt denk ik ook omdat ik niet op andere dingen aanspraak kan maken (geen hypotheek, kinderen of fiscale partner). Weet niet of dat ook voor jou geldt @ElephantShoes, maar ik hou mezelf altijd voor dat ik met die tweede baan bijvoorbeeld wel breder mān pensioen opbouw. Maar zuur is het wel.
@Krelis @LazySusan Ja ik heb de heffingskorting uit staan bij mijn tweede baan, daar doelde ik inderdaad al op. En ik heb inderdaad ook geen hypotheek, partner en kinderen dus ook geen voordelen daaruit. Zo kut dat single, hardwerkend met torenhoge huur weer genaaid wordt. Sorry ben echt even zuur ja haha
Ga er vanaf nu dan ook maar rekening mee houden dat ik steeds moet terugbetalen, want een maandsalaris steeds is ook niet mis zeg jezus wat veel!
Ik overweeg op zoān moment ook 3 nanoseconden om VVD te gaan stemmen, maar als het goed is, is de eindstand niet anders dan wanneer dit allemaal onder ƩƩn baan zou vallen. Anderen kunnen dat vast beter uitleggen. Het heeft mij wel gedwongen om scherp naar mān werkkeuzes te kijken en daar duidelijke afwegingen te maken waarom ik iets wel of niet doe. Bijv. pensioenopbouw of hoger bruto-inkomen vanwege toch ooit hypotheek.
En soms (niet altijd) helpt de nuchterheid van mān moeder ook wel als ik hierover mopper. Dat veel betalen betekent dat je blijkbaar lekker gewerkt hebt en goed verdient. Nogmaals, die helpt niet altijd (zeker niet in vergelijking met anderen), maar ik hoop dat je wat dat betreft ook trots kan terugkijken op je eerste volledige werkjaar ondanks deze domper.
Wat er bij jou is gebeurd is dat de ene baan waar je de loonheffingskorting laat toepassen geen rekening houdt met het feit dat je (en hoeveel) ook nog ander inkomen hebt. Hierdoor wordt waarschijnlijk teveel heffingskorting (algemene en abeids) verrekend, terwijl je obv je twee inkomens samen recht hebt op minder. Wel heel vervelend. De enige optie hierin is denk ik om bij beide geen heffingskortingen toe te laten passen, al ontvang je dan maandelijks netto wel minder.
Ah zo. Wat je nog even kan bekijken is hoeveel loonheffing er in totaal door jou is afgedragen. Denk dat dat misschien in verhouding te weinig is geweest. Gelukkig voldoende aftrekposten zodat je niet flink hoeft te betalen
En nog een tip @ElephantShoes blijf elk loonstrookje checken of de heffingskorting goed staat zoals jij dat opgegeven hebt. Ik heb wel eens gehad dat een HR-medewerker het op eigen houtje heeft aangepast, omdat diegene dacht dat dit wel mijn grootste baan moest zijn. Nee dus. Gelukkig was het in mijn dossier terug te vinden, maar dat leverde heel veel gedoe op.
Hahaha zo, lekker zoān overijverig typje
Weet iemand wat er precies onder aankoopkosten valt? Daar stond ook makelaar als voorbeeld maar dat is niet aftrekbaar, waarom moet je dat dan wel invullen? Valt een bouwkundige keuring daar ook onder dan?
Lijkt overigens verder niks uit te maken want als ik aankoopprijs excl aankoopkosten doe krijgen we exact evenveel belasting terug als bij aankoopprijs incl aankoopkosten.
Ik vind het persoonlijk wel stom dat je met een fiscaal partner de beste verdeling maakt door alles af te trekken bij degene met het hoogste inkomen. Wij zouden bij een 50/50 verdeling ook minder belasting terugkrijgen dan als we alles bij mijn vriend zetten. Gelukkig gaat het bij ons gewoon naar de gezamenlijke rekening maar was anders wel een lekker zakcentje voor hem geweest
Ik had precies dezelfde vraag als jij! Wij hebben het ook maar gedaan wat er stond met die aankoopkosten want er stond. Later konden we wel aftrekposten invullen! Daar stond bv Aankoopmakelaar niet bij want dat mag dus niet.
Bij ons was het ook het voordeligst dat we alles bij mijn vriend doen. Ik verdien zo weinig dat ik weinig belasting betaal. Blijkbaar heeft de belasting alleen nog onze eigen rekeningen waardoor mijn vriend veel gestord krijgt, wat hij natuurlijk wel over gaat maken naar gezamelijke. Maar ik zei al; je moet me nu niet verlaten want dan ga jij er met dat bedrag van door
De aankoopkosten bepalen de hoogte van de maximale hypotheek waarvan de rente aftrekbaar is. Stel je koopt een huis voor 200.000 en hebt 10.000 aankoopkosten, dan mag je maximaal over 210.000 hypotheek de rente aftrekken. Neem je een hogere hypotheek, dan over dat meerdere deel dus niet.
Tegenwoordig kan je aankoopkosten überhaupt al niet meer meefinancieren veelal dus bij de meeste mensen doet dit niets in de belastingaangifte.
Ah vandaar! Ik meende zoiets al te begrijpen op basis van het rekenvoorbeeld dat ze gaven als ik zocht naar aankoopkosten. Dat was iets van āHenk en Ingrid kopen een huis van 250.000, ze nemen 255.000 hypotheek. 250 voor het huis en voor 5000 gaan ze op vakantieā. Daarbij dacht ik al, dat waren andere tijden en niet zoān relevant voorbeeld voor ons. Thanks voor je reactie!
Ooh vandaar, ik vroeg me ook al af waarom het totaal interessant zou zijn! Thanks
Vond het samen aangifte doen eigenlijk best makkelijk en dat verdelen was ook handig.
Toen ik een buitenlandse bankrekening had heb ik aangifte moeten doen op papier, heb jij dat ook gedaan? Anders denk ik dat je er rekening mee moet houden dat je aangifte nog kan worden afgewezen.
Edit: Of misschien ging het erom dat ik in dat jaar in het buitenland woonde en niet zo zeer dat ik daar een extra rekening had. Hmm.
Ja ik ben een beetje een apart geval heb ook geen hypotheek bij een bank maar een lening op een andere manier. Dus alleen notariskosten gehad en die heb ik moeten invoeren bovenop het totaalbedrag van de lening/schuld. Dus ik had gewoon niet moeten verwachten dat ik iets zou terugkrijgen haha.