Inloggen met smscode werkte wel bij mij, digitaal niet. En ja ik vind het fijn om meteen gedaan te hebben.
Er staat dat ik echt een flink bedrag terugkrijg (meer dan 4k). Maar ik heb geen huis gekocht of iets anders boeiends. Krijg je als alleenstaande ouder die geen alimentatie ontvangt zoveel toeslagen? Snap er niks van. Zou het wel fijn vinden uiteraard, maar ben bang dat het niet klopt.
Tja er valt met zo weinig info weinig over te zeggen. Wat voor toeslagen zouden het moeten zijn (kinderopvang/zorg/huur/etc), wat is je inkomen, heb je het hele jaar hetzelfde inkomen gehad?
Weg
Met welk inkomen heeft de belastingdienst de berekening gedaan? Gewoon de berekening over 2021? Is je inkomen over 2022 veranderd tov 2021?
weg
Als alleenstaande ouder heb je waarschijnlijk recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting. Dat is al best een bedrag. Maar of het klopt is natuurlijk niet te zeggen met zo weinig informatie idd.
Ja die komt later volgens mij!
@Mexi wilde gok maar ik denk dat het kan komen door de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ik heb daar dit jaar ook voor het eerst recht op (dochter van 1,5) en dat gaat om veel geld.
Kan zijn dat er door de werkgever te weinig loonheffing is ingehouden (helaas)
Ik snap het ook niet zo goed. Werk al jaren bij dezelfde werkgever, ook al jaren hetzelfde urencontract, had altijd €0 en nu moet ik opeens honderden euro’s betalen.
Ben je meer gaan verdienen?
Oh ja, ik denk dat dat het is. Salarisadministratie rekent inkomstenbelasting en dus kortingen op je belasting uit alsof je het hele jaar hetzelfde verdient in de maand. Van januari tot oktober heb je achteraf gezien teveel korting gekregen op je belastingen. Dat verschil moet je nu terugbetalen.
Ja helemaal kut Zou mooi zijn als salarisadministratie dan even met je meedenkt
Ik had dit twee jaar terug ook… salaris niet goed ingehouden door m’n werk inderdaad (zij hadden er in hun inschatting somehow geen rekening mee gehouden dat ik in de loop van dat jaar meer ging verdienen omdat ik een trede omhoog ging, dus te weinig belasting betaald. Helemaal kut
Volgens mij is dit de standaard, gewoon berekenen per maand en niet over het hele jaar kijken. Snap niet waarom, want bij mensen met 1 vast inkomen hebben zij alle kennis en gegevens om dit te voorkomen. Misschien is het achter de schermen lastiger dan ik denk?
Ja dit zei ik dus ook tegen HR toen want ik heb precies de stap gemaakt in salaris die ELKE promovendus tussen z’n eerste en tweede jaar maakt, maar ze zeiden dat ze daar geen rekening mee konden houden dus nu waarschuw ik m’n collega’s er zelf maar voor:”)
Ja dat is blijkbaar heel lastig denk ik? Ik werk zelf bij een bedrijf wat in de fiscale dienstverlening zit. We hebben een afdeling die als dienst heeft loonverwerking van derde partijen/klanten, en ook ik moet al 2 jaar bijbetalen. Heel irritant.
Ik heb door werk best wat medische kosten gemaakt en mijn belastbaar loon op mijn jaaropgave komt overeen met mijn fiscaal loon salaris + fiscaal loon voor de medische kosten en mijn loonheffing dus ook. Nu heb ik dus op de belastingwebsite mijn inkomen aangepast naar als ik het fiscaal loon voor medische kosten niet had ontvangen en dan hoef ik niks bij te betalen. Heb er niet heel veel verstand van en weet dus ook niet of ik het goed heb berekend. Heb van elk loonstrook mijn fiscale loon bij elkaar opgeteld en mijn loonheffing. Weet niet of ik nog iets mis?
Zal het oneerlijk vinden als ik door mijn medische kosten ontstaan door werk alsnog extra moet betalen. Iemand hier toevallig ook mee te maken gehad, voordat ik uren aan de lijn moet hangen met de belastingdienst en ook met werk.
Begrijp ik het goed dat je medische zorg nodig hebt gehad als gevolg van je werk en dat je werkgever dat heeft gecompenseerd als extra loon? Dat laatste is wel vreemd, ik zou eerder verwachten dat je het als onkostenvergoeding kreeg. Hier staat er wel wat over maar ik weet niet helemaal of dit op jouw situatie van toepassing is Bijzondere ziektekosten vergoeden? - BelastingBelangen
Dat komt omdat ze ervan uitgaan bij de verloning dat dat miezerige loontje alles is wat je verdient. Bij een heel laag inkomen betaal je door de heffingskortingen geen belasting. Als je dan bij een andere werkgever wel meer hebt verdient klopt dat uiteindelijk dus niet.
Dus juist door het toepassen van de loonheffingskorting (de ‘ja’) gaat het in dit geval mis
Edit: maakt het natuurlijk niet minder kut, maar dan weet je in ieder geval waar het door komt