Belastingen

@anon3219017 Ik dus ook, ben benieuwd hoe makkelijk ze dat kunnen oplossen.

1 like

Dit is een schadevergoeding en zover ik weet is dit vrijwel altijd onbelast in box 1 (inkomstenbelasting). Lijkt me inderdaad goed om dit door HR uit te laten zoeken!

3 likes

Ik zit in een gekke CAO maar val qua salaris onder CAO UMCs dus we hebben al een verhoging gehad in januari! Al komt er in november voor ook nog 4% bij dus ben benieuwd of het dan weer mis gaat :") Maar ging er stiekem toch wel vanuit dat die verhoging in januari goed zou gaan omdat dat voor het hele jaar is

Maar ja inderdaad goede vraag wel? Kan ook nog best optellen als je vanaf april t/m december te weinig belasting betaalt.

2 likes

Mwaaah, het is wel aan jezelf om te controleren of je aangifte moet doen:

2 likes

Ja als ik kijk naar mijn ervaringen en die van collega’s gaat het bij ons voornamelijk mis als je inderdaad individueel een redelijk grote sprong maakt (bijv. eerste- naar tweedejaars PhD is bruto ruim 400 euro per maand meer bij ons en dan gaat het eigenlijk bij bijna iedereen mis). Volgens mij is het eerder bij CAO verhogingen niet per se mis gegaan, misschien inderdaad om dat dat voor iedereen geldt? Maar over het algemeen zijn dat ook kleinere verhogingen natuurlijk.

2 likes

Ja met die van januari gaat het wel goed. In november en december zou ik wel een deel van de verhoging apart zetten. Want ze berekenen het per maand en bij de verhoging vanaf januari geldt het voor het hele jaar. Het is ook geen administratie die ziekenhuis/organisatiebreed aangepast moet worden. Het zou alleen zo mooi zijn als ze medewerkers kunnen behoeden voor veel terug moeten betalen :smiling_face_with_tear:

1 like

Heb p&o net gebeld en zij gaan het doorzetten naar de back office. Hopelijk weet ik snel meer.

2 likes

Ik heb dat ook dit jaar (twee banen, bij één loonheffingskorting toegepast) en ik moet ook bijna € 600 terugbetalen.

Ik was bang voor de aangifte want 1 maand overlappend gewerkt. Had wel netjes op tijd die heffingskorting uit laten zetten maar bij die toko weet je t nooit. Dus was al bang dat ik een beetje terug moest betalen, wat niet erg was geweest maar ik hou gewoon van mn geld. Krijg ik op een of andere manier gewoon ruim 600 terug. Heb geen aftrekposten of iets dus geen idee hoe maar ben er blij mee.

1 like

Weet iemand dit toevallig? Ik heb aangeboden mijn vriend te helpen met zijn aangifte inkomstenbelasting en weet dit niet helemaal zeker

Het heeft bij hem langer dan 10 jaar geduurd voordat hij een diploma gehaald heeft, dus de stufi van voor 2022 die niet is omgezet in een gift mag hij nu van zijn loon aftrekken. Maar dit bedrag wat afgetrokken mag worden is hoger dan zijn loon. Stel hij mag 5000 euro aftrekken en heeft vorig jaar 2000 euro verdiend, wordt die 3000 euro dan meegenomen als aftrekpost naar volgend jaar?

https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/FISIN2022/fiscale_informatie_2022-aftrek_studiekosten.html

Hier staat wat meer info (oa een maximum per studiejaar). Ik weet niet hoe het er in het aangifteprogramma van de belastingdienst uitziet, maar je moet in het jaar van definitieve niet-omzetting het hele bedrag waarop recht is invullen, ook als dat hoger is. Het meerdere kan dan in het volgende jaar als ‘restant persoonsgebonden aftrek vorige jaren’ in aanmerking worden genomen

Edit: ook daar nog wat toelichting over: Restant persoonsgebonden aftrek vorige jaren

Is dus wel belangrijk om het gehele bedrag dit jaar op te nemen ivm die beschikking

4 likes

thanks! Het was inderdaad een vooraf ingevuld bedrag, anders had hij er waarschijnlijk nooit aan gedacht. Klinkt ook wel zo logisch en eerlijk dat het verminderde bedrag volgend jaar er weer bij komt, dat het geen nu of nooit is.

3 likes

Nou jeej ik moet een maandsalaris terugbetalen. Dat ze maar snel komen met die rekening dan ben ik er vanaf

3 likes

Yes ik krijg een lekkere smak geld terug. Ik had een stuk minder verwacht.

1 like

Wij (vriend en ik doen samen aangifte) krijgen dit jaar €1.475 terug van de belastingdienst. Dit is het eerste jaar dat we over een heel jaar hypotheekrenteaftrek ontvangen en dat bevalt mij wel :sunglasses: Het geld kan direct door naar de rekening van nieuwe schuttingen…

2 likes

Nou begin maar zou ik zeggen

7 likes

Ik krijg 1105 euro terug en ben alleen, geen kinderen, geen koopwoning, loondienst maar heb voor mijn pensioen belegd. Dat is mijn enige aftrekpost geweest.

2 likes

Beetje offtopic maar waar beleg je voor je pensioen en ben je tevreden?
Het is mijn goede voornemen om hier dit jaar weer mee te starten :blush:.

1 like

Ik krijg 342 terug enkel en alleen door aftrek reiskosten voor werk die ik niet vergoed krijg.

1 like

Wij (vriend en ik) krijgen ong €1600 terug. Ik denk deels door renteaftrek en deels door mijn :sparkles:gehandicapenkorting :sparkles: . Maar gaan het ook weer stoppen in het huis want nog steeds deels enkel glas :sweat_smile:

1 like