Belastingen

P&O zegt dat het klopt dat ik belasting betaal over de betaalde schadevergoeding. En dat ze het netto te betalen bedrag hebben gebruteerd, dus verhoogd, zodat ik netto wel het juiste bedrag heb ontvangen. Het klopt dat ik het juiste netto bedrag heb ontvangen, maar ben er niet mee eens dat ik hierdoor 316 euro extra belasting moet betalen. En sowieso toch gek dat het nu op mijn jaaropgave lijkt alsof ik duizenden meer heb verdiend dan daadwerkelijk zo is.

1 like

In principe is de definitie van bruteren alle belastingen erbij tellen zodat jij netto het goede bedrag overhoudt. Als je enkel daardoor 300 euro meer belasting moet betalen zou ik dat onderbouwd aangeven en vragen of ze ook dat bedrag nogeens gebruteerd willen uitbetalen.

Op zich klinkt het wel alsof ze het eerlijk hebben willen doen. Maar soms kan je met een hoger inkomen uiteindelijk meer betalen dan de hoogste belastingschijf, doordat je weer minder recht hebt op heffingskortingen. Wellicht hebben ze daar geen rekening mee gehouden.

Ik heb in 2021 een opleiding gedaan die ik had kunnen aftrekken als studiekosten. Nu heeft mijn boekhouder dat niet gedaan. Kan ik dat nu nog meenemen bij de aangifte van 2022? Aangezien die regel nu is vervallen en het geweldige stap budget er nu is…

Ik heb een bericht terug gestuurd, met een link die ik had gevonden. Maar anders ga ik inderdaad screenshots sturen van de aangifte, zodat zij kunnen zien dat ik daardoor meer moet betalen.

2 likes

Nee dat mag helaas niet. Mocht de aanslag 2021 al definitief zijn kan je eventueel nog een poging doen en een verzoek om ambtshalve vermindering over dat jaar indienen (/laten indienen)

3 likes

Nou kreeg echt een kut bericht terug dat ik het niet begrijp blablabla.

1 like

Dan moeten ze het beter uitleggen :upside_down_face:

1 like

Dat verandert dan alleen nog steeds niet dat ik hierdoor €316 moet betalen. En ik snap wat ze zegt, maar ben het er niet mee eens.

Edit: ze vinden dat zij het zo goed gedaan hebben en het mijn eigen probleem is dat ik hierdoor bij moet betalen.

2 likes

Ah balen. Thnx voor je antwoord!

1 like

Alsof je er zelf voor hebt gekozen een ongeluk te hebben want dat wilde je zo graag?? Sorry wat debiel dit. Hebben zij de schade überhaupt op hun verzekering gemeld? Zo nee lekker aansprakelijk stellen. Als dit verzekerd is (en ihkv goed werkgeverschap moeten bedrijfsongevallen wel verzekerd zijn en zo nee komt het voor rekening van het bedrijf zelf want zorgplicht gaat extreem ver). Want je hebt naast echte onkostenvergoeding recht op veel meer in veel gevallen! Desnoods rechtsbijstand inschakelen hiervoor.

Zet de verhoudingen misschien wel op scherp maar ik ben een petty bitch. Als ze dit eerder nooit bespreekbaar maakten vind ik dat ook niet netjes.

2 likes

Ongeluk is misschien niet helemaal het goede woord, maar ik heb 3,5 jaar (september 2019) geleden een beroepsziekte opgelopen. Waardoor ik al 2x ben geopereerd en meerdere therapieƫn en revalidaties heb gehad en sinds 2 weken klaar ben met revalideren omdat ze me niet meer verder kunnen helpen. En ik dus blijven gehandicapt/beperkt ben.
Het is sowieso allemaal gek gelopen, omdat het ongeval pas in juli 2021 is geregistreerd bij p&o, omdat ik net een paar weken daarvoor had gehoord dat ik al mijn zorgkosten mocht declareren en ik dus mijn ongevalsnummer miste. Ik heb geen rechtsbijstand en daar heb ik al eerder naar geĆÆnformeerd, maar omdat dit al een bestaande casus is willen ze me dan ook niet helpen.

Denk dat dat me ook gewoon zo dwars zit. Ja €316 is kut, maar alles is zo niet volgens het boekje verlopen en ben bij veel dingen zelf er toevallig achtergekomen door met mensen te praten en dus niet vanuit mijn werk zelf. Moest al veel moeite doen om mijn laatste medische kosten ook vergoed te gaan krijgen, want dat wilde ze eigenlijk niet doen zonder dat ik ze aansprakelijk stel. Alleen aansprakelijk stellen ga ik nooit van mijn leven winnen. Laatste declaraties zijn net ingediend en dan nu kom ik er weer achter dat door de declaraties ik juist moet gaan betalen.

Edit: sorry wil trouwens niet dit topic kapen

1 like

Wow. Dit is echt fucked up. Ik zou serieus eens advies inwinnen bij een belangenbehartiger hoor. Al is het maar vrijblijvend om te zien of zij er heil in zien (mocht je dat zelf de moeite vinden ofc). Je zou dan naar een LSA advocaat kunnen kijken. Vaak is een eerste gesprek wel mogelijk om de juridische mogelijkheden te toetsen. Mocht je tips willen voor een kantoor kun je me wel een pb sturen.

Je werkgever gaat NIET over de beoordeling van aansprakelijkheid. Daar gaat de verzekeraar godzijdank over. En op zoek naar werk elders? Maar kan me voorstellen dat dit misschien ook lastig is :frowning:.

Als de verzekering het dekt en je werkgever heeft bv. meer aan jou betaald dan hun eigen risico (is er niet altijd btw) dan krijgen zij die kosten misschien nog wel terug. Sorry dat ik hier zo op ga maar dit is absoluut niet iets wat een werkgever zo hoort te doen.

4 likes

Ik stuur je even privƩ een bericht!

1 like

Ik heb nu een juridisch medewerker op werk gecontacteerd en die stuurde me naar p&o. Had de juridisch medewerker alleen gevraagd hoe het zat met belast of onbelast en niet het verhaal uitgelegd. Maar ik heb vandaag van alles geprobeerd te zeggen tegen p&o, maar ze geven niet thuis. Hopelijk kan de juridisch medewerker nog iets voor mij doen, maar anders weet ik niet wat ik moet doen.

Ik verdien teveel voor toeslagen, dus daar heb ik gelukkig geen last van!

1 like

Ik zou zoals @mikselke zegt dit uitzoeken buiten je werk op. De juridisch medewerker op jouw werk dient niet jouw belang, maar dat van je baas

4 likes

Knuffel, wat naar dat je dit overkomen is op werk. Heel fijn om te lezen dat mensen hier je graag willen helpen en adviseren, ik hoop echt op een goede positieve uitkomst voor je.

1 like

Heb je helemaal gelijk in, weet alleen even niet meer waar ik het moet zoeken. Klinkt misschien stom, maar na 3,5 jaar ā€˜vechten’ ben ik lichamelijk en mentaal op. Ik werk gelukkig wel voor een heel groot bedrijf. Dus diegene werkt natuurlijk wel voor onze baas, maar hoe loyaal je in zo’n bedrijf bent weet ik niet. Ik in ieder geval niet meer.

Dankjewel!

2 likes

Ik krijg ineens geld terug van mijn studieschuld van de studie die ik niet heb afgemaakt, ik heb dit echter nooit eerder gehad… iemand enig idee hoe dit kan? Ik bedoel, elke euro is welkom, maar heb het gevoel dat dit niet klopt - ook al stond het automatisch ingevuld.

Ja dit kan kloppen, heb je destijds stufi ontvangen die nu definitief niet omgezet is naar een gift? Dan kan je nu alsnog die studiekosten aftrekken. Ik heb dat een jaar of 2 geleden ook onverwacht gehad. Het onderste punt van deze opsomming Zijn mijn studiekosten aftrekbaar?

Ja, twee jaar stufi en toen met mijn (2e) opleiding gestopt, dat wordt dan inderdaad definitief geen gift meer. Dat zou het nooit meer worden, dus waarom het nu ineens komt en niet afgelopen jaren snap ik niet… het is nog geen 10 jaar geleden.

Jij hebt dit ook ontvangen? En niet ineens later alsnog terug moeten betalen?