Belastingen

Heeft iemand ervaring met reiskosten voor zorg declareren via IB? Ik heb afgelopen zomer een GGZ behandeling gehad waarbij ik 6 dagen op locatie moest verblijven.

Reiskosten vergoeding via mijn zorgverzekering kwam ik niet voor in aanmerking, ook niet middels de hardheidsclausule. Nu lees ik op de site van de belastingdienst dat je reiskosten mag declareren. Wat moet ik precies bewaren/aanleveren? Naast deze kosten maak ik ook tandartskosten (heb geen tandartsverzekering) dus kan best oplopen.

1 like

Alles bij elkaar verzamelen wat je kan verzamelen. Afspraken overzichten, duidelijke berekening van gereden kilometers en evt parkeerkosten. Je mag zelfs het onderhoud en afschrijving van de auto berekenen als ik me niet vergis.
Het is wel zo dat er een flinke drempel is voor dit soort posten.

Mag ik je een DM sturen?

2 likes

Ja hoor!

1 like

Kan je mij dm’en? Krijg de melding dat je geen berichten accepteert

Ik heb een baan in loondienst en daarnaast verdien ik wat bij als zzper.
ik heb nu loonheffingskorting bij loondienst uitstaan maar dat scheelt mij netto zo’n 600 euro per maand, die ik dan tijdens de IB aangifte (deels) zou terugkrijgen?
Mijn inkomsten als zzper zijn gewoon ‘extra’, niet enorm veel.
Ik vroeg aan mijn accountant waarom ik het niet aan kan zetten, hij zegt dat ik dan meer belasting over mijn inkomen ga betalen. Dit begrijp ik niet want het bedrijf draagt mijn loonbelasting toch gewoon af?
Hij zegt dat de inkomsten bij elkaar opgeteld worden waarover je betaald.
Kan iemand mij dit in jip en janneke-taal uitleggen?

Je werkgever houdt dan alleen loonbelasting in over je salaris daar. Jouw salaris is hoger, want je hebt een 2e baan (zzp), dus dan betaal je te weinig belasting. Met die extra inkomsten kan jouw werkgever geen rekening houden.

En dan moet je met de aangifte terugbetalen omdat je te weinig belssting betaald hebt.

2 likes

Dat snap ik, wat ik niet snap is waarom het nu dan nodig is om 600 euro per maand die ik verdiend heb, zolang bij de belastingdienst te parkeren als het ware, en dan 1 keer per jaar te kunnen terugvragen. Je kunt toch veel leuke extra dingen doen van dat geld, of investeren ofzo.
In verhouding is het deel wat ik zal moeten betalen over het loon uit zzp-werk echt te verwaarlozen na alle aftrek van kosten, en dit kan ik makkelijker aan de kant houden.
Dus (als voorbeeld) elk jaar ‘wachten’ op die 7000 euro(loonheffing uit), of 1 x ± 2000 euro betalen(loonheffing aan)? Of zit het zo niet in elkaar?

Ja zo zit het in principe wel in elkaar. Ervan uitgaande dat je inderdaad 2.000 extra belasting verschuldigd bent ivm je zzp inkomsten. Kan je ervoor kiezen om nu de loonheffingskorting toch aan te zetten, elke maand wat apart te houden om straks ineens te betalen.

Als je zzp en loondienst inkomsten een beetje steady zijn, moet je boekhouder wel kunnen uitrekenen hoeveel je apart moet zetten.

Jawel volgens mij wel.

Afhankelijk van je zzp inkomem, of dit grillig is of gewoon bekend, kun je berekenen hoeveel het is.
Als je zzp grillig is, is t wel lastig maar als jij t apart zet en straks kunt betalen is t prima volgens mij.

dag vrienden

ik ben in oktober terug naar NL verhuisd en heb nog aardig wat op m’n Deense rekening staan (± 2000 euro). kan ik dit gewoon naar mezelf overmaken zonder ergens melding te doen bij de belastingdienst?

omg mn account is al bevroren omdat ik te lang. Iet actief ben geweest hahaha, moet nu eerst bewijzen dat ik nog besta. maar dankjewel! denk dat ik ook de gok maar waag (wanneer m’n account weer actief is)

Lol mijn voorlopige aanslag zorgverzekeringswet is binnen. Of ik even 800 euro wil overmaken :two_hearts: ze hebben gerekend met een inkomen uit 2022. Dus nee dat wil ik niet. Ik heb 10x minder freelance inkomen (1500 vs 16.000) :sweat_smile: maar dat zelf aanpassen lijkt weer onmogelijk

1 like

Ja is uiteindelijk gelukt!

1 like

Bij mij kan ik zowel in de app als via de website op laptop niet inloggen helaas vanwege drukte dus nog even geduld. Ik heb twee jaar heel veel terug gekregen maar nu een andere baan dus ben zenuwachtig haha.

3 likes

Ik dacht ook eens verstandig te zijn en het meteen te doen ( vind het altijd lastig) maar kom er ook niet in :frowning:

2 likes

Ik kon er vanmorgen om 8 uur direct in, ik krijg 2300 terug, geeeen idee waarom, maar wel lekker

1 like

Ik heb hem ook om 8 uur al gedaan, moet een beetje terugbetalen voor zorgverzekeringswet en krijg een fijn bedrag loonheffing terug

Ik krijg 100 euro terug.
Soms kan ik er echt geen pijl op trekken haha. Maar ik vind het allemaal best :slight_smile:

1 like

Ik kan de hele app niet vinden in de Appstore? Meer mensen die dat hebben?

1 like