Belastingen

Als je maar één baan hebt, dan is het waarschijnlijk dat er te weinig is ingehouden door je werkgever. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan bij loonsverhoging gedurende het jaar of een bonus of iets dergelijks. Ze houden maandelijks belasting in gebaseerd op de aanname dat je het hele jaar hetzelfde verdient. Soms gaat het dan mis bij loonsverhoging, omdat er dan begin van het jaar dus eigenlijk met te weinig inkomen rekening is gehouden en dus te weinig in is gehouden.

Je kunt het eventueel navragen bij de salarisadministratie. Dit hoeft niet perse volgende belastingaangifte weer zo te zijn overigens.

1 like

Het zou kunnen dat ze daarop dan te weinig inhouden of bij de inhouding op je normale maandsalaris, geen rekening houden met die onregelmatigheidstoeslag. Zou zeker aankaarten dat je dit nu bij de aangifte moest terugbetalen en of ze wellicht iets kunnen aanpassen in de inhouding.

Je houdt dan overigens natuurlijk netto minder over dus uiteindelijk maakt het onderaan de streep niet uit, maar kan me voorstellen dat ineens betalen altijd zuur voelt.

1 like

Ja ik ben het een keer vergeten (was inmiddels november ofzo) en mn pa maakte me ook bang met een boete, maar toen ik eenmaal belde was het geen probleem en kon ik het alsnog indienen zonder problemen

1 like

Ik krijg net een brief dat ik 1300 euro huurtoeslag moet terugbetalen. Ik moest bij de belastingdienst ookal 1900 terugbetalen. Ik had vorig jaar gewoon een bijbaantje en een lening. Ik snap er echt niks van.

1 like

Dat is echt kut he! Ik kreeg ook een brief dat ik 1000 euro terug moet betalen omdat ik te veel zorgtoeslag heb gekregen. :sob:

Ja het is vooral kut omdat ik dus een lening en bijbaantje had en echt niet snap hoezo ik teveel heb verdiend. Ik had helemaal niks?

2 likes

Hm ja, dat is helemaal vreemd. Zou even bellen of het wel klopt dan? Misschien staat er iets niet goed in hun systeem.

Maar dat zou je meteen bij het invullen al kunnen zien toch? Of de vooringevulde gegevens allemaal kloppen.

1 like

Het klopt helaas wel. Ik moest ook heel hard huilen aan de telefoon en die mevrouw was heel lief. Ik heb vorig jaar iets van 20k verdiend en ik had niet verwacht dat je met zo’n laag salaris al zo gekort zou worden op je huurtoeslag

3 likes

Dat is ook best gek want ik verdiende €21.000 vorig jaar en heb in totaal €1300 huurtoeslag gekregen en heb een bevestiging dat dat gewoon klopt gekregen.

Ja maar ik heb het dubbele gekregen terwijl ik dus maar 1300 had moeten krijgen

Oohh zo! Dan snap ik t

3 likes

Omg ik sta in de wachtrij voor het stapbudget en hij geeft nog 22 minuten aan (er is nog 87% van het budget over) ik hooooop het zo. Vorige poging was echt een ramp (na 4 uur nog niet aan de beurt).

12 likes

OMG het is gelukt. Ik ben zoo blij.

54 likes

Wat wil je gaan doen?

1 like

Praktijkondersteuner somatiek (@ huisarts). Ga het zelf betalen.

11 likes

Ooooo leuk!!

2 likes

Ja echt heel veel zin in!

2 likes

Ik wilde kijken of belasting over de afgelopen 3 jaar (2020-2021-2022) middelen zin heeft, omdat ik een van deze jaren weinig inkomen had.
Maar als ik deze tabel goed interpreteer heeft dat pas zin als je een van de jaren meer dan ~€ 69.000 verdiende (maar gemiddeld minder dan dat)??

Tabel voor berekening gemiddelde belasting

Uiteindelijk bleek het voor mij ook met eerdere jaren meenemend geen zin te hebben, ik denk omdat ik met mijn gemiddelde in dezelfde schaal terecht kom als met de jaren wanneer ik wel vol salaris had. Ik kwam zelfs eerder op bijbetalen dan op geld terug uit :sweat_smile:

Ik heb een aantal jaar geleden gemiddeld: jaar 1 student, jaar 2 student & jaar 3 een baan (niet boven 69k) en ik kreeg toen iets van netto 950 terug maar er zijn online allemaal rekentools voor om dit te checken!

2 likes