Belastingen

Fijn dat jij wel wat terug kreeg! Ik heb het dus al uitgerekend en ik krijg niet terug.

En als je het een aantal jaar geleden hebt gedaan dan gelden er andere schalen, de 69k is echt alleen voor de genoemde jaren van toepassing. Tot 2020 is bijvoorbeeld de eerste schaal tot ~€20.000.

Je betaalt boven die 69.000 inderdaad pas het hoge tarief, maar ook voor de heffingskortingen kan middelen wel zin hebben! Heffingskortingen zijn korting op die 37% belasting over je inkomsten. Wanneer je inkomen hoger is, gaan de heffingskortingen uiteindelijk naar beneden. Dus het kan alsnog wel voordelig uitpakken om te middelen! Weet niet of je daar al rekening mee had gehouden in je berekeningen.

1 like

Hehhh ik moet ineens echt kei veel terugbetalen… ook die zorgverzekeringswet?! Terwijl ik 100% loon uit NL heb. Tis nij mij ingewikkeld want woon in BE. Maar betaal gewoon mee aan de ziekenkas want ik betaal in beide landen verplicht zorgverzekering. Naja maandag ff aan de telefoon hangen dan maar…!

Waarom betaal je dubbel zorgverzekering? Of is die in BE een aanvulling? Want bij grensarbeid is je basisverzekering dan in NL en op grond van verdragen hoef je die in Belgie niet af te sluiten. Eventueel contact opnemen met de instantie via waar je de verzekering hebt zodat uitgezocht wordt in welk land je verzekeringsplicht hebt?

1 like

Ik ben er achter gekomen dat ik mn loon dus 2x heb ingevuld😂… domdom. Krijg nu als t goed is geld terug😇.
Maar je bent verplicht zorgverzekering af te nemen in beide landen helaas! Is in België toch heel weinig gelukkig!

Ik was perongeluk vergeten mijn toeslagpartner toe te voegen op de website van toeslagen (ik dacht dat gebeurd automatisch wel als je belastingaangifte doet), hierdoor kreeg ik een flinke klap geld als zorgtoeslag nog terug maar dit klopt dus niet (en ik weet dus zeker dat ze het weer terug gaan innen). Heeft iemand enig idee hoelang dit ongeveer duurt?

In augustus doen ze altijd een tussentijdse berekening van je toeslagen, dus ik gok dan. Staat alles nu wel goed ingevuld? Anders zal het begin volgend jaar zijn als je je definitieve berekening krijgt.

1 like

Ja ik had dus van 2022 een definitieve berekening gekregen twee weken geleden ongeveer, en toen dacht ik opeens van ho kut dit klopt van geen kant dus toen heb ik het meteen aangepast. Gelukkig kan ik het geld gewoon op een spaarrekening zetten en het wel terugbetalen als ze er om vragen maar het is wel irritant als het lang duurt (ook al is het m’n eigen fout haha)

Misschien kun je bellen om te vragen of je het al over kunt maken? Al zal het belastingdienst kennende wel niet kunnen en moet je wachten op een nieuwe berekening.

4 likes

Heeft iemand ervaring met reiskosten voor zorg declareren via IB? Ik heb afgelopen zomer een GGZ behandeling gehad waarbij ik 6 dagen op locatie moest verblijven.

Reiskosten vergoeding via mijn zorgverzekering kwam ik niet voor in aanmerking, ook niet middels de hardheidsclausule. Nu lees ik op de site van de belastingdienst dat je reiskosten mag declareren. Wat moet ik precies bewaren/aanleveren? Naast deze kosten maak ik ook tandartskosten (heb geen tandartsverzekering) dus kan best oplopen.

1 like

Alles bij elkaar verzamelen wat je kan verzamelen. Afspraken overzichten, duidelijke berekening van gereden kilometers en evt parkeerkosten. Je mag zelfs het onderhoud en afschrijving van de auto berekenen als ik me niet vergis.
Het is wel zo dat er een flinke drempel is voor dit soort posten.

Mag ik je een DM sturen?

2 likes

Ja hoor!

1 like

Kan je mij dm’en? Krijg de melding dat je geen berichten accepteert

Ik heb een baan in loondienst en daarnaast verdien ik wat bij als zzper.
ik heb nu loonheffingskorting bij loondienst uitstaan maar dat scheelt mij netto zo’n 600 euro per maand, die ik dan tijdens de IB aangifte (deels) zou terugkrijgen?
Mijn inkomsten als zzper zijn gewoon ‘extra’, niet enorm veel.
Ik vroeg aan mijn accountant waarom ik het niet aan kan zetten, hij zegt dat ik dan meer belasting over mijn inkomen ga betalen. Dit begrijp ik niet want het bedrijf draagt mijn loonbelasting toch gewoon af?
Hij zegt dat de inkomsten bij elkaar opgeteld worden waarover je betaald.
Kan iemand mij dit in jip en janneke-taal uitleggen?

Je werkgever houdt dan alleen loonbelasting in over je salaris daar. Jouw salaris is hoger, want je hebt een 2e baan (zzp), dus dan betaal je te weinig belasting. Met die extra inkomsten kan jouw werkgever geen rekening houden.

En dan moet je met de aangifte terugbetalen omdat je te weinig belssting betaald hebt.

2 likes

Dat snap ik, wat ik niet snap is waarom het nu dan nodig is om 600 euro per maand die ik verdiend heb, zolang bij de belastingdienst te parkeren als het ware, en dan 1 keer per jaar te kunnen terugvragen. Je kunt toch veel leuke extra dingen doen van dat geld, of investeren ofzo.
In verhouding is het deel wat ik zal moeten betalen over het loon uit zzp-werk echt te verwaarlozen na alle aftrek van kosten, en dit kan ik makkelijker aan de kant houden.
Dus (als voorbeeld) elk jaar ‘wachten’ op die 7000 euro(loonheffing uit), of 1 x ± 2000 euro betalen(loonheffing aan)? Of zit het zo niet in elkaar?

Ja zo zit het in principe wel in elkaar. Ervan uitgaande dat je inderdaad 2.000 extra belasting verschuldigd bent ivm je zzp inkomsten. Kan je ervoor kiezen om nu de loonheffingskorting toch aan te zetten, elke maand wat apart te houden om straks ineens te betalen.

Als je zzp en loondienst inkomsten een beetje steady zijn, moet je boekhouder wel kunnen uitrekenen hoeveel je apart moet zetten.

Jawel volgens mij wel.

Afhankelijk van je zzp inkomem, of dit grillig is of gewoon bekend, kun je berekenen hoeveel het is.
Als je zzp grillig is, is t wel lastig maar als jij t apart zet en straks kunt betalen is t prima volgens mij.

dag vrienden

ik ben in oktober terug naar NL verhuisd en heb nog aardig wat op m’n Deense rekening staan (± 2000 euro). kan ik dit gewoon naar mezelf overmaken zonder ergens melding te doen bij de belastingdienst?