Ja, bij mij ging het automatisch! Schrok me echt de tering toen ik dat zag. Dit is al wel een paar jaar geleden, voor het stapbudget
Dan zal het wel kloppen verwacht ik. Ik schrok ook, in positieve zin dan wel haha.
Heeft bij mij overigens niks met het stapbudget te maken. Heb gewoon geen (mbo/hbo/wo) diploma gehaald, maar wel studiefinanciering ontvangen.
Ik heb weer hetzelfde gedoe als vorig jaar dat ik het niet snap qua teruggave van OV-kosten.
Ik kan nu twee dingen doen.
Optie 1: ik krijg bijna 1000 euro terug
Optie 2: ik krijg niets terug maar wel 2000 euro meer aan verzamelinkomen. (hogere belastingschijf dan optie 1)
Wat is voordeliger? Ik heb geen eigen huis, maar wel de wens om binnen nu en 3 jaar te kopen.
Ja! Ik heb in 2021/2022 nog orthokosten teruggekregen.
Ik ook!
Ik heb gisteren gebeld met de belastingdienst maar daar had ik eigenlijk vrij weinig aan, want die vent las gewoon voor wat de voorwaarden zijn en kon bij niks een definitief antwoord geven:’)
Heb het nu wel opgegeven als zorgkosten en ik zie wel wat ze ermee doen.
Je verzamelinkomen bij de belastingdienst is niet van invloed op het kopen van een huis, daarbij wordt er naar je salarisstrook en werkgeversverklaring gekeken. Dus gewoon die €1000 pakken!
Hoii!!
Waar geef je een meesman beleggingsrekening op? Bij mij staat ie 2x vooraf ingevuld; onder bank en spaarrekeningen én onder beleggingen.
Waarschijnlijk valt het deel wat nog niet in aandelen zit (dus op een lopende rekening/vrij te besteden) onder spaar. Vandaar dat hij bij allebei staat. Je kan dat denk ik op je jaarrekening terugvinden.
ja, dit had ik ook bij DeGiro, mijn vrije ruimte moest ik apart opgeven, (dat was een aparte beleggingsrekening) de waarde van mijn aandelen was al wél doorgegeven.
Thanks!!!
Nu snap ik het ook. Onder spaarrekeningen stond de meesman rekening met €500
Onder beleggingen stond een bedrag wat €500 lager was dan ik had vooraf ingevuld. Dat zal dus het verschil zijn geweest tussen wat ik al wel gestort had maarnog niet omgezet was in aandelen.
Ik ben sinds begin 2023 vast in dienst bij een tweede werkgever waar ik meer verdien dan de eerste, en ik heb het hele jaar uitgesteld om mijn loonheffingskorting te wisselen van bedrijf 1 naar bedrijf 2. Vet irritant natuurlijk want onvoordelig voor m’n inkomen elke maand, maar resultaat is nu wel dat ik 3k terugkrijg
Had ik helemaal niet aan gedacht dus leuke verrassing wel
Vraagje, ik doe pas voor de tweede keer aangifte als woningeigenaar. Voor het eerst over een geheel jaar, daarvoor was het twee maanden.
Nu krijgen we de hypotheekrente niet maandelijks terug, dus dat moet verrekend worden met de jaaraangifte. Klopt het dan dat ik zelf de betaalde hypotheekrente nog van mijn totale inkomen moet aftrekken? En daarbij de eigenwoningforfait moet optellen? Dus dat dit niet al automatisch is gedaan door de Belastingdienst?
Het gaat overigens om een nieuwbouwwoning, dus volgens mij moet ik dan de ontvangen rente van het bouwdepot nog aftrekken van het bedrag dat ik van mijn verzamelinkomen mag aftrekken.
Bij mij staat mijn verzamelinkomen al goed ingevuld en ook hoeveel hypotheekrente ik heb betaald en wat er nog aan hypotheek open staat. Ik hoef zelf niets op te tellen/af te trekken. Ik controleer de cijfers enkel adhv mijn jaaropgaaf.
Klopt inderdaad wat @George zegt, volgens mij is een bouwdepot ook vooringevuld en hoef je dus alleen de getallen te checken. Het programma zelf rekent het dan goed uit verder.
Bij mij gaat dit wel automatisch! De cijfers controleren en dan op de laatste pagina volgens mij zie je de berekening
Wij moesten heel veel info over onze hypotheek en bouwdepot wel zelf invullen. Maar dat ging prima op basis van de jaaropgave
.
Dank! Het is me allemaal helemaal helder nu ![]()
Ik heb vorig jaar gedeeltelijk een gift kunnen aftrekken maar het gift was meer dan 10% van het inkomen. Kan ik dan het gene wat ik vorig jaar niet heb mogen aftrekken dit jaar dan nog wel aftrekken en hoe zou ik dat dan moeten doen want heb een gedeelte wel terug gekregen. Het gaat nog om nog ongeveer 1500 wat destijds niet aftrekbaar was maar dit jaar wel dan afgetrokken zou kunnen worden
Heeft iemand wat meer verstand van belasting over spaargeld? Dus vanaf €57.000. Op internet zie ik 30% staan maar ik zie ook wat rekentools die op een klein bedrag uitkomt (maar vind ik wel ingewikkeld om in te vullen). Ik hoop dat iemand iets meer uitleg kan geven hoe het zit. Mag ook via pb!
Dit is een goed hulpmiddel: Hulpmiddel box 3-inkomen
Zie ook: Hoe wordt mijn box 3-inkomen over 2023 berekend?
Als je er niet uitkomt, stuur maar een pb!