Ja, herkenbaar. Is trouwens een hele goede manier van beleggen, door iedere maand in te leggen vang je met je inleg ook alle ups en downs op. Er zijn veel partijen die dit op deze manier aanbieden. Bijna alle banken, en ook bij een aantal brokers, zoals Robeco, Degiro, Meesman, Binck. Iedereen heeft eigen kosten, maar als jij je lekker voelt bij de Rabo dan is dat prima.
Ik doe zelf een soort tussenvorm bij Robeco. Ik heb daar mijn portefeuille zelf ingericht met een basisbedrag (indertijd 5000) en ik leg maandelijks een bedrag in. Dat wordt dan automatisch verdeeld via een door mij ingestelde verdeelsleutel over mijn portefeuille. Ik kan zelf ook aanpassingen doen aan mijn portefeuille. Maar omdat het Robeco is, kan ik alleen in Robeco beleggingsfondsen beleggen.
Dat ik bij Robeco zit, komt omdat ik de rekening overgedragen kreeg van mijn vader. Hij had er tijdens mijn kindertijd geld gespaard om mijn opleiding te kunnen financieren. En toen ik ging werken, kreeg ik de rekening van hem. Jaren niet naar omgekeken, en toen ik ineens een bedrag kreeg en niet goed wist wat ik ermee moest doen, heb ik deze rekening afgestoft. Ik vind het een fijne partij, maar het is niet de goedkoopste. En momenteel kun je er geen klant worden, omdat ze nog steeds hun klantenadministratie niet op orde krijgen en ze daarom de AFM op hun dak hebben.
Overigens kun je bij al die partijen vaak wel kiezen voor hoe offensief of defensief je wil beleggen. Zeg maar je level of veiligheid. Persoonlijk vind ik deze levels nog aan de behoudende kant. Zeker als je jong bent en je beleggingstermijn langer is dan 10 jaar, zou ik niet te voorzicht zijn, maar een van offensievere levels kiezen.