Show je kasboekje

Haha iedereen moet het ook zelf weten natuurlijk ik zou daar veel te veel een chaoot voor zijn :joy: ik doe maar wat

1 like

Vaak gaan belegingen goed. Maar beleg met geld dat je kan missen. Het blijft een risico.

1 like

Inkomsten

Salaris: 3.483 (Incl. Reiskosten, zorgverzekering. Excl. 13e maand, bonus en vakantiegeld)
Hypotheekrenteaftrek: 103
Totaal = EUR 3.586

Uitgaven

Hypotheek: 750
GWL: 120 (schatting, variabel contract nu)
Private lease: 415
Eigen risico: 39
Ziggo: 53
Netflix/Spotify/Videoland: 20
VVE: 70
Duo: 52
Telefoon: 34
Krant: 20
Goede doelen: 30
Postcodeloterij: 15
CV ketel: 15
Verzekeringen (huis, reis): 35
Totaal: EUR 1.668

Over na aftrek van de kosten: EUR 1.918

Dit verdeel ik over verschillende potjes:
Boodschappen: 250
Horeca/leuke dingen: 250
Tanken: 200
Shoppen (beauty/kleding): 300
Onverwachts: 200
= EUR 1.200

Er blijft dan 718 euro over. Hiervan doe ik 500 naar mn spaarrekening en 100 naar een beleggingsrekening (binnenkort misschien de verhouding eens aanpassen). Rest gaat op aan sportschool (zo af en toe haha), of iets onverwachts. Gemeentelijke lasten betaal ik jaarlijks en m’n zorgverzekering gaat van m’n salaris af.

Ik heb nu ongeveer 12.000 op m’n spaarrekening staan en 1.700 op m’n beleggingsrekening.

Ik ben heel tevreden en heb nooit zorgen maar besef me ook heel goed dat dit een luxe is. Ben al wel wat ouder :older_woman:t2: en werk al ongeveer 10 jaar in de financiële sector. Ik kan vast meer sparen (spaar ook nog van m’n vakantiegeld, bonus, 13e maand), maar geniet ook van het nu. M’n vader is vlak voor z’n pensioen overleden en ik ben zelf ernstig ziek geweest. Lekker van het nu genieten, de garantie dat je je pensioen haalt heeft niemand :slight_smile:

36 likes

Ja zoals het nu is voel ik die stress inderdaad niet. Maar bij het maken van de studieschuld heb ik nooit gedacht oh shit als dat maar goed komt…:joy:

In mijn eentje had ik met deze studieschuld nooit een fatsoenlijk huis kunnen kopen en ben ik wel benieuwd hoeveel ik kwijt was geweest aan huur etc. Ik denk dat ik dan die stress wel had ervaren. Weet niet hoe jouw situatie nu is en hoeveel je per maand aflost?

2 likes

Vooral dat laatste inderdaad. Soms heb ik het gevoel: sparen, sparen, sparen. (Als ik weer eens Porterenee luister of FIRE Instagram accounts bekijk) Wie weet komt er een ander huis op ons pad dus dan hebben we veel eigen geld nodig.

Maar aan de andere kant denken we ook: ja we leven nu, straks staat dat geld te verstoffen, kopen we eerst geen ander huis en geld op de rekening is ook maar geld, dus geven ons geld ‘makkelijk’ uit.

3 likes

3 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Beleggen/investeren

Ja we blijven sowieso daarnaast ook maandelijks zelf voor hem sparen om hopelijk dat soort situaties te voorkomen. Hebben alleen echt de ballen verstand van beleggen (ook nog nooit in verdiept) dus wil dat eerst echt goed snappen voordat ik eraan begin

1 like

Wow, feminist icon :tired_face::raised_hands:t2::sparkles:

Grapje hè

5 likes

Ik zal ook weer eens een update geven. Bij mij is er de laatste tijd ook veel in mijn kasboek veranderd, voornamelijk door een koophuis en ziekte.

Ik ben WO opgeleid, heb sinds 3,5 jaar een fulltime baan in de juridische sector en woon samen met mijn vriend. De gezamenlijke uitgaven delen we 50/50. Hij verdient wat meer dan ik en nu ik door ziekte 70% verdien is het verschil al helemaal groot. Maar dat is gelukkig hopelijk maar tijdelijk.

Mijn netto inkomen is ongeveer €2.000 per maand. Dat gaat dan om 70% van mijn eigenlijke inkomen, inclusief reiskostenvergoeding, exclusief vakantiegeld. Ik krijg geen 13e maand of andere bonussen.

Ik heb verder ruim €30.000 aan spaargeld. Dit is bedoeld voor nieuwe kozijnen en beglazing in ons huis (betalen we samen), ooit een nieuwe auto voor mij (mijn huidige is nu 19 jaar oud, betaal ik alleen) en daarnaast spaar ik rustig verder voor allerlei andere noodzakelijke en minder noodzakelijke aanpassingen aan ons huis en wil ik natuurlijk een buffer overhouden.

Gezamenlijke uitgaven (hier betaal ik dus 50% van)
Hypotheek €1.100
GWL €115
Opstal-en aansprakelijkheidsverzekering €23
Gemeentelijke belastingen ? Ik heb daar nog geen zicht op, omdat we pas een paar maanden in onze nieuwe woning zitten
Internet/tv/netflix/videoland €60
Boodschappen ± €250
Op uitjes en vakanties heb ik op dit moment weinig zicht. Dat is vorig jaar vrij weinig geweest, maar door corona, de aankoop van een huis en mijn ziekte hebben we toen bar weinig ondernomen. Nu komt dat weer wat meer op gang.

Individuele uitgaven
Zorgverzekering €90
Zorgkosten €200 (voornamelijk psycholoog/coach, chiropractor, lenzen en bril)
Auto ± €300
Telefoonabonnement €10
Kleding en uiterlijke verzorging € 85
Ook hier heb ik weer weinig zicht op uitgaven voor vrijetijdsbesteding.

Alles wat overblijft, spaar ik. Het behoeft denk ik weinig toelichting dat ik op dit moment weinig overhoud. Mijn spaarsaldo is dus ook al maanden ongeveer hetzelfde.

2 likes

Alle posts over financiën bij samenwonen zetten me aan het denken. Heb eerder mijn kasboekje van mij alleen gedeeld, maar over een tijd komt mijn vriendin in Nederland wonen en trekt ze bij mij in.

Achtergrond: ik heb een koopappartement, en waarschijnlijk gaat ze in eerste instantie minder verdienen dan ik (ik verdien nu ~modaal).

We hebben het er kort over gehad om een gezamenlijke rekening te hebben voor boodschappen/uit eten etc. Mijn idee zou zijn om naar rato in te leggen voor G/W/L, boodschappen, uit eten, uitjes etc.

Hypotheek staat op mijn naam dus die blijf ik sowieso zelf betalen. Dan hou je nog gemeentelijke belastingen (50p/m) en VvE bijdrage (65p/m) over. Geen idee of dat “standaard” is om ook te splitten in zo’n situatie. Lees ook wel verhalen van mensen die wel de hypotheekrente splitten maar dat de aflossing alleen betaald wordt door degene die het huis heeft gekocht.

Ben wel benieuwd naar ervaringen in een soortgelijke situatie (samenwonen in koophuis dat maar op naam staat van 1 vd 2). Als het advies maar niet is een marktconforme huur vragen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik ben bij mijn vriend ingetrokken en het huis staat op zijn naam. Ik betaal €400,- p. m. aan hem, dat is 1/3e van het gehele bedrag dat hij kwijt is aan het huis+alles wat daarbij hoort. (Dus ook internet, tv, belastingen etc.) Ik betaal dus in principe niet mee aan de hypotheek. Maar stel we krijgen geld terug van elektriciteit o.i.d. dan delen we dat wel 50/50. Hij kreeg geld terug vd Belastingdienst in het eerste jaar dat hij zijn huis had en dat bedrag ging 100% naar hem. Binnenkort moet de ketel vervangen worden en dat betaalt mijn vriend. (Nieuwe gordijnen laatst bijv. wel 50/50 samen betaalt) We blijven waarschijnlijk een jaar of wat in deze woning wonen en ik wil niet dat deze woning ook op mijn naam komt oid. De wens is om in de toekomst samen een woning te kopen dat op allebei onze namen staat.

4 likes

Vraagje: hoe komt het dat je aflossing aan DUO zo laag is t.o.v. je inkomen? Ik heb een veel lager inkomen en ik moet bijna €100,- p. m. aflossen! (En zit in de ‘oude’ regeling)

2 likes

Lage schuld?

2 likes

Kijk je dan niet naar het draagkracht bedrag ipv het minimum bedrag? Ik heb al afgelost maar kan me herinneren dat het wettelijk minimum veel lager was dan 100.

3 likes

Nee, dit is het bedrag dat DUO zegt dat ik (o.b.v mijn inkomen) maandelijks moet terugbetalen. Dus ik ben er niet zelf nog boven gaan zitten, of bedoelde je dat niet?

1 like

Dat bedoelde ik inderdaad! Maar ik zie dat ik het fout heb begrepen. Het wettelijk minimum bedrag is niet een vast bedrag dat voor iedereen geldt, maar je totale schuld / looptijd met een minimum van iets van 50 euro. En als je draagkracht lager is dan die berekening, betaal je naar draagkracht dus dan kan het bedrag dat je terug moet betalen lager zijn.

Gewoon zeggen! Ik ben ook bang om veroordeeld te worden maar is eigk onzin de meeste mensen hier zijn open minded!

1 like

Koop je veel alcohol? Frisdrank?

Ik ga aankomende maand ook proberen met minder budget de boodschappen te doen. €120,- per week.
Fingers crossed, hahahaha

2 likes

Ik heb gisteren een overzichtje gemaakt van februari en ik schreef hier eerder heel leuk dat wij ca 500-600 uitgeven aan boodschappen maar dat was in februari echt wel een stukje meer kwam ik achter.

Ik weet niet of je er zelf iets mee wilt doen hoor, maar mij hielp inzicht al enorm en gebaseerd op dat inzicht keuzes maken. Dus aan de hand van boodschappenlijstjes eens kijken waar dat geld nou heen gaat Ik bleek veel geld uit te geven aan gemak, fruit, A-merken, goede koffie en dure noten. Allemaal dingen die ik eigenlijk helemaal niet wil laten en wat gelukkig ook niet hoeft. (Ja, dat is een luxepositie) Dan kan het mijn ambitie zijn om voor 50 euro per week boodschappen te doen, maar dan moet ik er wel andere dingen voor laten. Juist het gevoel dat ik er zelf voor kies, hielp mij ook om lekker te genieten van een doosje frambozen in mijn Picnic mandje te gooien ipv mij daar heel schuldig over te voelen want ‘boodschappenbudget’.

7 likes

Ik heb niet zo’n hele hoge schuld. Volgens mij komt het daardoor? M’n schuld is ongeveer 52 x 12 maanden x 15 jaar (oude regeling) = 9.360. Het is vanaf het begin al hetzelfde bedrag en ik los nu denk ik zo’n 8 jaar af.

1 like