Beleggen/investeren

Ik probeer beleggen een beetje te ontdekken dus ben begonnen via BUX en heb oa wat crypto gekocht. Nu zie ik dat er rond 17 uur vandaag al m’n crypto een hele grote dip hebben gehad, die gelukkig ook snel weer voorbij was. Iemand daar een verklaring voor? Ik probeer t allemaal een beetje te begrijpen hahaha

@Tamara wat is je reden geweest om te starten met crypto? Ik ben ook een beginner, althans dat schreeuw ik al 6 maanden maar ik ben nog steeds bezig met mijn portfolio te ontwikkelen.

Ik zelf heb nu eigenlijk alles gereed staan en per februari wil ik gaan starten met mijn eerste ETF te kopen.

1 like

Ik zeg een collega bezig met BUX en ik dacht: heee dat lijkt mij ook wel leuk. Dus niet zo heel spannende reden hahaha. Heb ook totaal geen plan.

4 likes

Misschien is het toch goed om eventueel een profiel op te bouwen? Het kan enorm risicovol zijn, mits je het geld niet mist :stuck_out_tongue: Wat is je doel met beleggen?

Ik doe geen gekke bedragen hoor, heb 450 euro ingelegd en dat is nu 584 waard. Ik probeer maar wat.

1 like

Er is een cryptotopic:

1 like

En wat inlezen / podcasts luisteren om het e.e.a. te begrijpen over hoe de markt kan reageren.

2 likes

Heeft een van jullie al de jaaropgave van Degiro?

Ik kan hem via de app downloaden. Hij staat onder documenten.

Ik heb hem ook nog niet. Onder documenten staat alleen die van 2021.

Edit: oke sinds vanmorgen staat die van 2022 er ook bij. :yum:

Ai ai ai. Zou er weer een banken crisis ontstaan?

Ik ben waarschijnlijk te naïef en totaal geen expert maar europese banken hebben sinds 2008 verplicht veel meer solvabiliteit moeten opbouwen als buffer.
Het doet me wel vragen stellen bij het hele rentesysteem want ik vind het wel heel toevallig dat banken sinds de rente verhogingen plots problemen beginnen te krijgen.

5 likes

In Amerika zijn die regels dankzij Trump juist allemaal versoepeld. :sweat_smile: Hopelijk komt het hier inderdaad allemaal goed.

2 likes

Per volgende maand ga ik een hoger bedrag inleggen, ik denk zo’n 200 euro per maand.
Ik heb een REIT waar ik in wil gaan beleggen en die keert ook dividend uit en daarnaast ETFS om vermogen op te bouwen.
Ik heb nog meerdere dividend aandelen waarin ik geïnteresseerd ben, zijn hier anderen die ook aan dividend beleggen doen?

1 like

Er is een lijst van dividendaristocraten, dat zijn bedrijven die afgelopen 25 (?) jaar steevast een (hoger) dividend uitkeren aan aandeelhouders. Daarnaast kan je ook kijken naar GVV’s, in Nederland heet dat anders dacht ik maar is hier al over gepost, zij zijn verplicht om een hoog percentage uit te keren in dividenden. Een paar Belgische voorbeelden Montea, Retail Estates, WDP, …
In België kan je je roerende voorheffing op dividenden tot een bepaald bedrag terugvorderen. Is dat bij jullie ook zo?

Edit: GVV’s en Reits zijn hetzelfde haha

2 likes

Als we de beleidsmakers moeten geloven en het geeft rust om dat te doen, loopt het wel los.
Er worden wel aandelen gedumpt, maar toen Corona uitbrak in NL daalden de aandelen van o.a. banken ook als een gek. Volgens mij stond bijv. ING toen op 3 of 4 euro zelfs.

Mensen moeten echt de rust bewaren, dat is het enige verstandige. Ik vind eerlijk gezegd ook dat paniek zaaien op Twitter wat je nu soms ziet, verboden moet worden. Zijn altijd dezelfde personen die er baat bij hebben. Bitcoin-fanboys en financieel adviseurs.

3 likes

Geen crisis, zeker niet in de EU-landen want die zijn verplicht om buffers aan te houden. Voor heel dit debacle zat Credit suisse al in slechte papieren en kon geen deftige cijfers opleveren. Reden dat de fusie er nu komt is omdat de grootste aandeelhouder van CS er de stekker heeft uitgetrokken.

En inderdaad in tijden van crisis gaan bankaandelen altijd iets omlaag maar die herstellen zich snel.

7 likes

Bonusklacht, want ik zit me al weken te ergeren aan die oproepers tot een bankrun etc.
Als je een bankrun krijgt, klapt in het ergste geval de valuta / het systeem in. De euro in ons geval dus.

Ik denk dan: snappen mensen niet dat de euro’s die je hebt gepind, dan waardeloos ofwel oud papier zijn :roll_eyes: … je creëert je eigen ondergang op die manier.
Overheden blokkeren de boel wel om bankruns te voorkomen lijkt me. (pinlimiet instellen etc.)

1 like

SVB is voor een groot deel ook gewoon ineengeklapt omdat mensen hun geld gingen afhalen waardoor het liquiditeitsprobleem onoverkomelijk werd

2 likes

Yep maar mensen denken dat de bank dus al het spaargeld van elke inwoner van een land, op de plank heeft liggen. Terwijl dat uitgeleend is aan anderen.

Ik denk dat je als overheid een bankrun te allen tijde moet zien te voorkomen. Geen idee of die macht en mogelijkheid er is, maar het zou meer rust brengen. Als diezelfde overheid maar wel garant staat voor het spaargeld, dan is er eigenlijk niks aan de hand.
Tenzij je meer dan 100K hebt natuurlijk.

1 like