België topic

Echt onhandig soms hè. Ik had gewacht tot ik werk had met inschrijven bij de gemeente. Die wilden mijn contract om alles af te werken en daarna kreeg ik mijn Rijksregister nummer. Maar mijn werk wilde juist mijn rijksregisternummer om voor hun alles gereed te maken.
Betaalpas heb ik ook pas daarna aangevraagd volgens mij.

Bizar en frustrerend!!

Tegelijk verbaast het me niet, is denk ik typisch Belgisch. Heb je nagevraagd waarom het bij je vriendin wel kon en bij jou niet?

Toen mijn man zich wou aansluiten bij de Mutualiteit zijn we bij verschillende kantoren van dezelfde mutualiteit geweest en bij de eerste twee was het absoluut onmogelijk en bij het derde was er geen probleem :woman_shrugging:t3: Terwijl het gewoon dezelfde instantie was.

Haha ja pff zo typisch! Het is allemaal echt heel willekeurig. Niet alleen per bedrijf maar misschien ook nog per persoon die je voor je neus hebt.

Mijn zorgverzekering moet ik ook nog regelen. Ik vind dat niet heel duidelijk, want ik heb nog geen werk - wel werkzoekende en heb er vertrouwen in dat dat op termijn allemaal wel goedkomt. Maar ik wil wel verzekerd zijn natuurlijk :stuck_out_tongue:

Yes, ik ben ook verhuisd. De grootste verschillen zijn dat mensen hier een stuk stiller zijn, maar ook minder direct en open. Ik heb altijd het gevoel dat mensen hier een beetje een hekel hebben aan Nederlanders, haha. Verder zijn dingen anders geregeld en is het verkeer minder ingericht op fietsers.

Als ik in Nederland ben, vind ik mensen op straat en vooral ook in het OV ineens echt heel luidruchtig en irritant. Zelfs kinderen zijn hier meestal best rustig.

1 like

Echt een hekel niet hoor! Maar ik werk nu in België, waar ook veel anderen nationaliteiten werken, en ik weet wel dat Nederlanders niet zo geliefd zijn. Mede ook door het luide, maar dat hebben veel nationaliteiten t.o.v. Belgen. Maar vooral ook doordat ze zoveel klagen over hoe alles in België werkt/gaat. Wat vaak terecht is hoor. Maar is natuurlijk niet leuk om telkens te horen dat alles zoveel beter geregeld is in Nederland. En ze komen vaak na 1 week al met allerlei verbeterplannen, en dat komt gewoon arrogant over.
Blijft soms wel moeilijk, want ik vind dat je ook gewoon jezelf moet blijven.

1 like

Ja dat geklaag vind ik ook stom. Ik doe het soms wel grappend hoor, maar dan tegen m’n vriend/vriendinnen. Het is vooral een kwestie van wennen. Ik merk inmiddels ook dat ik in NL iedereen zo lomp en luid vind haha. En in Utrecht vond ik het soms zo druk op zondag, dus misschien juist wel lekker dat de winkels hier dan dicht zijn.

Maarrr als ik dan toch nog ff mag klagen haha: Bpost bezorgt vandaag m’n pakketje tussen 8:00-17:00 :flushed: Gisteren kreeg ik iets via PostNL en die gaven nog een tijdvak van 4 uur aan.

1 like

Dat van die kinderen verbaasde mij ook. Tijdens straatfeesten blijken overal kinderen te wonen. Terwijl ik ze daarvoor (en er na) nooit zag of hoorde.
De neefjes van mijn (Vlaamse) vriend zijn ook zo anders dan die van mij. De NL’se zijn bijdehand en halen continu grapjes uit met volwassenen (ook die ze amper kennen). Die van mijn vriend zijn van de zelfde leeftijd maar durven je amper aan te kijken. Wellicht ligt het aan mijn familie haha.

Wel grappig dat je in Nederland iedereen ook al luid begint te vinden. Dat heb ik dan weer niet, dan klinkt het weer normaal. En in België klinkt het stillere weer normaal haha.

In Antwerpen kan het ook heel druk worden, ook op zondag!! Ligt heel erg aan de buurt. Ik woonde vlakbij centraal station, dat is echt altijd druk.

En klaag hier vooral verder hoor!

Ah grappig! Ik klaag ook wel over dingen in België hoor, maar ik weet ook dat ik hier zelf voor gekozen heb en dat ik mazzel heb dat ik de mogelijkheid heb om in een ander land te wonen. Als je het echt naar vindt, kan je beter teruggaan ja.

Ik vind de stilte echt heerlijk hier! Ik woon in best een drukke stad, maar op straat of in de binnenstad is het nog steeds best stil, ook al zijn er veel mensen. En mensen die je op straat dingen aan proberen te smeren, zijn hier veel minder onbeschoft en invasive tegenover in NL. In NL vind ik ze echt heel naar, maar hier vind ik het wel prima en respecteren ze het als ik zeg dat ik niet geïnteresseerd ben.

Grappig dat je zegt dat je niet meer terug wil. Ik ga wel terug zodra ik klaar ben met mijn studie. Heeft er ook mee te maken dat de meeste mensen die ik hier ken, hier ook tijdelijk zijn. Ik zie er wel naar uit om weer terug te gaan, maar ik vind België ook nu nog fijn. Ook raar dat ik hier op den duur niks meer te zoeken heb, omdat iedereen weggaat.
Nog maar even genieten van mijn laatste jaartje (tijd gaat zoooo snel!!!)

2 likes

Ohja, ik heb nog een vraag. Wat is het verschil tussen de gewone Delhaize, Delhaize AD, Delhaize Proxy en Louis Delhaize? :thinking:

Delhaize zijn gewoon de grote winkels van de Delhaize groep, AD en Proxy zijn Delhaize winkels van zelfstandige uitbaters, meestal iets kleiner waarbij ad nog wel een supermarktformaat heeft en proxy meer een buurtwinkel is waar ze vooral de basics hebben en dingen om snel mee te nemen. Ad en proxy zijn meestal open op zondag, de gewone Delhaize winkels niet.
Louis Delhaize is onderdeel van een totaal andere groep. Oorspronkelijk wel opgericht door leden van dezelfde familie (ik denk zelfs broers) als de andere delhaizes. Louis Delhaize zie je maar heel weinig, volgens mij zijn dat ook meer kleine buurtwinkeltjes

3 likes

Iemand al naar de gentse feesten in deze hitte geweest? Is het doenbaar in die mensenmassa? Donderdag 40 graden in Gent :frowning:

Ja, AH is dan ook een NL’se supermarkt dat meer producten uit NL zal hebben. Je gaat die soorten bvb niet in een Delhaize terugvinden.

Ik ga donderdagavond, zal je het weten te zeggen :joy:

1 like

Ja klopt, maar ik heb m’n fiets nog niet verhuisd en de dichtstbijzijnde appie is 20 min wandelen… :stuck_out_tongue: maar wel een van de redenen waarom ik nog naar de ap ga!

Ik kom net terug van mijn afspraak bij het vreemdelingenloket. Wat een gedoe zeg, hoop dat alles soepel verloopt.

Iemand een aanrader voor een nagelsalon in Antwerpen? Ik wil graag mijn nagels laten doen voor een trouwfeest, maar heb geen idee waar aan te kloppen :sweat_smile:

https://www.estellevanhassel.com/afspraak-maken

Niet centrum Antwerpen, maar hier ben ik geweest en zeer tevreden van!

Thanks! Als het volgende week wat koeler is, is 5km fietsen ook weer prima.

Als je gelnagels wil: http://life-nagelsalon.be/
of in Deurne: https://www.sarahsignature.be/

1 like

Mijn nagelstyliste, doet gellak en gel nagels.

link naar treatwell

https://www.treatwell.be/salon/am-beauty-boutique/?utm_medium=paid-search-nonbrand&utm_source=google&utm_campaign=CT:Venues_LN:Antwerpen&utm_content=vnambeautyboutique_vid369395_lnkiel_lid90432&utm_term=am beauty boutique&gclid=EAIaIQobChMIo8PH7cnQ4wIVGeR3Ch2qeQPfEAAYASAAEgJUJ_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Vlak bij Antwerpen zuid

(Even in spoiler want lange link)

1 like