Maar zoals ik het begrijp, gaat dit gewoon over je domicilie? Dat geldt ook voor Belgen die altijd in België hebben gewoond en wordt sowieso altijd gecontroleerd door de wijkagent als je je adres verandert of je in een andere gemeente gaat inschrijven. Het lijkt me niet onlogisch dat ze bij die inschrijving dan ook controleren of je wel in België mag zijn (en inkomsten hebt/zal werken).
(Ik blijf het raar vinden dat Frankrijk niet zo iets heeft als “domicilie”. Ik heb uren gegoogeld hoe dat zit, maar het bestaat niet, haha. Ik moest inderdaad ook de zorgverzekering regelen, maar dat heeft niets met een verblijfsvergunning te maken, maar met hoe de sociale zekerheid werkt, dat is in ieder land anders.)
En inderdaad, ik heb ook gemerkt dat emigreren vooral ingewikkeld is, omdat alle regels zo onduidelijk zijn
(en je soms niet weet waar je op moet zoeken of wat er van je verwacht wordt, omdat je niet weet dat het bestaat (of niet bestaat), haha). Het zou me zoveel tijd gescheeld hebben als het overzichtelijk was, want het eigenlijke emigreren was niet zo moeilijk.