België topic

En @slurfhondje

Ik zou graag een eenmanszaakje beginnen met mijn handgemaakte spullen. Ik maak dus thuis dingetjes en die wil ik via een eigen webshop verkopen. Maar ik huur dus een appartement. En bij een eenmanszaak staat je zetel op je domicilie. In mijn huurcontract staat ook dat beroepsactiviteiten verboden zijn hier. Ik heb al her en der wat advies proberen krijgen en veel mensen zeiden dat je in principe meestal iets met je verhuurder kan afspreken dat je je huur niet terugtrekt waardoor zij niet opeens veel meer belasting moeten betalen. Ik heb mijn huisbaas dus gecontacteerd maar hij ziet het helaas niet zitten, blijkbaar hebben ze met een vroegere huurder al eens problemen gehad. Wat zijn dan nog mijn opties?

Vind het zo kut dat je ondernemersdroom afhangt van je huisbaas… Er moeten toch nog vele mensen zijn met een gelijkaardige situatie die toch een oplossing gevonden hebben? Zeker in deze tijden dat het steeds moeilijker is om zelf een huis te kopen.

Ik las al dingen over toch gewoon doen maar ik wil de relatie met mijn huisbaas niet upfucken natuurlijk. Of iets over toch een soort vennootschap oprichten maar dat lijkt me al zoveel complexer dan wat ik oorspronkelijk wou. Las ook dingen over een postbus of kantoor huren, maar dan is dat nog steeds niet je domicilie, plus ik heb absoluut geen extra ruimte nodig. Of iets over bij een familielid zetten maar dat lijkt me ook geen oplossing? Ik voel me overweldigd.

Een boekhouder waarmee ik al even had gepraat, had lange tijd geleden gezegd dat er wel mogelijkheden zijn maar ik weet niet specifiek meer wat hij bedoelde (het was ook maar een eerste meeting toen alles nog heel vaag was) en hij is momenteel een tijd niet bereikbaar. Ik krijg hier echt zo’n anxiety van dus hopelijk kan iemand me wat advies geven of ervaringen delen, al is het maar om me gewoon wat te kalmeren voor nu :smiling_face_with_tear:

ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt betreffende het adres waar je het bedrijf vestigt en het adres van jezelf als natuurlijk persoon. Zoals ik je verhaal lees wilt je baas niet dat je een bedrijf vestigt op je huidige adres (staat ook zo in in de huurovereenkomst) dus dan moet je een postbus of kantoor huren idd, of bijvoorbeeld met je ouders overeen komen dat je daadwerkelijke activiteit bij hen gevestigd staat (geen idee welke repercussies dit heeft trouwens)

je eigen adres zal echter wel nog steeds terug te vinden zijn in eventuele jaarrekeningen, omdat daar het adres van de leden van de raad van bestuur in staan, al lijkt me dat niet direct aan de orde in jouw situatie. Anderzijds zie ik vaak genoeg jaarrekeningen waar dit niet bij klopt (ik controleer jaarlijks de openbare documenten van onze klanten om te zien waar ze mee bezig zijn en sommige springen zogezegd constant van de hak op de tak)

ik ben er zelf ook niet heel goed in thuis hoor, ik zie vooral ook veel rare shit uit mijn omgeving dus op z’n belgisch is er zeker wel een oplossing of achterpoortje te vinden als je boekhouder wilt meedenken.

Het doet me wel denken aan recente nieuwsberichten dat influencers boos zijn op fod economie omdat ze op de vingers worden getikt dat ze hun bedrijfsadres online moeten posten

1 like

Mijn eenmanszaak is niet mijn domicilieadres, dat hoeft niet. Je verhuurder wordt meer belast op zijn huurinkomsten, daarom wilt hij (begrijpelijk) niet. Is het geen optie om bij je ouders je vestigingsadres te zetten?

Ik zou zeker NIET achter de rug van je huisbaas toch je vestiging daar zetten, zeker niet als er een verbodsclausule is. Het àllerlaatste alternatief dat ik zie als een ander adres niet mogelijk is (je ouders, een co-workingspace,…) is afspreken dat je huurprijs stijgt zodat het voor je huisbaas fiscaal neutraal blijft.

Wat @Ainu zegt over jaarrekeningen en raad van bestuur is bij andere vennootschapsvormen, maar zeker niet bij een eenmanszaak. Jaarrekeningen is bij een eenmanszaak enkel nodig als je héél veel verdient, dus wellicht nu nog niet aan de orde. Dat regelt je boekhouder. Een raad van bestuur bestaat niet in een eenmanszaak.

Ps: als je op jaarbasis minder dan 25.000 euro verdient kan je vrijgesteld van btw zijn, waardoor je geen boekhouder nodig hebt en dus een kost uitspaart (maar dan kan je uiteraard ook geen btw aftrekken).

Dat van die influencers is gewoon omdat elke onderneming in het KBO geregistreerd moet zijn, dus ook influencers. Als ze maar occassioneel sponsordeals hebben, vallen ze niet onder het juridische begrip “ondernemer”, dus geen registratieplicht in het KBO dus geen openbaar adres.

3 likes

@Ainu @slurfhondje oké, dus er zijn wel opties??? Vreemd, want ik bleef maar horen dat het je domicilie moest zijn. Maar alle info is ook zo vaag en iedereen zegt weer wat anders dus begrijpelijk dat er veel misinformatie is… Dan ga ik maar wachten tot de boekhouder terug is en met hem bespreken. De huisbaas staat volgens mij ook niet open voor een huurverhoging (bovendien zou dat toch veeeeeel hoger zijn, als ik het goed begrijp?) oid. maar misschien als een boekhouder het even duidelijk verwoord, kunnen we wel tot een oplossing komen of zo. Ik begrijp het nog niet allemaal goed maar ben al blij te horen dat alles nog niet eindigt hier.

Vraag me wel af of dezelfde regels van toepassing zijn op advocaten als wat ik wil doen?

Edit: sorry ben nog steeds aan het opzoeken en lezen en ben moe en ondertussen ZO in de war aan het raken. Even naar de basis voor mezelf en om te zien of ik het nog goed heb:

Dus een eenmanszaak heeft een maatschappelijke zetel (het juridische adres zeg maar) en die moet wel echt je domicilie zijn volgens wat ik lees En dan heb je de vestigingszetel (waar je de activiteit uitvoert) en die zou dan elders kunnen staan?

Nu begrijp ik nog niet goed of de huisbaas nu enkel het tweede weigert en het eerste niet? Of beide? Met welk komt hij nu in de problemen qua belastingen?

Sorry voor de dommigheid maar ben een beetje simpel aan het worden van stress+hitte+slaaptekort :sob:

1 like

iemand advies voor een leuk klein tentje aan de kust voor lunch? locatie maakt niet uit
ik ben maandag in de buurt van gent voor een korte training en daarna vrij dus het leek me wel leuk om misschien nog eens door te rijden naar zee om te aquarellen

Ik vond Zuske in Oostende wel lekker! 't Is wel erg klein, maar vind dat het net gezellig maken.

1 like

Lucien Salad & Teekewee in Oostende is wel leuk!

2 likes

Bestaat er eigenlijk iets à la hello fresh maar dan met reeds klaargemaakte maaltijden die je enkel nog moet opwarmen? Liefst met veel vega opties en het hoeft ook niet heel fancy te zijn maar ook niet zo van die kantinemaaltijden. Beetje hellofresh of traiteurachtig is goed. Iets wat over heel Vlaanderen levert want in mijn eigen regio is er niks. Enkel slagers/traiteurs zonder vega opties.

Edit: ik vond net hngry, iemand die al geprobeerd?

1 like

Foodprepper.be misschien?
@Eddie

2 likes

Zelf geen ervaring mee maar Foodmaker heeft ook een maaltijdbox en hun maaltijden zijn veelal vegetarisch/vegan

2 likes

Ziet er goed uit al ben ik eerder meer op zoek naar avondeten maar ik denk dat ik hem toch eens zal bestellen.

@Coincidence ja foodmaker bestel ik soms bij delhaize maar ik ben er een beetje op uitgekeken aangezien ze weinig vernieuwend zijn. Dankjewel voor de tips!

Ik heb een paar maaltijden van doodmaken laten leveren vorig jaar. Was lekker voor een keer (met welkomstgroeten), maar vond het de volle prijs niet waard toen.
Een vriendin was positief over Mealhero.

1 like

Doodmaken? :open_mouth:

4 likes

Haha wauw bedankt autocorrect: foodmaker

Ik ben fan van Solid Stash, vegan huisgemaakte diepvriesmaaltijden die je thuis kan laten leveren. Ze zijn ook erg lekker! Het aanbod is misschien momenteel wat minder groot want in augustus waren ze dicht maar normaal gezien hebben ze een 10-tal verschillende opties.

1 like

Ik dacht dat er een topic was met de verschillen tussen belgie en nederland. Maar ik kan hem nergens vinden.
Anyhow ik vind jullie sirenes zo luid en schel.

Jaaa omg ik dacht dat dit tussen m’n oren zat maar ik vind Belgische sirenes ook veel harder klinken? Ik doe altijd mn vingers in mn oren als er een voorbij rijdt, in Nederland doe ik dat nooit.

3 likes

O dit wil ik al een tijdje graag eens proberen. dit is dus een reminder dat ik het dringend eens moet bestellen.

Volgens mij is mealhero failliet? Heb dat onlangs ergens gelezen.

1 like

Dat wist ik niet. Slechte tip dus. Ik lees dat afgelopen maand klanten van niets wisten. Jammer.