België topic

Ik heb mezelf aangedragen als nieuweling in de ambtenarij haha :clown_face: Was vooral uit nieuwsgierigheid

2 likes

200 euro per dag in Nederland

Ja eigenlijk werk je ook wel easy 20 uur dus het is niet meer dan fair. 30 euro is voor enkel stemmen tellen ‘s avonds

3 likes

Echt ik was ook gedegouteerd door Het Conclaaf, gewoon al door dat clubje van mannen (oké met uitzondering van Petra) en die ego’s samen. Pfff als dat ons land moet vertegenwoordigen stel ik mij daar toch serieus vragen bij. Probeer gewoon die verschillen opzij te zetten en voor de beste oplossing te gaan voor het land (maar dit is niet hoe de politiek werkt).

4 likes

De lokale besturen staan in voor het regelen van de bijzitters. Vaak doen ze eerst een oproep voor vrijwilligers, daarna gaat het terug naar de organisator van het kiesdistrisch die lootjes zal trekken uit een specifiek geboortejaar (vaak rond de leeftijd van 30 inderdaad) onder het mom van “dan heb je maar één keer kans te moeten gaan”. De vergoeding als bijzitter is 37,50 EUR. Voorzitters worden gekozen uit een voorkeursgroep en zijn vooral ambtenaars, advocaten, landmeters, architecten, docenten, ed. Veelal mensen met een beschermd beroep waarvan geacht wordt dat ze een grote deontologische verantwoordelijkheid kennen.

Weigeren mag je niet, als je niet gaat kan je vervolgd worden (ziekte en zo is wel geldig als reden natuurlijk).

Mijn vriend en mijn buurman zijn allebei opgeroepen om te gaan zitten.
Allebei 44 jaar, geen leerkrachten.

Is dat echt zo van die leerkrachten? Of waarom denk je dat?

Er zijn bepaalde jobcategorieën die eerder in aanmerking komen - even een copy/paste uit het Kieswetboek art. 95 paragraaf 4:

"In het kieskanton worden deze personen, willekeurig en ervoor zorgend dat er voldoende maatregelen genomen worden om dit willekeurige karakter te garanderen, aangewezen onder de volgende categorieën: 1° de magistraten van de Rechterlijke Orde;
2° de magistraten in opleiding;
3° de advocaten en de stagedoende advocaten;
4° de notarissen;
5° de gerechtsdeurwaarders;
6° de hoofdgriffiers, de griffiers-hoofden van dienst en de griffiers van de hoven, rechtbanken en vredegerechten, alsook de hoofdsecretarissen, de secretarissen-hoofden van dienst en de parketsecretarissen;
7° de beoefenaars van de volgende gereglementeerde beroepen: makelaar, architect, accountant, landmeter-expert, apotheker en bedrijfsrevisor;
8° de bekleders van een ambt die onder de Staat, de gemeenschappen en de gewesten ressorteren en de bekleders van een gelijkwaardige graad die ressorteren onder de provincies, gemeenten, openbare centra voor maatschappelijk welzijn, instellingen van openbaar nut al dan niet bedoeld in de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut, of autonome overheidsbedrijven bedoeld in de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven;
9° het onderwijzend personeel.
Indien de voorzitter van het kantonhoofdbureau zodanige problemen ondervindt bij het samenstellen van de stem- en telbureaus dat het goede verloop van de stemming erdoor in het gedrang zou komen, mag hij, op met redenen omklede wijze, overgaan tot de aanwijzingen bedoeld in het derde lid, zonder dat het willekeurige karakter gegarandeerd is.

In de praktijk zijn het vaak ambtenaren, leerkrachten, magistraten, advocaten… die er aanhangen.

3 likes

Ahhh één van m’n huisgenoten is opgeroepen en ze werkt in een advocatenkantoor dus dat zal er wel mee te maken hebben! Ze heeft er ook echt geen zin in haha :sweat_smile:

Dat is iets wat ik had opgevangen en ook had geconcludeerd uit ervaring van mensen die werden opgeroepen. Ik had de categorie inderdaad beter iets ruimer benoemd als “ambtenaren”. Wat @flalamingo en @Ainu zeggen dus.

Heeft er iemand nog tips voor Bergen? Mijn hoofddoel is een bepaalde expo, maar als ik toch zo ver gekomen ben wil ik nog wat meer verkennen. Shopping, eten, bezienswaardigheden, alles welkom!

De Rodin tentoonstelling vermoed ik? Kan je iets laten weten als je bent geweest? Ik twijfel nog of ik ervoor helemaal naar Bergen wil gaan haha.
Bergen heeft veel moderne architectuur wat wel interessant is als je interesse daar ook een beetje ligt, hun toeristische site heeft een goede kaart Le top 15 de l’architecture contemporaine - Mons | visitMons - Officiële portaalsite voor toerisme van de regio Bergen www.visitmons.be/

1 like

Zijn mensen nog aan het twijfelen over hun stem voor zondag? Ik be, me al twee weken mentaal aan het voorbereiden op een depressieve uitslag en begin nu zelfs te twijfelen of ik niet beter PVDA dan Groen zou stemmen omdat ze echt met de kiesdrempel lijken te flirten in mijn provincie.
Het helpt niet als ik een slechte poll als dit zie waar meer homomannen op Vlaams Belang stemt die letterlijk zeggen dat ze rechten willen inperken dan dat er op Groen zouden stemmen.

Ik twijfel ook nog steeds. Denk dat ik het voor Europa wel weet en Vlaams bijna, federaal vind ik nog moeilijker. Ligt het trouwens aan mij of krijgt VB echt zoveel aandacht in de media, itt andere partijen? (En ik durf zelfs nog niet denken aan 13 oktober.)

Heel de campagne gaat echt over Vlaams Belang naar mijn gevoel ja, en dan als achtergrondthema welke partijen met elkaar samen willen werken na de uitslag. Inhoudelijk is het ook best wel een raar jaar vind ik, er zijn niet echt grote debatten maar iedereen doet zijn eigen ding en dan wel die deeldebatten bij de VRT terwijl ik wel graag gewoon alle partijleiders zelf eens bezig zou horen? Blijkbaar doet het Conclaaf het wel heel goed dus daar put ik nog een beetje hoop uit dat mensen afknappen op hoe knullig Van Grieken er in overkomt haha…

De gemeenteraadsverkiezingen gaan sowieso een ramp zijn door de afschaffing van de opkomstplicht en de rechtsrreeks verkozen burgemeester, ik denk dat veel mensen daarbij geshockeerd gaan zijn…

Mja, ik vrees alleen dat er nu ook weer niet heel veel mensen die anders op Vlaams Belang zouden stemmen daar naar kijken en er op afknappen. Ik begrijp ook echt niet hoe weinig mensen echt weten/doordenken over wat die partij eigenlijk wil (net zo goed met andere partijen uiteraard).
En er is inderdaad zo veel info langs zo veel kanalen, en verschillende stemtesten met weer andere accenten etc dat ik ook wel snap dat je er niet meer wijs uit geraakt.
En je weet bijna dat er weinig regeringsvorming gaat zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen dus ook dat is weer zo opportunistisch als iets.

1 like

Er is vanavond een debat op vtm met alle partijvoorzitters en er is ook een super handig overzicht van tijdvoorthee op insta met alle belangrijkste punten per partij opgelijst.

Ik zou heel graag voor Petra De Sutter willen stemmen maar sta niet volledig achter groen. Vind het echt een vervelende en zou ze willen lostrekken van de partij.

5 likes

Oh dat wist ik niet, misschien straks toch even naar kijken alhoewel ik VTM echt een kutzender vind haha.

Ik snap je punt van Petra en Groen wel deels, ik kan me ook niet in alle standpunten vinden maar heb me de afgelopen jaren ook gewoon zo hard geërgerd aan hoe ze zelfs in het bestuur van de partij heel kneuterig en ideologisch willen doen waarbij ze zichzelf gewoon kei hard in de voet schieten, in Limburg halen ze waarschijnlijk geen zetel puur omdat de leden Johan Daenen aan de kant hebben geschoven terwijl hij de enige herkenbare persoon op de lijst is, idem met Van Besien en Almaci in Antwerpen.
Terwijl ik wel nog steeds hele hard achter hun regeringsdeelname en manier van werken sta, Petra heeft zoveel kunnen doen en zichzelf zichtbaar kunnen maken op een van de meest oninteressante posten en Van Der Straeten heeft wel gewoon 15 jaar stilstand op Energie proberen op te kuisen. Daar zie je ook weer dat ze zo zwak en passief over kunnen komen, ik zou Bouchez gewoon een dreun verkocht hebben toen hij begon te zaken over de kerncentrales en vermeende leugens.

1 like

Helemaal akkoord met jou en het gebrek aan duidelijk beleid van de co-voorzitters nekt hun ook. Ik snap het co-voorzitterschap maar is dat nog altijd in voordeel van de partij? Niemand kent ze.

En ja Bouchez mag echt de hoogtse boom in!

2 likes

Het meest ironische is dat Vaneeckhout waarschijnlijk zelf ook geen zetel gaat krijgen omdat hij niet bekend genoeg is haha. Nochtans zou hij wel veel nuttigs in de boerendiscussies kunnen vertellen denk ik, zijn ouders zijn zelf boeren.