België topic

Wat een gedoe hè verhuizen naar België :sweat_smile:
Ik zit bij de CM (mutualiteit), gewoon omdat mijn vriend daar ook al bij zat. Gewoon binnen gelopen zoals @grace zegt. En hospitalisatieverzekering heb ik wel via mijn werk.

Bij mij heeft het ook heel wat tijd gekost voordat alles geregeld was, en dat terwijl ik al 5 jaar in belgie woonde (als student zijnde). Toen ik ging samenwonen na mijn studies wilde ik mij inschrijven maar ik had geen werk en dan kon je je niet inschrijven en dan kreeg je geen identiteitskaart en dat maakte dat alle andere dingen onmogelijk waren om te regelen. Ik kreeg zelfs een brief dat als ik binnen 3 maanden na inschrijving geen werk had verzocht werd het land te verlaten. Te bizar voor woorden vond ik het. Maar zolang je je dus niet inschrijft weten ze ook niet dat je bestaat dus ook geen probleem… Gelukkig is alles goed gekomen en mag ik hier blijven haha

Oei, dat is echt een vicieuze cirkel dan! Toen ik research deed voor mijn wereldreis (en dan vooral hoe je alles administratief het best kan regelen), las ik ook over dat soort situaties. Mensen die wilden terugkeren (Belgen nota bene), maar niets konden huren, want nog geen vast werk; nergens hun domicilie konden zetten, want ze konden niets huren en problemen met de rest van de administratie, want geen domicilie :face_with_raised_eyebrow:. Ik begrijp wel dat het niet te gemakkelijk mag zijn, maar als alles van elkaar afhangt wordt het soms wel erg lastig.

Ja en je krijgt ook nooit mensen te spreken die alles weten, altijd kleine puzzelstukjes en tegenstrijdigheden en dan moet je het maar bij elkaar puzzelen. Wij konden gelukkig huren door de baan van mijn vriend. En als ik dus had gewacht was er waarschijnlijk geen probleem geweest… achja

Mij zijn niet eens die opties gegeven, ook helemaal geen uitleg over gehad. Kreeg het pas te horen na inschrijving, wel met de boodschap dat het normaal nooit echt uitgevoerd wordt en je het land effectief uitgezet werd. Maar leuk is anders…

1 like

Haha dat zou grappig zijn, een half onthoofde foto er op! Alle regels en wetgeving blijven toch lastig te begrijpen voor mij. Ik woon hier nu 3 jaar officieel (8 onofficieel :stuck_out_tongue: ) en ik kom nog steeds gekke dingen tegen die ik niet begrijp. Maar verder leuk land! :smiley:

Inderdaad! Dat puzzelen had ik met mijn emigratie ook heel erg!

Zelfs toen ik hier in Frankrijk op de belastingdienst ging gaan informeren. Het was erg druk (iedereen moest aangifte doen) en er was iemand die de wachtrij afliep om al een eerste selectie te doen. Die haalde er een man bij omdat ze niet wist hoe het juist zat. Uiteindelijk begonnen de wachtende mensen na mij ook hun zegje erin te doen, haha. Niemand die echt wist hoe het zat, maar iedereen had een mening :joy:. Toen dácht ik dat het me duidelijk was, was de man waar ik uiteindelijk bij moest (nog een andere), chagrijnig omdat ik niet wist hoe het zat? Alsof het allemaal overduidelijk was :roll_eyes:.

Oh, ik wist niet dat zij ook een FF’er is!

Ja als Nederlandse :smiley: Wat leuk! Hoe heet jullie blog? Kan ik eens kijken. Ik zal eens nadenken of ik nog leuke verhalen kan bedenken…

Haha ja typisch! Ik moest hier altijd naar de dienst vreemdelingenzaken bij de gemeente, omdat ik een vreemdeling was natuurlijk. En er was maar één ambtenaar die deze ingewikkelde materie beheerste natuurlijk. Altijd enorm lang wachten daar omdat de meeste mensen de taal niet beheersten en ze dus lang bezig waren om een en ander duidelijk te krijgen. Heel fijn altijd.

Zo kreeg ik ook per post een uitnodiging voor een inburgeringscursus en een taalcursus Nederlands, daar heb ik toch wat grappen over gemaakt…

2 likes

Hahaha, broodnodig, de verschillen tussen Vlaams en jullie Nederlands kunnen voor heel wat verwarring zorgen :rofl:.

Mooie woordspeling! Mooie site is het en leuke artikelen! Heel herkenbaar sommige dingen :smiley:

1 like

Ja mijn vriend en ik spreken nu iets er tussen in haha… hij neemt dingen van mij over en ik vlaamse woorden…

1 like

Dat was pas nuttig geweest, hoe werkt alles rondom verzekeringen en hoeveel regeringen zijn er nu eigenlijk en hoe werken ze? Dat was interessant geweest.

1 like

Haha mijne maakt mijn nou nog altijd belachelijk helaas, er is nog werk aan de winkel dus…

1 like

Terwijl ik zelf nog steeds heel hard volhoud dat ik echt nog niet aan het ‘verbelgen’ ben, begin ik volgens mijn moeder echt de typische zinconstructies en intonaties over te nemen.

@tuula mijn vriend doet mij altijd na: nou nou, poeh poeh, sjongejongejonge. :joy:

2 likes

Kledingstijl? Wat grappig. Kon ze ook omschrijven wat ze hiermee bedoelde?

Hasselt! En jij in Antwerpen zie ik op je blog! Leuke stad, ook veel Nederlanders daar volgens mij. Mijn vriend is niet van plan om in Nederland te gaan wonen dus ik denk het wel. Zelf voel ik mij hier eigenlijk ook meer thuis dan in Nederland dus zelfs als we ooit uit elkaar zouden gaan zou ik toch de voorkeur wel hebben hier te blijven denk ik. Alles is hier wat rustiger en minder luid, dat past beter bij mij denk ik. Wanneer ik nu in Nederland kom denk ik vaak wat maken we toch veel geluid :stuck_out_tongue:

1 like

“Kleedje”, helemaal ingeburgerd, zie ik :grin:.

@tuula Ja, ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik ging vroeger heel vaak naar Nederland en het viel me vooral heel erg op dat vrouwen en meisjes veel opvallendere make-up dragen (en dat het in mijn ervaring in België meer naturel is).

2 likes

Ik moet zeggen dat ik “het geeft niet” vriendelijker vind dan”tis niks”. Ik ben daarom ook weer terug overgestapt. Maar dat is denk ik een persoonlijke interpretatie.

2 likes