Ben jij donor? Bloed/stamcel/organen

Ik ben alleen orgaandonor. Heb twee keer bloed gegeven, maar werd daar heel erg naar van (moest een uur blijven liggen na het doneren omdat ik anders onderuit ging en daarna nog een week echt heel moe, slapjes en duizelig) dus dat doe ik niet meer.

Ik ben orgaandonor. De rest mag ik niet zijn, omdat ik te licht ben.

Geen idee of ze die huid gebruiken maar ik kan me voorstellen dat iemand je eeuwig dankbaar zou zijn voor huid met striae als diegene het hard nodig heeft.

6 likes

Ja! Bij plasma krijg je je rode cellen weer terug. Je moet alleen extra drinken om alles weer op peil te krijgen qua vocht maar verder ook niet hoor

1 like

True. Ik vind het alleen zelf geen prettige gedachte.

1 like

Ik ben stamcel-, plasma- en orgaandonor.

Ik ben alle drie, maar bloed doneren heb ik al twee jaar niet gedaan, omdat ik steeds naar landen ga waarna je dan weer een half jaar moet wachten voordat je weer mag doneren. Eigenlijk wil ik graag weer een keertje doneren, omdat ik het altijd wel een relaxt bijkomend voordeel vond dat je meteen weer wist of je bloed helemaal OK was :stuck_out_tongue:

Orgaandonor (na overlijden) en bloeddonor. Laatste keer dat ik oogeroepen werd mocht ik geen bloed geven omdat ik pas in Thailand geweest ben, over een paar maanden dus weer.
Stamceldonor heb ik nooit bij stil gestaan of over nagedacht, maar ga ik nu wel meer over opzoeken en over nadenken! Leuk dat zoā€™n topic daar dan net weer een zetje voor kan gevenšŸ˜ø

1 like

Dat zetje hoopte ik ook te bereiken haha

3 likes

Na een aantal keer het afgelopen jaar het formulier voor bloeddonatie ingevuld te hebben en vervolgens niet opgestuurd, heb ik het nu echt opgestuurdā€¦ Ik vind het zo spannend, eigenlijk heb ik een lichte angst voor naaldenā€¦

3 likes

Ik ben orgaandonor. Voor bloeddonatie ben ik te licht en ik heb me (nog) niet verdiept in plasmadonatie.

Ik heb me gisteravond aangemeld!

3 likes

Wat je zegt klopt, maar heel veel mensen zijn bang dat de staat beslissingen over jouw lichaam gaat maken en dat ze niet gereanimeerd worden wanneer het moet (onzin natuurlijk)

Om plasma te doneren moet je (in nederland) volgens mij wel eerst bloeddonor zijn

1 like

Die mensen hebben nog nooit geprobeerd om de wensen van een patiƫnt op te vragen bij de transplantatiestichting, dat is bijna een dagtaak, dat ga ik echt niet nakijken bij een reanimatie :joy:

1 like

Ik ben orgaandonor na overlijden (alles) en stamceldonor. Bloeddonor wilde ik een paar jaar geleden al maar was toen heel gepikeerd dat mannen die seks hebben met mannen worden uitgesloten en toen heb ik het niet meer gedaan haha, beetje een stom principe om aan vast te houden want je helpt er uiteindelijk niemand mee, maar goed. Wil wel bloeddonor worden binnenkort!

Stamceldonor worden is trouwens heel makkelijk, gaat allemaal via de post en is zo gedaan. Kans dat je opgeroepen wordt is heel klein Ć©n ze halen alleen stamcellen uit je bloed dus niet uit je beenmerg ouzo (daar zijn mensen weleens bang voor). Doen!

Ik ben volgens mij sinds mijn 18e orgaandonor na overlijden (alles). Voor de andere opties ben ik helaas te licht.

Ik bedenk me nu dat ik nog zoā€™n setje heb liggen om stamceldonor te worden, die moet ik morgen echt opsturen!

2 likes

Ja donor, en sinds kort ook stamceldonor, kans is klein, maar goed wie weetā€¦

1 like

Er zit een afwijking in mn bloed waardoor bij donorcontrole mn bloed naar voren komt als fout. Ookal is het dan niet en zou het geen problemen geven, een soort nietszeggende bug dus.

1 like