Beugels

Dankjewel voor je antwoord! Goed om te weten :blush:.

Ga nu een afspraak maken voor een eerste consult. Gewoon om te kijken of ik geen onzin spreek en de tandarts ten onrechte het afwimpelt. Vanaf daar zien we wel weer hoe verder.

Heb de afgelopen dagen weer echt pijn aan mijn ondertanden gehad.

1 like

Ik was bij VGZ met tand best verzekerd tot €2.000 voor orthodontie! Heb het destijds in december gewijzigd en ben toen in januari gestart. Ze vragen wel ‘denk je een beugel nodig te hebben’, daar moet je nee op antwoorden. Ik antwoordde ja en ze weigerden de aanvraag. Toen ik belde zei die meid: ‘klopt, je moet nee antwoorden want we vergoeden het wel’. Super vaag, maar is allemaal goed gegaan.

Ik zie dat die €2000 inmiddels €1500 is geworden. Vallen de controles bij de orthodontist dan ook in dat bedrag? Of zou je die nog onder de periodieke controles van de tandarts kunnen scharen?

Voor zover ik weet vallen de controles ook onder dat bedrag. Het gekke is alleen wel dat mijn beugel meer dan €2.000 heeft gekost, ook door die controles, maar ik nooit een rekening van VGZ heb gehad. Dus durf het niet met zekerheid te zeggen.

1 like

Haha nou lekker toch! De ortho schatte mijn kosten zo rond de €2.500, maar ik ben bang dat dat nog exclusief controles zal zijn. Moet me er maar even in verdiepen wat zo’n controle ongeveer gaat kosten.

Weet je zeker dat dat exclusief controles is? Wordt dat niet als compleet pakket beschouwd? Heb echt geen idee hoe dat destijds is gegaan eigenlijk
 Al die declaraties zag ik gewoon los verschijnen en kregen de status ‘vergoed’.

1 like

Nee dat weet ik niet zeker inderdaad! De orthodontist zei wel dat de totale kosten ongeveer 2500 gaan bedragen, maar ik dacht zelf dat het dan excl controles zou zijn. Moet het maar even bij hem navragen!

Any updates?
Mijn tanden zijn al heel snel recht(er) gaan staan, echt bizar hoe snel dat gaat! :open_mouth: Heb de beugel nu bijna 4 maanden.
Heb wel vier kiezen moeten trekken voordat ik mijn beugel kreeg en die gaten zijn er nog wel helaas.

Mijne zit er nu ongeveer een maand in en ik merk ook al veel verschil! Mijn tanden stonden heel dicht op elkaar, waardoor stoken met zo’n rager pijnlijk was. En nu gaat dat zonder problemen, echt heel fijn! Bij mij worden er ook nog twee kiezen getrokken. Mijn ortho gaf aan dat het ongeveer 8 à 9 maanden zou duren tot dat gat weer weg is. Dus je bent op de helft!

1 like

Ik heb precies hetzelfde! Had crowding onder en een open bite. Merk echt een groot verschil met flossen nu.

Goed om te weten, tegen mij werd max een jaar gezegd. 8-9 maanden klinkt iets beter :smiley:

Hoelang moet jij de beugel dragen?

1 like

2,5 tot 3 jaar! Ik heb onder een diepe beet (een overbeet, maar het ligt aan mijn onderkaak in plaats van mijn bovenkaak). Dus ik heb nu eerst 1,5 jaar alleen maar onder brackets en over anderhalf jaar krijg ik boven erbij. Die diepe beet heeft wat meer tijd nodig om te fixen. Maar dat vind ik wel chill! Onder zie je het toch veel minder!

En hoe gaat het bij jou?

1 like

Ik had ook een open bite en onder crowding. Ben nu 6 maanden bezig en had nooit verwacht dat er zo snel zo’n grote verandering zou zijn. Mijn boventanden zijn nu bijna bij mijn ondertanden als je begrijpt wat ik bedoel haha
Moet wel al 3 maanden elastieken dragen, ik hoop dat ik dat niet nog een jaar hoef te doen, ben daar wel klaar mee :redface:

Dat is idd chill! Ik wilde in eerste instantie ook onder eerst en dan boven (of andersom), maar dat zou langer duren.

Heb gelukkig wel witte keramische brackets. Als ik anderen moet geloven zie je het nauwelijks
 :grin:

Ja gaat goed! Ben helemaal gewend aan m’n beugel. Ik moet nog 20 maanden.

Haha ja ik begrijp wat je bedoelt! Fijn he, als je zo snel verandering ziet? Als ik mijn kiezen op elkaar zet, zie ik ook echt een groot verschil, maar mijn boven en ondertanden staan nog wel ver uit elkaar.

Balen van die elastieken zeg, heb van anderen begrepen dat elastieken extra pijn doen? Ik heb nog niks over elastieken bij mij gehoord😼 Is dat vooraf met je besproken?

1 like

Ik ben een poos geleden een paar keer naar de orthodontist geweest. Blijkt dat ik een ‘probleemgeval’ ben en ze niet eens weten wat ze moeten adviseren. Advies was om een second opinion aan te vragen, maar heb ik nooit meer gedaan omdat ik zoiets had van: djees, ben ik weer geld kwijt aan niets.

In ieder geval: ik heb een te kleine onderkaak en die zou dus na een jaar beugel of zo ‘verlengd’ moeten worden door de kaakchirurg door mijn kaak te breken en ze met plaatjes meer naar voren te zetten of zoiets. Mijn ondertanden zijn ook scheef gaan staan omdat ze naar mijn voortanden ‘willen groeien’ (wederom: of zoiets, lastig uitleggen). Maar: bij mijn tanden boven heb ik van nature korte wortels die door een beugel vroeger al korter zijn geworden, dus als ik weer een beugel zou nemen, zou dat problemen op kunnen leveren, vooral omdat ik dan gelijk zo’n heftig traject door moet. En als ik niets doe kan dat ook problemen opleveren. Dus eh
 tja. Het kwam er een beetje op neer: doe een second opinion of kies zelf wat je wilt, want we weten niet wat beter is om te doen. Ok, bedankt he! :woman_shrugging:t3:

1 like

Ah dan komt dat bij jou vast de komende paar maanden!
Ja, aan het begin zei de ortho dat bij mijn beet er zeker elastieken aan te pas zouden komen maar ik wist niet wanneer. Maar blijkbaar was het op een gegeven moment tijd haha. Ik denk ook dat mede door de elastieken mijn boventanden zo snel (althans, voor mij voelt het toch best snel) naar beneden zijn gegaan. En ja, de eerste paar dagen was dat echt een hel. Heel anders dan de pijn van de beugel zelf. Maar je raakt snel gewend en dan voel je ze eigenlijk niet meer zitten. Maar ik vind het gewoon irritant en het valt ook best wel op daarom hoop ik dat ik ze misschien over een tijdje alleen nog 's nachts hoef bijvoorbeeld. Maar dat zal wel niet :sweat_smile:
Maar “leuk” om te lezen dat we een gelijksoortig probleem hadden, ben echt blij dat ik toch een beugel heb genomen. Een oude collega van me die ik soms nog wel eens zie, is helemaal gefascineerd er mee. Ze vindt dat je echt aan mijn gezicht kan zien dat mijn beet en tanden zijn veranderd en is helemaal enthousiast haha

Oh dat is wel een lastig advies. Zo’n operatie lijkt me ook wel ingrijpend. Ga je denk je toch nog een second opinion nemen?

Zo te lezen heb ik hetzelfde probleem gehad als jij. Overbeet, te kleine onderkaak en ondertanden die schuin naar voren stonden om toch bij de boventanden te kunnen komen.
Edit: hoo ik was nog niet klaar. Ik heb totaal 3 jaar een bovenbeugel gehad, en 2,5 jaar een onderbeugel. En ook een operatie waarbij ze de onderkaak doorzagen en verlengen met plaatjes ertussen. Sinds afgelopen januari is mn beugel eruit en het is echt prachtig!! Absoluut geen spijt van gehad. Als je vragen hebt mag je me altijd pb’en!

1 like

Ohh ik heb tijdens m’n eerste gesprekken niks over gehoord. En ook niks op m’n factuur gezien. Heb wel 4 kiezen getrokken, dus wellicht dat het niet hoeft
 Ik ga het eens navragen :smile:

Jaaa ik ook! Het kost wat, maar je krijgt er iets moois voor terug. Kan niet wachten op het eindresultaat.

1 like

Ik denk dat het wel kan! Ik heb er ooit een consult gehad en ik heb een diepe beet (een overbeet waarbij het probleem aan de onderkaak ligt ipv de bovenkaak) en daar kon het ook bij. Het enige nadeel is dat het lang duurt om recht te zetten en het daardoor erg prijzig wordt. Ik kreeg een offerte van ruim 4 duizend euro en voor mijn brackets betaal ik slechts 1800. Omdat ik het zelf betaal vond ik het toch even te prijzig worden, dus ben ik voor de brackets gegaan.

1 like