Zoals ik zei was ik uit het oog verloren dat die blog haar hoofdbaan niet meer is. Maar inderdaad, in een normale job krijg je ook feedback en die is ook niet alleen rozengeur en maneschijn.
En ja, het gaat om een persoonlijke blog en haatcomments heeft niemand iets aan. Ik begrijp het zeker ook wat betreft haar blog dan.
Maar als je een “social media influencer” bent en je zet de comments volledig af omdat je geen kritiek wilt op het feit dat je middenin een pandemie naar Curacao vliegt, stop je een beetje je kop in het zand.
Het is een eeuwige discussie he, dat die mensen gratis content leveren en dat niemand recht heeft om daar dan eisen aan te stellen etc, en dat is ergens ook zo. Maar je haalt het ‘social’ uit social media op die manier, want je laat enkel toe dat volgers bevestigen dat wat je doet, goed is en laat geen ruimte voor andere meningen. En dat vind ik een beetje vreemd. Dan schakel je ook de mogelijkheid om zelf te groeien in je standpunt omdat je enkel feedback krijgt van mensen met dezelfde visie.
Nogmaals, het is een eeuwige discussie en ik ga hier geen doorbraak in forceren. Maar elke job heeft voor- en nadelen, en soms lijkt het alsof influencers/bloggers de nadelen bewust wegduwen door dan gewoon geen comments toe te laten. In het “echte” leven gaat dat ook niet, ik krijg ook opmerkingen van klanten of collega’s op het werk. Maar ik blokkeer de mailadressen toch ook niet van iedereen die een andere mening heeft?
Ik begrijp haar ook, ik zou dat ook niet fijn vinden en ik zou geen blogger/vlogger/influencer willen zijn om die reden.
Voor haarzelf is het denk ik een goede move geweest om te shiften richting haar structuurjunkie etc want zo ligt de focus niet op haar als individu.