No thanks
Wat ik hier zo apart aan vind is dat laatst helemaal in het nieuws was dat de Meilandjes dat kleine meisje niet meer op beeld mogen filmen. Wat is precies het verschil met een youtuber die dit letterlijk elke dag doet zoals Mascha? Waar zijn de regels?
Wetgeving loopt altijd mega achter en komt pas tot stand als iemand actie onderneemt. Er was een tijdje geleden een docu over kind-youtubers op de npo en toen leek er even wat te gaan gebeuren maar toch weer niet. Het lijkt wel alsof de wetgever zich er gewoon niet aan wil wagen. Zelfde als belasting op barter-deal spon. Dit is echt een van mijn pet peeves. Ik gun youtubers echt wel wat maar ik vind het gewoon zo naar dat ze overal mee weg lijken te komen. Ik volg hierom zelf trouwens ook geen mommy youtubers meer. Ik wil dat niet steunen. Mensen die hun eigen leven filmen en waarvan de kinderen af en toe in beeld zijn, vind ik lastig.
Ik denk dat het in het eerste geval duidelijk is dat het onder het verbod op kinderarbeid valt. Ook kinderen die een eigen kanaal hebben vallen daaronder, hoewel er nog een heel groot grijs gebied is wanneer SZW dat dan kan handhaven (heeft o.a. te maken met hoe beoordeelt moet worden hoe belastend het werk is). SZW heeft hier een eerste verkennend onderzoek naar gedaan. Maar daarin wordt nog niet gesproken over kinderen die in beeld komen op kanalen van hun ouders.
Edit: krijg de link niet gedeeld want het leidt direct naar het document maar als je zoekt op Kamerbrief over verkennend onderzoek jonge influencers dan vind je het document wel
Dat vind ik ook wat scheef inderdaad, bijvoorbeeld Claire van Maxime Meiland mag maar 4 keer per jaar ‘op tv’. Terwijl ze niets doet wat werkgerelateerd is, enkel gewoon zijn (in thuissituatie). En die kids die voor spon in worden gezet op insta etc dat kan allemaal wel gewoon.
Knoflook wordt echt veel zachter en zoeter van smaak wanneer je het poft, echt heel anders dan knoflook die je verwerkt in een gerecht. Zoals iemand hieronder dan al zei is het dan heel lekker om bijvoorbeeld op een broodje te smeren. Alleen als ik dit bord zie weet ik niet zo goed waar ze het dan bij eet, misschien bij de aardappeltjes of nog extra op het hamburgerbroodje?
In het geval van Claire vind ik het effect van de wetgeving goed, omdat doordat ze nog maar een paar keer per jaar op tv komt haar privacy beter gewaarborgd wordt. Alleen is de betreffende wetgeving daar eigenlijk niet voor bedoeld. Het gaat om wetgeving om kinderarbeid te voorkomen en ik vind wat Claire doet daar eigenlijk helemaal niet onder vallen. Ze is niet aan het werk, anders dan bijv. kinderen die een fotoshoot doen, maar ze leeft gewoon haar leven (echt gek om dit te zeggen over een peuter/kleuter haha) en dat wordt toevallig gefilmd. Eigenlijk vind ik dus dat er wetgeving over dat onderwerp zou moeten komen, het recht op privacy van minderjarigen.
Mee eens! Maar ik vind dat dit dus ook voor bijv Mila of een ander influencer kindje zo geldt. Die hebben soms nog een groter bereik dan TV.
Je merkt dat Mila die camera ook gewoon als onderdeel van haar leven nu al ziet, elke keer als ze in beeld is staart ze naar d’r zelf in t scherm. Dat vind ik ook weird, dat je vanaf dag 1 al gewend bent om gefilmd te worden/jezelf te zien etc.
Maar dat programma gaat toch gewoon door, die crew is nog steeds in haar huis. Alleen knippen ze haar nu uit de footage, behalve 4x per jaar. Ja, het herkennen zal misschien minder zijn, maar als je ouders/grootouders alsnog herkend worden maakt dat vast ook niet heel veel uit. Ik vind het goed, dat er geprobeerd wordt om iets te doen, maar of dit nou de oplossing is?
Oh ja, daar ben ik het helemaal mee eens ook hoor!
Zijn de meeste kinderen dat niet gewend in deze tijd?! Hij staat dan wel niet online maar mijn zoon gaat direct leuk lachen zodra de camera op hem gericht is
Gelukkig heeft ze er zelf geen last van, maar hoe in hemelsnaam zouden lekker luchtige jurkjes ervoor zorgen dat je geen last hebt van schurende bovenbenen. Er komt geen lucht tussendoor hoor Debbie, als ze schuren, schuren ze.
Zou dat ook betekenen dat als ik dan naakt rondloop, ze helemaaaaaal niet schuren??
“Ik begrijp niet wat schurende bovenbenen inhouden dus ik kan geen tips geven, maar als ik dan toch iets moet zeggen”
Laat het dan bij “ik heb er zelf geen last van, dus kan ik helaas geen antwoord op geven”
Ik zie het verband tussen ronde heupen en schurende bovenbenen ook niet maar kan aan mij liggen
Ik vind juist hoe naakter je rondloopt hoe meer t schuurt. Ging vorige zomer een keer zonder ondergoed wandelen omdat ik last had van t schuren, maar toen liep ik al helemaal als een soort ongemakkelijke kalkoen te struggelen. Het ligt niet aan je schurende bovenbenen, het ligt aan het weer.
Debbie liegt ook dat ze barst hoor. Het lijk me in haar geval ook fysiek onmogelijk dat haar bovenbenen elkaar niet raken. Dat ze geen last heeft van schuren is een ander verhaal.
Ik denk wat bredere heupen, heb ik ook denk ik want ik heb zeker geen slanke benen maar ze raken elkaar bij mij ook niet als ik loop. Wel als ik zit en m’n benen zich pletten
Dit klinkt als een verkapte:
‘Ik heb dit probleem niet, want ik ben gezegend met een geweldige bouw en werk hard aan mijn lichaam. Moet jij ook doen hoor! Dan heb je dit probleem niet meer.’
Goede tip verder hoor Deb, gewoon een luchtig rokje of jurkje aandoen, waren we maar allemaal zo slim Zeg dan gewoon dat je het eigenlijk niet weet of zoek het online op of nog beter: post dan niks.