Je kan wel willen afvallen, maar om dat te doen hoef je nog geen bedrijf te steunen dat al decennialang mee de dieetcultuur in stand houdt.
Ik was er toch wel een beetje ingetrapt en van de week ww aangeschaft, want kleren passen slecht en niks lukt etc. Zojuist toch maar weer opgezegd. Merk dat het meteen al mijn leven overneemt en door oa Aafke en jullie gerealiseerd dat dit zo niet de oplossing is. Dus bedankt!
Waren mensen niet vooral verontwaardigd op de manier waarop Mascha het verwoordde? “Ik ben helemaal voor body positivity etc, maar er zijn grenzen.”
Ik vind het onzin dat Aafke, Mascha een heads up had moeten geven. Al waren ze beste vriendinnen, je mag het best openbaar oneens zijn met iemand. Dat is geen aanval of ‘haat’.
Vind het wel top dat ze hier stories over maakt. Denk dat er ook veel jonge vrouwen door haar aan WW gegaan zijn en keer op keer zagen hoe zij er mee aan het jojo’en was.
En fijn dat ze uitlegt hoezo ze het nu juist geen goed idee meer vindt.
Ja goed bezig Cynthia! Juist omdat ze het zelf iok gedaan heeft is de boodschap nog krachtiger
Ja Cynthia is wel bij uitstek degene die hier als ervaringsdeskundige wat over kan zeggen. Het viel me gister ook al op toen iemand die WW post van haar deelde dat ze destijds druk was met WW en in die posts stonden gewichten genoemd en toen dacht ik al van jeetje ze is dan daarna wel flink teruggevallen als ik foto’s uit 2019 bekijk. Ben zoals ik eerder al weleens gezegd heb geen fan van hoe Cynthia bepaalde dingen uitdraagt maar vind het wel heel knap hoe ze met een leefstijlverandering de afgelopen jaren veel is afgevallen, zonder dat ik het idee heb dat de focus daarbij lag op gewicht verliezen maar op gezondere keuzes maken.
Wel heel typisch dat Cynthias boodschap hier nu als zeer krachtig wordt gezien mede omdat zij ook is flink afgevallen. De boodschap is eigenlijk: je mag niet afvallen, je moet er niet mee bezig zijn, al helemaal niet op de commerciële weg maar weer wel als dag een dure sportcoach is, je moet gewoon gezonde keuzes maken, maar ook ongezonde want dat hoort erbij en als je daar dan toch fors mee afvalt is dat al helemaal een prachtig voorbeeld. Terwijl Cynthia hierin een van de zeer zeldzame mensen is waarbij dit lukt en ze dit pas anderhalf jaar doet: óf het echt lange termijn vol te houden is zien we over een paar jaar.
Als ik alles waar hiervoor geklapt wordt ga doen en elke vorm van dieet afzweer weeg ik over enkele jaren weer 125 kg. Daar wordt niet voor geklapt kan ik je vertellen.
Dankjewel. Precies dit voel ik ook. Zoals ik hierboven al schrijf, is er voor iedereen een unieke combinatie van omstandigheden (persoonlijkheid, mindset, hoeveelheid stress in je leven etc) nodig om net als Cynthia “automatisch” de moeilijkere keuzes (sporten, gezond eten etc) te maken.
En ik durf te beweren dat mijn omstandigheden echt prima zijn, maar ik krijg het niet voor elkaar om niet aan te komen of zelfs af te vallen als ik intuïtief eet.
Edit: ik bezocht Cynthia’s blog (want die vind ik nog steeds best leuk om te lezen) en deze ironie wil ik even met jullie delen🥲
Vind het ergens wel grappig dat Mascha alle drama aan haar voorbij laat gaan en gewoon video’s en stories plaatst over hoe mooi haar volgers zijn en hoe haar jaar eruit gaat zien op basis van een willekeurige rij emoji’s 🥲
Vind het wel slim. Ik denk dat het olie op het vuur is, als ze wat zegt. Ze heeft namelijk een contract met WW, dus daar kritisch over zijn lukt niet. Het enige wat ze dan kan doen is de spiel afspelen die we al gehoord/gelezen hebben bij WW gaat het om gezond afvallen en goede keuzes maken
Maar wat zeg je hier nou? Ik beweer niet dat gezond eten en bewegen niet helpt om gezond te blijven of niet gepromoot moet worden.
Cynthia is dan wel ervaringsdeskundige met WW maar wat al gezegd is, ze doet het nu op een heel andere manier én pas relatief kort. En daarbij heeft Cynthia toegang tot ALLES. Dure body analyses, zeer dure personal training, de mogelijkheid en toegang tot platforms waar ze voorgelicht kan worden. Het gros van de mensen heeft dat niet. Het is veel complexer dan ‘oh gewoon gezond en verander je mindset, begin anders klein met je ontbijt!’
Ja tuurlijk, lekker negeren en over een paar daagjes zijn die domme plebs het vergeten. Zolang zij maar haar binnen heeft.
Maar het % met succes van ‘gewoon minder eten en meer bewegen’ ligt ook heel laag. Overgewicht is namelijk veel complexer dan dat
Ja leuk dat je dat afvraagt maar dat is dus al uitvoerig onderzocht en bepaald.
Dit is letterlijk de wetenschappelijke consensus. Dat er maar een kleine groep dikke mensen is die met welke leefstijlwijziging dan ook op lange termijn slank blijft. Ik verzin het niet. Daarnaast: zie de nuance. Ik zeg niet dat gezond eten en bewegen maar voor enkelen werkt. Ik zeg dat het vinden van die balans zonder dus te diëten maar bij een kleine groep Cynthias resultaat heeft. Het is geen gouden weg met gegarandeerd resultaat.
@ovenschaal Maar ik ontken dat ook niet. Daarom ben ik ook niet pro ww-reclame. Ik vind alleen dat het wrang is om nu die ene vrouw die het voor de korte termijn (en ik gun het haar echt dat het lange termijn is) lukt om een zeldzame
balans tussen de croissants, wijn, sushi, het gezonde eten en mega actief sportschema vast te houden te gaan vieren en de rest te verguizen omdat ze diëten. Er wordt nu namelijk voorbij gegaan aan de wetenschappelijke consensus: namelijk dat het bijna niemand die echt overgewicht heeft op de lange termijn lukt zonder chirurgisch ingrepen én dat zwaar overgewicht voor sommige mensen gezondheidsgevolgen heeft en er dus redenen zijn om toch allerlei verschillende manieren van afvallen te proberen. Dát is in mijn ogen het verhaal.
Het verhaal is niet ww is slecht don’t do it je krijgt een eerstoornis en wordt sowieso weer dikker. Het verhaal is: iedere dikkerd iets aan zijn leefstijl doet heeft een grote kans om weer dik te worden. Omdat je lichaam reageert op die afvalpoging, je uithoudingsvermogen niet eeuwig is, je eergedrag ook een sterke mentale connectie heeft en je hele omgeving is ingericht op terugval. Waarin de nuance voor mij best mag zijn dat er (mentaal) gezondere methoden zijn dan ww én het geen goed idee is om ww aan te gaan prijzen als influencers. Maar ik het ook belangrijk vind om te benadrukken dat alle andere genoemde manieren óók niet sowieso werken én daarnaast mega abstract zijn (I mean, wat is begin met een gezond ontbijt?).
Ja, maar dat is met geen enkel dieet mogelijk.