Beutyblogtopic XL #13

Omdat veel calorieën niet altijd slecht voor je lichaam betekent. Vette vis heeft veel calorieën en light cola minder maar dat betekent niet dat je lijf blijer is met light cola dan vette vis.

Als je alleen op calorieën leeft zou je de hele dag 10 flessen cola light kunnen drinken en goed bezig zijn.

8 likes

Maar dit geldt voor WW net zo. Ik las laatst dat avocado’s 0 punten zijn. Maar goed, als je elke dag 5 avocado’s naar binnen werkt is het ook niet goed want die zijn hartstikke vet.

Het lijkt me juist beter om gewoon zelf labels te lezen, voedingswaardes te bekijken, dan op het WW systeem te vertrouwen waar je volgens mij niet verteld wordt waarom bepaalde dingen 0 punten zijn. Zo leer je nog niks?

8 likes

Maar met sporten is dat toch ook? Bij een personal trainer krijg je een sport schema en er zijn mensen die daarmee doorslaan en nooit de sportschool meer uitkomen. Dat is heel naar dat dat gebeurt, maar toch bij iedere vorm van systeem aanbrengen een ‘mogelijke bijwerking’ voor bepaalde individuen?

Of zeg ik nu echt iets heel geks?

Is er wat jou betreft een betere vorm van gezond afvallen die voor een hele grote groep mensen effectief is zonder deze mogelijke bijwerkingen? Oprechte vraag!

@papierhier Dat is waar. Ik denk alleen wel dat het lezen van voedingswaardes en die correct interpreteren voor heel veel mensen heel erg lastig is. Naar mijn idee krijg je bij je WW wel heel erg veel informatie over alle voedingsmiddelen en de bijbehorende punten, maar dat kan ik ook mis hebben. Als dat niet zo is dan is het inderdaad geen systeem wat mensen op lange termijn echt gaat helpen, ben ik met je eens.

15 likes

Oke, het begint met classificeren van goed en fout. Maar daarna volgen er nog meerdere stappen die leiden naar een eetstoornis. Heel veel mensen hebben eten dat ze als ‘goed’ of ‘fout’ beoordelen en houden daar geen eetstoornis aan over, of doorlopen die volgende stappen naar een eetstoornis niet. Ik zou ook liever hebben niemand eten als goed of fout ziet, maar die overgang van goed/fout eten naar een eetstoornis is niet 1 op 1.

@papierhier bij WW heeft veel fruit 0 punten, terwijl ze wel kcal hebben. Dat is om te stimuleren om oa fruit te eten als tussendoortje. Dus punten en kcal zijn niet direct met elkaar verbonden. WW heeft meer peilers dan alleen punten tellen, dus je leert er volgens mij zeker een aantal goede gewoontes zoals genoeg porties groenten en fruit, als je meer trek hebt ook meer fruit eten, genoeg water etc.

10 likes

Behalve dan dat je met één google search kan opzoeken dat avocado geen 0 punten is inclusief uitleg over het hoe en waarom: ZeroPoint™ voedingsmiddelen: fruit | WW Nederland

Blijf het zeggen: dit is echt de meest simpele discussie ooit

6 likes

Maar HOE val je dan op een gezonde manier af zonder verstoorde bijwerking, op een manier die voor de gemiddelde mens effectief en bereikbaar is? Daar ben ik oprecht benieuwd naar.

19 likes

Het zal best, maar ik blijf het een bijzonder gecompliceerde manier van calorieën tellen vinden. Ik herken me ook echt in wat andere mensen zeggen over goed en slecht eten. Ik ben altijd gevoelig geweest voor eetstoornissen en bij mij gaan bij WW alle alarmbellen af, maar misschien ligt dat dus aan mij.

3 likes

Ja maar heel eerlijk heeft half Nederland dat al. Ik gun die mensen ook een leven zonder goed of fout eten maar WW = eetstoornis ontwikkelen is gewoon te kort door de bocht

9 likes

Maar dat dit gebeurt is niet de schuld van ww, of je lifesum app, of welke calorieen app dan ook. Je krijgt echt geen eetstoornis door een factor (een app die eten als goed/slecht labelt) maar is juist zo complex en gaat echt niet alleen over eten.

En de insteek van ww is wel dat alles kan, daar zijn ook die weekpunten voor. En of t nou punten of calorieën zijn, een croissant is nou eenmaal meer dan een boterham. En je lijf heeft nou ook eenmaal meer aan een goed belegde boterham dan een croissantje.

8 likes

Ik vind dat inderdaad nog het positieve van WW, dat niks ‘verboden’ is. Je mag elke dag een croissant als je wilt. Maar feit is wel dat je niet af gaat vallen als je náást die croissant niet ergens compenseert.

Dat is toch ook letterlijk hoe afvallen in theorie en praktijk werkt?

@Ovenschaal dat is wél kwalijk inderdaad. Ik dacht dat er meer informatie bij zat over hoe de puntensysteem werkt en hoe/waarom.

5 likes

Deze discussie is toch al een paar weken geleden exact zo gevoerd. Kan dit alsjeblieft in een topic over voeding of gewicht ofzo besproken worden?

69 likes

Het kan zelfs gebeuren door een post van een influencer. Denken “oh wat ziet zij er goed uit! En ze gebruikt blijkbaar WW, dat ga ik ook doen” en zo gaat de bal aan het rollen. Bij mij was het zo simpel als een collega die op dieet ging en ik had nog babykilo’s. Hoeveel complimentjes heb ik gehad wanneer ik -10kg was afgevallen “Waauw je ziet er goed uit!” Maar ik was allesbehalve gezond. Ik ging met honger slapen, de volgende dag zooo blij dat ik minder calorieën had opgenomen dan ik mocht.
Een eetstoornis hoeft niet complex te zijn.
En ja, deze post van Mascha is een enorme trigger voor mij want het stemmetje in mijn hoofd zegt dat ik nu slecht bezig ben en zij goed. Ik hoop gewoon dat je beseft dat er veel meisjes/vrouwen naar mascha opkijken en zichzelf slecht voelen omdat zij zoveel is afgevallen. En nu ga ik erover zwijgen want ik wil hier verder geen aandacht en momentum meer aan geven.

18 likes

Ik denk dat je voor lul staan bedoelt, maar met je lul in je handen vind ik eigenlijk leuker

7 likes

Als je gevoelig bent voor ongezond eetgedrag zou ik sowieso nooit zomaar onbegeleid gaan afvallen. Ook niet met een simpele calorieentracker. Het probleem is dan niet weight watchers. Het probleem is dan dat de voedingsbodem om door te slaan al lang en breed aanwezig is.

Ik blijf erbij dat je best kritiek kunt hebben op het bestaan van weightwatchers en reclame daarvoor, zonder dat je Mascha’s every step als problematisch bestempeld en een beetje schetst waarbij afvallen of willen afvallen een rare wens is en je van [insert onschuldige gedraging] ineens een eerstoornis ontwikkeld.

10 likes

Los van het feit of WW een goede methode is om af te vallen, denk ik wel dat Mascha hier volledig achterstaat en er echt in gelooft. Als ze gewoon wat extra moneyz wilde, had ze evengoed ambassador kunnen worden van een of ander make-upmerk, shampoo, waterfles met een geurtje, weet ik veel. Denk echt wel dat er genoeg opdrachten €€€ op haar pad komen.

2 likes

Leuk dat ze er nu in gelooft, maar er zijn hier genoeg voorbeelden aangewezen waar ze nadrukkelijk zegt niet in een dieet te geloven. Nou blijft het een discussie of WW een dieet is ja of nee, maar toch. Natuurlijk mag ze van gedachten veranderen, maar het is een beetje flauw dat ze opeens wel in een dieet gelooft op het moment dat er geld aan verbonden is.

7 likes

Bij mij is het wel 0 punten want je kan dat zelf samenstellen. Dus het is niet zo eenvoudig

2 likes

Aha, my bad.

2 likes

Ik denk dus echt dat Mascha dit oprecht geen dieet vindt. Volgens mij spreekt ze zichzelf daarom - in haar hoofd - ook niet tegen en is ze nog steeds geen voorstander van diëten.

(Ofwel ben ik te naïef en denkt ze gewoon; "Don’t care, I need money voor mijn buitenverblijf in Murica dus ik ga gewoon het eerste beste dieet promoten voor veel geld)

12 likes

Niet dat ik het vol heb gehouden hoor :relieved: ww kan werken, maar je moet er heel veel headspace voor hebben en er 100% voor gaan

3 likes