Beutyblogtopic XL #13

Maar dit geldt toch juist voor iedereen met een platform? Ik snap totaal niet dat je deze verwachting hebt van mensen enkel en alleen omdat ze bepaalde roots hebben terwijl ze al jaren in Nederland wonen, zich met Nederland identificeren en amper in dat thuisland komen.

Nog los van dat ze zich al uitgesproken heeft.

15 likes

Mascha komt als ik het me goed herinner uit Moskou. Deze oorlog vindt zich hoofdzakelijk plaats in Oekraïne, dat ligt 900km uit elkaar vandaan. Zeggen dat ze zich zou moeten uitspreken omdat ze “uit de regio komt” is net zoiets als zeggen dat wij ons moeten uitspreken over iets wat in Zwitserland gebeurt “omdat het in de buurt ligt.”

8 likes

Maar voor wie of wat zou het helpend zijn dan?

5 likes

Ik snap wat je bedoelt maar ik denk dat Mascha daar misschien niet genoeg kennis over heeft. En dN is dit bericht beter dan dat ze verkeerde info verspreid.

8 likes

Ik vond haar “statement” juist goed eigenlijk. Mascha heeft soms de neiging om zichzelf te zien als een expert bij bepaalde maatschappelijke discussies ondanks dat ze geen ervaring heeft met het onderwerp. Ik vond het juist sterk dat ze nu zei, ik ben geen expert dus ik weet het fijne er niet van om een goed geïnformeerde statement te maken. Daarnaast deelde ze meteen een link van stichting vluchteling. Zie niet echt wat ze nog meer kan doen? Ze is geen historicus of expert in buitenlandse zaken.

43 likes

Ik vind haar bericht ook heel goed. Duidelijk en ze deelt ook een linkje hoe je kan helpen.

Zou ze zelf ook gestort hebben ?

4 likes

Maar wat verandert het als Mascha specifiek zich uitspreekt voor die mensen? Ze gaat dit niet beslechten. Ze heeft al laten weten hoe erg ze dit vindt en dit is niet een oorlog waarin nou echt vraag is over wie waar staat.

Ik vind overigens ergens ook dat je in het geval van een dictatuur met een doodenge leider alle recht hebt om je mond te houden als je je niet comfortabel voelt om je uit te spreken.

13 likes

Toen enkele jaren geleden de IS aanslagen pleegde vonden de FvD stemmers ook dat de moslims in NL zich er van moesten distanciëren :sweat_smile: Vind dat zo’n enorme onzin @Maelis

10 likes

Maar… het doet dus echt wat met je dat Mascha zich niet harder uitspreekt tegen Rusland omdat ze uit Rusland komt? Vind het vervelend dat je je zo voelt, maar Mascha kan uiteindelijk hier toch helemaal niks aan doen?

8 likes

Ook de PVV stemmers dan, ook goed.

Ja wat wil je nu bereiken? Als NL in oorlog gaat met België ik noem maar wat, ga jij iets schrijven op je social media?
Wij vinden het al verschrikkelijk genoeg, vergeet niet dat er niet nu pas 5 dagen spanningen zijn maar JAREN. Niemand in Rusland zat te wachten hierop.
Word er kei boos van merk ik.

3 likes

Aha, kan ook aan mijn positie liggen hoor. Ik ga er misschien (vanuit mijn positie) te automatisch vanuit dat iemand als Mascha niet pro deze oorlog is.

5 likes

Vind het ergens wel kwalijk dat Nederlanders van Russische afkomst zich opeens “moeten” verantwoorden op social media dat ze de oorlog afkeuren. Zoals @Shaaar zegt inderdaad, ik ga er niet vanuit dat iemand nu pro-Rusland is en Mascha al helemaal niet.

23 likes

Met wij bedoelde ik mensen met Russische roots.
Wat is dan je mening? Snap er echt niks meer van.

2 likes

Een Oekraïense vriendin van me voelt zich net zo als jij. Niet per se bij Mascha, maar bij elke Russische Nederlander die ze kent. Misschien is het niet eerlijk om Mas daar onder te scharen. Ik denk dat wij Nederlanders rationeler naar de situatie kijken omdat er meer afstand is en niet dat broederschap kennen zoals mensen van Russisch/Oekraiense/etc afkomst voor de annexatie van de Krim voelden.

7 likes

Ik lees dat je hier veel bij voelt, denk dat je eerdere verwachting vanuit emotie/verdriet komt. Ik snap ergens goed dat je dan extra let op hoe “bekende” mensen of mensen die in jouw bepaalde platformen hebben, hiermee omgaan, omdat het iets zegt over aan welke kant ze staan. Terecht ja/nee?

Ik kom uit een ander regio met veel oorlog dus herken het wel dat je hier extra op let. Of het redelijk is, is een 2e maar vlg mij zie je dat zelf ook wel in en is het duidelijk na div reacties. Denk niet nodig om dit te blijven herhalen.

Qua pro-Putin of Rusland: laatst gaf Euvgenia Parakhina een pro Poetin statement (ze benadrukte recht op zelfverdediging tov NAVO, schrok ik wel van). Vond haar zo geweldig toen bij SYTYCD!
Ze plaatste pas gister een berichtje op ig, dan denk je ook kom op Euvgenia dat stelt me echt teleur….Terecht? Geen idee, kan uiteindelijk niet bepalen waarom zij die keuzes maakt

10 likes

Ik kom zelf deels uit Rusland en bij ons thuis delen wij in de collectieve verontwaardiging ten aanzien van wat de egocentrische clown heeft aangericht.

Indirect kent iedereen wel mensen uit Oekraïne en ik wil graag mijn steun betuigen. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik dat het best kan uiten, zonder het leed van daadwerkelijk getroffen mensen “toe te eigenen”.

Rare vraag misschien, maar in welke vorm zou je steun van Russische mensen in jouw directe omgeving het meest appreciëren?

7 likes

Ik denk dat je je ook kunt afvragen hoeveel ‘jezelf uitspreken op social media’ nu eigenlijk toevoegt. Het kan soms ook nogal performative zijn, vooral wanneer het om iets gaat wat de meeste mensen al vinden (oorlog is slecht) of iets wat eigenlijk al je volgers al met je eens zijn (in mijn geval bijv. met feminisme).

En het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Je kunt je uitspreken op social media én doneren én naar de dam gaan, maar bij veel mensen blijft het bij posten en ik vind dat je je wel kunt afvragen hoe nuttig dat nu is.

29 likes

Helemaal mee eens, vind het wel dubbel omdat het natuurlijk ook goed is om er bij stil te staan ofzo maar ik vind al die berichten nu op Instagram best wel zinloos. Het lijkt me toch vanzelfsprekend dat iedereen dit super erg en naar vind. Maar wat je dan wel moet doen (behalve doneren) weet ik ook niet

Edit: lekker belangrijk Bertha

3 likes

Ik denk dat het wel veel invloed kan hebben eigenlijk als je keer op keer ziet dat mensen waarmee je je identificeert zich uitspreken en zich ergens druk om maken. Misschien als je zelf al veel bezig bent met het nieuws en actualiteit het weinig voor je doet omdat het je niet verrast. Maar als je daar weinig mee bezig bent, je denkt dat iets niet echt veel gevolgen heeft en je je er dus ook niet zo druk om hoeft te maken dan kan het denk ik wel helpen als je continu ziet dat mensen zich uitspreken op sociale media. Ik denk dat het mensen wel aanzet tot denken waardoor ze misschien er meer over gaan lezen, beter geinformeerd worden en zich daardoor ook meer gaan uitspreken. Het gaat er niet voor zorgen dat de oorlog stopt haha dus in die zin tja hoe nuttig is het, maar hoe meer mensen zich uitspreken hoe beter denk ik (waarmee ik niet bedoel te zeggen dat ik vind dat mensen/influencers verplicht zijn om dat te doen).

8 likes

Dit voorbeeld slaat als een lul op een varken. De bommen komen uit Moskou, ze vallen op Oekraïne. Het zou zijn dat wij ons uitspreken als vanuit Amsterdam bommen op Zwitserland worden gegooid. Het is niet alsof Rusland niet de regio is als het letterlijk 1 van de 2 partijen in de oorlog is.

Los daarvan hoeft Mascha uiteraard geen statement af te leggen,.

29 likes