Dat begrijp ik. En ik ben het met je eens dat ze dat niet hoeven te doen, maar dat moeten ze wel leren. En dat leren ze pas op het moment dat ze snappen dat ze niet alles hoeven te zeggen wat ze zien.
Als ze 3/4 jaar zijn benoemen ze nog van alles, daar leren ze van en daarmee oordelen ze niet.
Ik vind het lastig.
Mijn kinderen hebben die leeftijd inmiddels gehad maar toen ze klein jaar waren snapten ze niet waarom ze wel kunnen zeggen dat een baby klein is, maar niet waarom Piet dik is. Dat ze Piet daarmee kunnen kwetsen begrepen ze echt nog niet hoor.
Dat staat los van het feit dat ik ze wel geleerd heb dat ze niet iets over iemands uiterlijk/gezondheid/enz hoeven te zeggen en daar ook niet naar hoeven te kijken (bv iemand in een rolstoel, of iemand met het down syndroom). Maar nogmaals, dat hebben ze wel moeten leren.
Mensen zullen over mij ook vast wel eens gezegd hebben dat ik dik ben, nouja dat ben ik ook. Maar van een kind van 4 vind ik het heel anders dan van een volwassene, omdat er verschil in intentie zit.
En @ezw ik denk niet dat een kleuter daarover na denkt… Dat is aan de ouders hoe ze daarmee omgaan.