Die overigens ook zo hypocriet als een deur is want die staat wel met een:
reactie op Aafke’s post.
Ook Cynthia kan in de afgelopen 12 jaar tot andere inzichten zijn gekomen hè.
Natuurlijk, maar ze zou zich dan beter wat genuanceerder uitspreken dan alleen maar te doen alsof ze de wijsheid in pacht heeft.
Om duidelijk te zijn, ik ben het ook met Aafke eens hoor, maar die Cynthia is toch compleet ongeloofwaardig en zo wispelturig.
Nee dat klopt, maar vooralsnog heb ik nog geen magische duurzame oplossing gevonden. Jij wel?
Als ik intuïtief eet, zoals de afgelopen 2 jaar, is dat heel chill en eet ik echt nog wel gezond. Maar per saldo nog altijd teveel. Het is niet meer zoals “vroeger”, toen ik wel daadwerkelijk een eetstoornis had, dat ik 5 kilo per maand aankwam nadat ik met een dieet was gestopt om vervolgens weer aan het volgende dieet te beginnen. Maar in de afgelopen 2 jaar, waarin ik nul heb gedaan aan het controleren van hoeveel ik at, maar mijn intuïtie volgde en gegeten/bewogen heb waar ik zin in had, is mijn gewicht toch langzaam gestegen. Tot een punt waar ik dus heel veel behoefte voel om weer heel bewust te werken aan gewichtsafname op een manier die gezond voelt, dat is voor mij WW.
Dat klinkt goor zeg
Jaa ik zie ook alleen maar eiwit shots voor me.
Zou wel een mooi statement zijn als ze daar iets over zou delen
Ja, zou tof zijn als ze dat zou doen! De content van destijds staat ook nog op haar site. En @Ovenschaal het lijkt nu alsof Cynthia dus wel echt een duurzame oplossing heeft gevonden. Die heeft doelen bereikt met sporten en er daardoor meer en meer plezier in gekregen, die eet gezond om haar sportdoelen te bereiken, maar doet zich ook nog gewoon tegoed aan croissants en wijn. Maar hoe ze dat dan doet? Het lijkt ergens toch een formule tussen je persoonlijkheid, je voorkeuren, je kennis van voeding/bewegen en hoe de rest van je leven eruitziet en of je mentaal de bandbreedte hebt om de energie op te brengen goede keuzes te maken. Dat gaat geen diëtist of fysio allemaal op kunnen lossen, vrees ik.
Body positivity en willen afvallen sluiten elkaar toch niet per se uit? Ik snap eigenlijk niet waarom je ineens de hypocriet van de eeuw bent als je bezig bent met body positivity maar ook met afvallen. Even de discussie over WW daargelaten.
Je kan wel willen afvallen, maar om dat te doen hoef je nog geen bedrijf te steunen dat al decennialang mee de dieetcultuur in stand houdt.
Ik was er toch wel een beetje ingetrapt en van de week ww aangeschaft, want kleren passen slecht en niks lukt etc. Zojuist toch maar weer opgezegd. Merk dat het meteen al mijn leven overneemt en door oa Aafke en jullie gerealiseerd dat dit zo niet de oplossing is. Dus bedankt! 
Waren mensen niet vooral verontwaardigd op de manier waarop Mascha het verwoordde? “Ik ben helemaal voor body positivity etc, maar er zijn grenzen.”
Ik vind het onzin dat Aafke, Mascha een heads up had moeten geven. Al waren ze beste vriendinnen, je mag het best openbaar oneens zijn met iemand. Dat is geen aanval of ‘haat’.
Vind het wel top dat ze hier stories over maakt. Denk dat er ook veel jonge vrouwen door haar aan WW gegaan zijn en keer op keer zagen hoe zij er mee aan het jojo’en was.
En fijn dat ze uitlegt hoezo ze het nu juist geen goed idee meer vindt.
Ja goed bezig Cynthia! Juist omdat ze het zelf iok gedaan heeft is de boodschap nog krachtiger
Ja Cynthia is wel bij uitstek degene die hier als ervaringsdeskundige wat over kan zeggen. Het viel me gister ook al op toen iemand die WW post van haar deelde dat ze destijds druk was met WW en in die posts stonden gewichten genoemd en toen dacht ik al van jeetje ze is dan daarna wel flink teruggevallen als ik foto’s uit 2019 bekijk. Ben zoals ik eerder al weleens gezegd heb geen fan van hoe Cynthia bepaalde dingen uitdraagt maar vind het wel heel knap hoe ze met een leefstijlverandering de afgelopen jaren veel is afgevallen, zonder dat ik het idee heb dat de focus daarbij lag op gewicht verliezen maar op gezondere keuzes maken.
Wel heel typisch dat Cynthias boodschap hier nu als zeer krachtig wordt gezien mede omdat zij ook is flink afgevallen. De boodschap is eigenlijk: je mag niet afvallen, je moet er niet mee bezig zijn, al helemaal niet op de commerciële weg maar weer wel als dag een dure sportcoach is, je moet gewoon gezonde keuzes maken, maar ook ongezonde want dat hoort erbij en als je daar dan toch fors mee afvalt is dat al helemaal een prachtig voorbeeld. Terwijl Cynthia hierin een van de zeer zeldzame mensen is waarbij dit lukt en ze dit pas anderhalf jaar doet: óf het echt lange termijn vol te houden is zien we over een paar jaar.
Als ik alles waar hiervoor geklapt wordt ga doen en elke vorm van dieet afzweer weeg ik over enkele jaren weer 125 kg. Daar wordt niet voor geklapt kan ik je vertellen.
Dankjewel. Precies dit voel ik ook. Zoals ik hierboven al schrijf, is er voor iedereen een unieke combinatie van omstandigheden (persoonlijkheid, mindset, hoeveelheid stress in je leven etc) nodig om net als Cynthia “automatisch” de moeilijkere keuzes (sporten, gezond eten etc) te maken.
En ik durf te beweren dat mijn omstandigheden echt prima zijn, maar ik krijg het niet voor elkaar om niet aan te komen of zelfs af te vallen als ik intuïtief eet.
Edit: ik bezocht Cynthia’s blog (want die vind ik nog steeds best leuk om te lezen) en deze ironie wil ik even met jullie delen🥲