Ik vind Mascha haar reactie echt grappig. Op welke manier doet het ertoe dat ze de 23e nog met elkaar hebben geDMt? Als je jezelf als boegbeeld van WW verkoopt als influencer met een grote groep jonge followers kan je toch moeilijk verbaasd zijn als daar ook tegengeluid op komt?
Ik had, als ik haar was, graag een waarschuwing gehad. Zeker als je blijkbaar redelijk contact met iemand hebt. Ik snap dat het dan wel rauw op het dak valt
Overigens vind ik het wel goed dat Aafke zich uitspreekt. Zo ver ik het kan inschatten is Aafke recht door zee en doet niet aan achterkamertjes politiek in de dmâs. Dat is lastig voor influencers
Niet dat het een wedstrijd tussen Mascha en Miljuschka is, maar ik denk dat de timing van Mascha wel bijzonder problematisch is voor die jonge doelgroep waar Aafke op wijst. (Ik ken genoeg 18-minners met een Mascha-planner.) Het aantal eetstoornissen onder jongeren stijgt explosief bij elke lockdown. Ik geloof best dat WW voor sommige volwassen vrouwen een bruikbare methode kan zijn, maar die komen daar ook prima op uit zonder dit soort reclame op prime time voorgeschoteld te krijgen.
Het is zeker een dieet, dat ben ik met je eens.
Ik wil wel even inhaken op die âvage puntenâ, want ze zijn best transparant over hoe die berekend worden. Dat gebeurt namelijk op basis van het aantal kh, eiwitten, vetten en vezels in een product. Zit gewoon een formule achter. Vroegahh kon je daar zelfs nog een rekenmachientje voor kopen. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten passen ze eens in de twee jaar het programma een beetje aan.
Die punten zijn dus geen kcal, omdat kcal niet zoveel zegt over de voedingswaarde van een product. Er zit wel een verschil in verzadiging als je 1.000 kcal bij de Maccie klapt of 1.000 kcal aan een vers bereide maaltijd met groenten en aardappels.
Dus eigenlijk zijn die punten een vereenvoudigde uitkomst van een formule, die weer is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar voeding. En op die manier proberen ze je te stimuleren af te vallen terwijl je niet alleen minder kcal eet dan je verbrand, maar dat je die kcal die je wél eet vooral uit gezonde, verzadigende en onbewerkte voedingsmiddelen haalt. Met ruimte om af en toe wel gewoon een taartje te eten.
Ik heb het 12 jaar geleden voor het eerst gedaan, en moet wel zeggen dat het programma nu al zoveel beter is dan toen. Nu word ook onderscheid gemaakt tussen vet uit bijv avocado of zalm en vet in een oliebol. Of koolhydraten uit fruit of uit snoep.
Dus ik snap dat het lijkt alsof ww lukraak punten aan producten geeft, maar dat is dus niet zo. En na een periode eten binnen ww heb je, als het goed is, een hoop geleerd over welke producten gezond en verzadigend zijn.
Desondanks geef ik ruiterlijk toe dat ook mijn vlees zwak is en ik het perfecte target ben voor deze doorzichtige marketing. Maar ik weer uit het verleden dat met WW afvallen me echt helpt om andere, gezondere keuzes te maken dan als ik kcal tel in MyFitnessPal.
En het beste zou natuurlijk zijn om helemaal geen dieet te volgen en âgewoon gezondâ te doen, maar dat heb ik de afgelopen jaren gedaan en dan beland ik uiteindelijk wel in een steady stijgende lijn qua gewicht. En zit ik nu op het punt dat mijn kleren niet lekker meer zitten en ik echt minder zelfvertrouwen heb. Dan weet ik dat ik met WW over een paar weken dat zelfvertrouwen weer terug heb. Daarom doe ik het wee.
En om het nog ff beuty gerelateerd te houden ipv deze verantwoording over waarom ik hier nu toch in trap: ik denk dat WW met de keuze voor Mascha als ambassadeur een hele slimme strategische beslissing maakt die je absoluut mag betwisten qua ethiek, gezien de hoeveelheid jonge meiden onder haar volgers.
Als jij je beter er door voelt gewoon lekker doen. Ik stoor mij vooral aan de marketing en vooral de timing ervan. En ik blijf die punten omslachtig vinden
En bij Maschaâs video stoorde ik mij aan de ondoordachte uitspraken zoals Hij ziet er nu gezond uit
Maar als jij die stok achter de deur nodig hebt en je voelt je prettig erbij, ga het dan vooral doen
Tsja, een mooi effect van kapitalisme
Overigens fun fact: toen ik 12 jaar geleden voor het eerst met weight watchers in aanraking kwam, was dat via onze eigenste Cynthia!
Die overigens ook zo hypocriet als een deur is want die staat wel met een: reactie op Aafkeâs post.
Ook Cynthia kan in de afgelopen 12 jaar tot andere inzichten zijn gekomen hĂš.
Natuurlijk, maar ze zou zich dan beter wat genuanceerder uitspreken dan alleen maar te doen alsof ze de wijsheid in pacht heeft.
Om duidelijk te zijn, ik ben het ook met Aafke eens hoor, maar die Cynthia is toch compleet ongeloofwaardig en zo wispelturig.
Nee dat klopt, maar vooralsnog heb ik nog geen magische duurzame oplossing gevonden. Jij wel?
Als ik intuĂŻtief eet, zoals de afgelopen 2 jaar, is dat heel chill en eet ik echt nog wel gezond. Maar per saldo nog altijd teveel. Het is niet meer zoals âvroegerâ, toen ik wel daadwerkelijk een eetstoornis had, dat ik 5 kilo per maand aankwam nadat ik met een dieet was gestopt om vervolgens weer aan het volgende dieet te beginnen. Maar in de afgelopen 2 jaar, waarin ik nul heb gedaan aan het controleren van hoeveel ik at, maar mijn intuĂŻtie volgde en gegeten/bewogen heb waar ik zin in had, is mijn gewicht toch langzaam gestegen. Tot een punt waar ik dus heel veel behoefte voel om weer heel bewust te werken aan gewichtsafname op een manier die gezond voelt, dat is voor mij WW.
Dat klinkt goor zeg
Jaa ik zie ook alleen maar eiwit shots voor me.
Zou wel een mooi statement zijn als ze daar iets over zou delen
Ja, zou tof zijn als ze dat zou doen! De content van destijds staat ook nog op haar site. En @Ovenschaal het lijkt nu alsof Cynthia dus wel echt een duurzame oplossing heeft gevonden. Die heeft doelen bereikt met sporten en er daardoor meer en meer plezier in gekregen, die eet gezond om haar sportdoelen te bereiken, maar doet zich ook nog gewoon tegoed aan croissants en wijn. Maar hoe ze dat dan doet? Het lijkt ergens toch een formule tussen je persoonlijkheid, je voorkeuren, je kennis van voeding/bewegen en hoe de rest van je leven eruitziet en of je mentaal de bandbreedte hebt om de energie op te brengen goede keuzes te maken. Dat gaat geen diëtist of fysio allemaal op kunnen lossen, vrees ik.
Body positivity en willen afvallen sluiten elkaar toch niet per se uit? Ik snap eigenlijk niet waarom je ineens de hypocriet van de eeuw bent als je bezig bent met body positivity maar ook met afvallen. Even de discussie over WW daargelaten.
Je kan wel willen afvallen, maar om dat te doen hoef je nog geen bedrijf te steunen dat al decennialang mee de dieetcultuur in stand houdt.
Ik was er toch wel een beetje ingetrapt en van de week ww aangeschaft, want kleren passen slecht en niks lukt etc. Zojuist toch maar weer opgezegd. Merk dat het meteen al mijn leven overneemt en door oa Aafke en jullie gerealiseerd dat dit zo niet de oplossing is. Dus bedankt!
Waren mensen niet vooral verontwaardigd op de manier waarop Mascha het verwoordde? âIk ben helemaal voor body positivity etc, maar er zijn grenzen.â
Ik vind het onzin dat Aafke, Mascha een heads up had moeten geven. Al waren ze beste vriendinnen, je mag het best openbaar oneens zijn met iemand. Dat is geen aanval of âhaatâ.