Ik zei dus laatst ja tegen een 2e kopje twee, maar begon gelijk erna zo erg te twijfelen of ze me misschien niet weg wilde hebben, dat ik hem alsnog heel snel had opgedronken om erna op te staan. Ben geboren en getogen in Nederland, maar bij dit soort dingetjes twijfel ik altijd wat de ‘Nederlandse regel’ ook alweer was. Mijn andere cultuur is dan soms zoveel chiller en duidelijker
Maar die ‘oprot’koffie die je dan aangeboden wordt als je bij iemand op bezoek bent… wanneer is dat? Is dat het tweede kopje koffie van de avond na je eerste kopje, of is het koffie en daarna iets fris (iets fris is ook zo’n kutuitspraak eigenlijk) en is het een teken wanneer daarna weer koffie aangeboden wordt? Dat is toch sowieso raar, om tussen twee koffiegangen in iets anders te drinken? Help
Maar je vraagt toch altijd of iemand nog iets wil drinken? Nog een kopje koffie? Nog een kopje thee?? Enz.
Waarom zou dat ineens codetaal zijn?
Het is wel een mooi beslismoment voor de gast inderdaad. Maar voor de gastvrouw/heer gewoon beleefdheid.
Want wat als iemand geen koffie meer wil terwijl je gewoon inschenkt.
Misschien wil iemand elke keer iets anders?
Dit alles doet me denken aan dit filmpje:
Daar wordt alleen t voorbeeld ‘wij gaan eten’ als codetaal voor ‘en nu wegwezen’ gebruikt.
Is trouwens een heel leuk kanaal vind ik.
Dit bevestigt dat Belgen Nederlanders zijn, maar het niet toegeven
Volgens mij is er geen Nederlandse ‘regel’. Als ik nog iets te drinken aanbied is dat zeker niet omdat ik je weg zou willen hebben. De enige keer dat ik mensen weg wilde hebben, heb ik het gewoon gezegd. En dat was met kraamvisite die bijna tot middernacht bleef
Top oplossing: directe communicatie. Ik zeg altijd gewoon van tevoren of aan het begin dat ik tot 22u (bijvoorbeeld) kan en dan naar bed wil. Of als ik bij iemand ben vraag ik of ze een eindtijd in gedachten hadden. Als die er niet is bij ons geef ik dat ook aan.
Hoeft allemaal niet zo ingewikkeld.
Mijn schoonouders blijven altijd precies nét geen uur zodat de parkeermeter niet weer voor een uur ingaat.
Heb je ze al op het bestaan van parkmobile gewezen? En op het gierige acties topic hier?
Wij zeggen hier gewoon tegen elkaar van joh, ik ben moe dus als je het niet erg vind trap ik je uit huis .
Anders vind ik het allemaal te lastig, oprotkoffie, subtiele hinten, smoesjes en andere dingen die ik hoogstwaarschijnlijk niet eens door zou hebben.
Het is wel duidelijk, maar wel een beetje ongezellig. En als je dan eerder moe bent of het juist heel gezellig vindt?
Ik heb mensen dicht bij me die voor een verjaardag sturen ‘wij vieren de verjaardag van x op zondag van 13.30 tot 16.45’, vind ik ook altijd zo ongezellige uitnodiging.
‘Wij gaan eten’ is echt het grootste Nederlandse kwaad.
En dan reageren met ‘Mooi, wat gaan we eten’. Ik ken mensen die dat daadwerkelijk doen.
Wat ik dus niet gek vind? Als ik tegen etenstijd nog bij je ben verwacht ik eigenlijk niet dat ik niet welkom ben om mee te eten.
Nou als je ook ‘s middags hebt meegegeten hebt, ben ik wel een beetje klaar met je
Maar je kunt iemand toch op zoveel andere manieren de deur wijzen dan wij gaan nu eten (ondertitel: zonder jou). Vind dat zo’n gekke manier van doen.
Nog los van dat ik denk; als je niet van plan bent iemand te laten mee eten kan je die ook ruim voor het eten de deur wijzen en niet pas als je op het punt staat aan tafel te gaan. Ik heb me hier als kind zo over verwonderd.
Gastvrijheid gaat ook niet echt om of je lang geniet van visite
Maar als mensen deze manier gebruiken (we gaan eten) dan zeggen ze het toch juist ruim van tevoren? Iemand gaat toch niet eerst koken en de tafel dekken en dan zeggen dat je weg moet
Ik ken ‘wij gaan eten’ echt alleen als uitspraak die relatief kort voor het echt gaan eten gebruikt wordt. Dus de tafel is bij wijze van spreken al gedekt, het eten is al gekookt en vervolgens kondig je aan dat jullie als gezin gaan eten en de ander dus weg moet.
Vroeger bij vriendinnetjes hadden hun moeders al gekookt en was het wel van “(naam kind), we gaan eten”, maar ik wist al snel dat het mij cue was om naar huis te gaan wanneer ik de boter in de pan rook