Beutyblogtopic XL #13

Er is gastvrijheid en onnodig blijven plakken als gast

Daarnaast dit zijn mensen die om 11:00 op de stoep staan, 13:00 mee eten en om 19:00 nog avondeten verwachten. En dit is van te voren niet afgesproken

3 likes

Dit is echt zo hollands. Als dit je probleem is moet je toch gewoon leukere gasten zoeken:p

24 likes

Hahaha maar het is geen in bloed gebonden contract waarbij je sterft als je het breekt he? Ook als je toch eerder wil stoppen of langer wil blijven kun je dat gewoon communiceren i.p.v. dat vage wel-of-geen-koffie-aannemen-gedoe waarvan je niet weet of de ander dat kent en snapt.

6 likes

Haha dit had ik ook als kind, maar dat vind ik niet per se ongastvrij, andere regels ofzo als het om spelende kinderen in de basisschoolleeftijd gaat.

5 likes

Of je zet je sociale antenne even aan en gaat gewoon weg als je merkt dat andere mensen er een eind aan willen breien. :grinning_face_with_smiling_eyes::+1:

20 likes

Zeg dat tegen mijn ouders. En ja die kennen die twee zolang en je moet een beetje gastvrij zijn…

Denk niet dat het Hollands is eerder extreme beleefdheid van mijn ouders

Ugh ik heb een vriendin die altijd net iets te lang blijft plakken, dan wacht ik zelf eigenlijk al te lang met zeggen dat ik moe ben en naar bed wil en dan zegt ze dat ze “zo” gaat maar dan kan het nog een half uur duren voordat ze echt de deur uit is. Zij heeft echt een andere perceptie van tijd dan ik haha.

4 likes

Interessant! Ik vind het heerlijk om voor mensen te koken en lekker samen te eten (mits het low key is, van echte etentjes raak ik wel gestresst) en ik vraag dus vaak aan mijn man als één van zijn vrienden ‘s avonds langskomt of die ook mee-eet, maar volgens mijn man (net als ik een tatta) kan die persoon dat dan bijna niet weigeren (?), eigenlijk het tegenovergestelde van wat jij zegt.

1 like

Waarom? Het is toch prima dat het in de Hollandse cultuur zo gaat? Verschillende culturen, verschillende gebruiken. Ik heb de liefste vrienden en familie, maar op een gegeven moment is het gewoon leuk geweest (de ene keer is dat na lunch, avondeten en borrel en de andere keer na een paar rondjes thee en gebak). Ook vaak genoeg dat visite eerder weg gaat dan wat mij betreft nodig is. Allemaal prima hoor :woman_shrugging:

21 likes

Ik zeg gewoon letterlijk: ‘sorry ik ben doodop. Ik kan nog even volhouden maar binnen half uurtje zou ik wel willen gaan slapen’. Bij goede vrienden of familie moet dat gewoon kunnen toch?

Anderzijds is iedereen altijd welkom om mee te eten. Geen moeite om wat extra klaar te maken, zolang ze geen hoogstaande culinaire zaken verwachten. Of we bestellen gewoon pizza in plaats van hetgeen klaar te maken dat we in gedachten hadden. Zonde om daar heel moeilijk over te doen.

13 likes

Ik vind het zelf echt een verschrikkelijke manier van doen, maar ieder zijn ding. Ga ook liever niet in de namiddag langs bij mensen die zo in elkaar zitten. Het gaat mij ook niet om dat ik een gratis bordje eten wil of iets: het gaat mij om dat ik samen eten echt als iets enorm gezelligs zie en het echt sneu vindt als ik mijn best doe om bij je langs te komen en vervolgens niet bij je aan mag schuiven en je dat ook nog eens passief aggessief duidelijk maakt. Kom echt uit een: we schuiven een bordje bij familie/je komt langs? Ik ga alvast kijken wat ik voor je kan maken-familie. Ik ga er ook allang niet meer vanuit dat ik zomaar mag blijven bij Nederlanders, dus overleg ook prima van tevoren, maar ik kan me er zo over verwonderen omdat ik het verder nergens meemaak.

Het wordt nu ook wel een grote discussie om iets heel kleins, want het is ook echt niet zo dat dit dagelijkse praktijk is.

23 likes

Ik heb het volgens mij nog nooit meegemaakt dat iemand dan uitgebreid gaat koken mits het niet van te voren afgesproken is. Vaak is het: wat doen jullie met eten? Zullen we wat bestellen? Of zal ik wat friet in de pan gooien?

6 likes

Ah zo, nee, dan zou ik er idd ook niet vanuit gaan! In de situatie die ik bedoel zeg ik dat tegen mijn man, die het dan weer doorgeeft. Aan mensen met wie ik afspreek vraag ik het zelf natuurlijk :grinning_face_with_smiling_eyes: Maar ik heb dan inderdaad wel voorbereidingstijd.

Ik zou het in theorie ook gezellig vinden als (leuke) mensen spontaan blijven eten na een middagafspraak, maar in de praktijk gebeurt dat eigenlijk zelden omdat mensen dan toch vaak al wel aan hun sociale tax zitten of nog een andere afspraak hebben, en andersom doe ik dat dus eigenlijk ook niet bij anderen.

3 likes

Ik en mijn familie zijn zo Hollands als de pest maar ik vind dit fenomeen nog steeds zoooo raar. Mijn moeder kon altijd wel wat extra aardappels pakken en vlees werd dan een keer door wat meer personen verdeeld. Eigenlijk werd er nooit op gehint dat mensen maar eens naar huis moesten.

12 likes

Hoe vaak komt het nou echt voor dat je zo vroeg gasten hebt die ook nog eens de hele dag op visite bij je willen komen? Je kunt ze toch ook alleen aan het einde van de middag uitnodigen en dan gezellig samen dineren ipv lunch EN diner. :laughing:

Niet veel, maar die twee komen altijd vroeg. Maar zij zijn echt de uitschieters, de meeste mensen die ik ken komen in de loop van de middag

3 likes

Ik snap alles wat je zegt, maar ik vind het best zwart/wit hoe jij het bekijkt. Het is niet dat mensen niet welkom zijn, absoluut niet. Ik kom ook uit zo’n spontane en gastvrije familie als jij beschrijft. Maar dat betekent nog niet dat ik al-tijd zin in mijn vrienden/familie/kennissen heb. Ik hoef daarom nog geen leukere gasten te zoeken, zoals jij het zegt. De omgangsvormen/gebruiken zijn gewoon in elke cultuur anders. Dat betekent denk ik ook dat je ‘welkom zijn’ in verschillende culturen anders kunt ervaren. Wellicht dat jij je in een situatie niet welkom voelt, terwijl ik vind dat ik een hele gezellige middag heb gehad.

30 likes

Ik vind sommige opmerkingen hierover ook wel een beetje licht validistisch: niet iedereen heeft de gezondheid om altijd maar je deur open te hebben staan voor gasten en ze zo lang te laten blijven als ze willen.

16 likes

Dit is weer het gebruik wat je hier wel vaker ziet, momenten zoeken waarin het wel oke is. Over het algemeen is het horkerig en ongastvrij gedrag, maar iemand die chronisch ziek is of in haar kraamweek zit kijk je hier niet op aan. Hoef je toch niet elke keer zo precies te benoemen?

30 likes

Maar je weet toch niet altijd alles over iemands (mentale) gezondheid? Ik vind het niet helemaal eerlijk om er vanuit te gaan dat het voor anderen net zo is als voor jou, en om het bijvoorbeeld ongastvrij of horkerig te noemen als iemand een eindtijd aangeeft. Dat heeft niet altijd met gastvrijheid te maken, er kunnen zoveel redenen zijn.

5 likes