Wanneer een bedrijf kleding produceert in Portugal, kan je er meestal van uitgaan dat het op duurzame wijze en met respect voor mens en materiaal gemaakt is. Qua ‘volwassen’ merken ken ik er niet meteen, maar voor kinderkleding/producten zijn o.a Garbo&friends en play up gekend.
Acne Studios produceert de kleding in Portugal (weet niet of het alles is of alleen bepaalde stukken?). Dat is wel gelijk een ander prijskaartje natuurlijk, maar ik merk dat ik langer met deze kleding doe.
Acne studios is ook een luxe modehuis. Vandaar ook de prijzen. Dus niet alleen omdat ze hun kleding in portugal laten maken.
Play up en Garbo zijn helaas ook vrij prijzig maar de kwaliteit is zeer goed waardoor die stuks meerdere rondes meekunnen en dus goed verkopen op vb Vinted. Finaal komen ze dan in verhouding net minder duur uit als je de ‘cost per use’ zou bekijken.
Hmm ja ik snap wel wat je bedoelt maar het andere uiterste is ignorant zijn en wachten tot je antwoorden/feiten voorgeschoteld krijgt. Niet dat snygg dat nu per se deed maar dat is een algemeen irritatiepuntje hier
Dat valt niet te bepalen als de verkoopcijfers niet beschikbaar zijn.
Ik denk vooral aan de mensen die elke dag gedwongen worden 16-18 uur per dag daar te werken.
https://www.instagram.com/p/CkF6AsoDrFj/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
En het waarom stond in het linkje dat ik
al plaatste in de post waar je op reageert
https://www.instagram.com/p/Cj0qs-OuFQB/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Nouja, dit doen ze dus niet. Ze jatten vrijwel al hun ontwerpen van jonge ontwerpers die geen geld hebben om tegen dit miljardenbedrijf te procederen.
Daarnaast gaan ontwerpen normaal gesproken (hoewel bij andere fast fashion merken ook niet altijd meer) door verschillende pasrondes met modellen, waarna er verbeteringen in de fit van het kledingstuk worden aangebracht voordat het definitief de productie ingaat. Bij Shein wordt het vanaf een afbeelding die is gespot op Tiktok meteen nagetekend en geproduceerd. En boeien dat mensen er hun armen helemaal niet in blijken te kunnen bewegen, het was maar 3 euro!
Edit: Ik wil er dus mee zeggen dat het voor Shein niet echt een investering is om een nieuw ontwerp toe te voegen. En blijkbaar werkt deze aanpak dus gewoon?
Hierdoor snap ik ook niet waarom dikkere mensen zogenaamd alleen nog op shein kunnen slagen
Prijs. Mooie kleding van duurzame stoffen in plussize maten is heel duur
Maar als de pasvorm van die troep ruk is dan snap ik ook niet dat het blijkbaar wel past bij dikke mensen
Van wat ik heb gezien heeft shein vaak wel wat leukere kleding dan de gemiddelde plussize lijn. Plus kleine prijs dus snap wel dat veel mensen ervoor kiezen. Denk ook dat veel niet weten dat het zo slecht is, en misschien boeit t ze ook niet.
Gelukkig zijn er wel verbeteringen op de markt qua plus size kleding, al denken veel bedrijven nog dat alleen 60 plussers dik zijn.
Eerlijk, dat zijn beide toch gewoon smoezen om je aankopen goed te praten? Behalve als je inderdaad niet weet hoe slecht het is, maar daar komen mensen hopelijk nog achter.
Het was ook altijd wel heel goed recensies lezen van een kledingstuk voordat je iets bestelde. Want anders zat je inderdaad wel met iets wat raar zat of wat veel te groot of klein viel.
Er zitten tegenwoordig ook kledingwinkels die spullen van Shein verkopen. Ik loop er regelmatig langs en het enige wat ik dan denk is: wat een troep.
Nouja weet je het is over het algemeen toch echt wel zo dat duurdere kleding (al dan niet duurzaam, want duur wil niet altijd zeggen dat het duurzaam is) veel langer mooi blijft dan al die goedkope troep. Je hebt er dus langer plezier van. Zelf spaar ik dan ook liever voor een heel mooi wat prijziger item dan dat ik een hele tas vol h&m kleding koop.
Als je kleding koopt moet je eigenlijk kijken naar de prijs vs. hoe vaak je het gaat dragen. Dan ben je uiteindelijk vaak goedkoper uit als je een duurder kledingstuk koopt wat een paar jaar meegaat dan dat je ieder seizoen een hele nieuwe garderobe moet aanschaffen
Dat laatste denk ik inderdaad.
Sorry, ik vind prijs echt een bullshit argument. Die troep wordt letterlijk gemaakt zonder dat het ook maar 1 wasbeurt hoeft te overleven. Reken het eens terug naar cost per wear? En ja, misschien vind je ooit een parel die goed zit en langer meegaat, maar dat is dan toeval. Niet omdat het product daar op gemaakt is.
Nee het is ook dramatisch. Maar wat @Lady90 zegt, als je 100 euro per maand over hebt is ‘investeren’ in een mooier en duurzamer kledingstuk wat lastig. Je kan niet in je blootje lopen. En als het de keuze dan bestaat uit primark, zeeman en shein bijvoorbeeld dan snap ik wel dat mensen voor shein kiezen.
Als je zelf niet dik bent is dit nog onbegrijpelijker maar ik als dik persoon kan gewoon maar bij een paar winkels shoppen en de eerste keer dat ik op shein keek leek het echt een walhalla. Zoveel keus, alles zo hip en leuk.
Hierna houd ik erover op hoor, uiteindelijk moet je doen waar je je goed bij voelt natuurlijk.
Maar je hoeft niet 100 euro te investeren in een kledingstuk. Leer goed te kijken naar kleding. Voel aan de stof, bekijk de naadjes. Zit het goed in elkaar? Er zijn verschillende instagramaccounts die je kunnen leren hoe je het kaf van het koren scheidt. Zo kun je bij de H&M bijvoorbeeld prima een super mooie blouse voor 30 euro kopen die 8 jaar meegaat. Maar ze hebben ook shirts van 60 euro die trash zijn. Dure merken zijn ook niet altijd beter. Het is het echt waard om jezelf aan te leren om op die manier naar kleding te kijken.
En over dat er minder leuke kleding is voor dikkere mensen snap ik. Op de site van Sara staat ook een gids met duurzame merken in grotere maten. Misschien heb je daar iets aan? Maar uiteindelijk is het natuurlijk het meest duurzaam als je iets koopt waar je lang plezier van hebt, dus prima als dat bij een fast fashion keten is. Maar de kans is gewoon heel klein dat je dat vindt bij Shein.