Wat een goede tip geeft ze ook!! Nooit aan gedacht
Maar het volume zal ook voor een groot deel uit water bestaan, dat neem je in jouw berekening niet mee (want dat levert geen kcal).
Het is maar net waar je vanuit gaat in je berekening, toch? Ga je uit van het volume (100ml) of het aantal kcal.
Dus in plaats van een shotje gembersap eet Debs nu elke keer apfelstrudel?
Ah ja zo kan je het ook bekijken inderdaad!
Volgens mij is drinken zelfs 1 categorie, en krijgt alleen water daarbinnen een A rating. Vergeleken met water zullen er weinig drankjes gezond zijn
Nou daar is het tweede geheim in de mail:
Hee (…)
Vet leuk om op mijn onthulling van vorige week (dat ik een boek ga schrijven over dit alcoholvrijere avontuur) zoveel leuke en supportive reacties te ontvangen.
Dankjewel, echt lief.
Ik vertelde vorige week ook dat ik niet 1, maar 2 geheimen had rondom alcohol.
De tweede is namelijk:
ik ga weer drinken.
Nee, niet op de manier hoe je denkt. Ik ga het je uitleggen.
Straks, halverwege maart, ben ik een halfjaar alcoholvrij. Voor mij echt een waanzinnig lange periode, iets waar ik heel trots op ben.
De gewoonte van alcohol drinken is er echt uit. Dat wijntje bij het eten, het glas wijn op vrijdagmiddag om het weekend in te luiden, de fles bubbels om iets te vieren - het is weg. En dat voelt goed. Het is fijn. Ik voel me lekker bij het niet meer hebben van allll die gewoontes rondom alcohol.
Het enige wat ik mis, is iets decadents. Haha.
Ik mis niet meer de verdovende effecten van de drank. Al die gewoontes mis ik niet meer.
Maar wat ik wel mis…
Is zo’n hele mooie (meestal dure) fles uitzoeken in een wijnwinkel, en die dan op een bijzonder moment samen openmaken. Intens genieten van die smaken.
Dus niet een random fles wijn of glas pils op het terras. Nee, echt een moment met een kwalitatief waanzinnige wijn. Dat is echt het enige wat ik nu nog mis. De smaak. Want al zijn er zoveel echt goede alcoholvrije alternatieven, ook in wijn… NIKS tipt aan een Grand Cru Champagne, of een fles Chateau Musar.
Wijn is ook nog een hobby van mij, dus dat zit daar ook wel een beetje in.
De laatste maanden denk ik weleens na over hoe ik dit ‘hierna’ wil gaan doen.
En met ‘hierna’ bedoel ik, na mijn echt alcoholvrije periode.
Wil ik helemaal stoppen met drinken, forever?
Of wil ik in de basis niet drinken, maar bij uitzondering héél soms een echt mooie wijn drinken.
Ik weet dat dus nog niet.
En dus heb ik besloten om eind maart een fles Champagne open te maken. Samen met Willem, als we op Terschelling zijn. Vorig jaar kocht ik twee flessen Cristal Champagne, een van de beste champagnes ter wereld, en die gaan we openmaken.
Ik zie het als een mooi experiment.
Wat gebeurt er met me als ik weer een glas wijn drink?
Vind ik het nog lekker?
Wat voel ik?
Hoe bevalt het?
Wil ik dat nog wel écht?
Of valt het tegen?
Ik ben zo benieuwd. Ik ga het gewoon doen, weloverwogen, en kijken wat er gebeurt.
Misschien maakt het mijn keuze voor ‘hoe verder’ ook makkelijker.
Is dat echt helemaal alcoholvrij?
Of zal het alcoholvrijER zijn?
Voor nu is het gewoon nog alcoholvrij.
Gisteren maakte Willem een groot stuk picanha klaar in de oven (rundvlees) en ik maakte er een fles alcoholvrije Merlot van Giesen bij open. Lekker joh. Smaakte echt goed bij het vlees, voor mij echt wel iets wat in de buurt komt van the real deal.
Spannend om dit te delen, maar misschien ook wel herkenbaar?
Fijne week!
Liefs,
Cynthia
wel alleen hele decadente dure flessen wijn natuurlijk, erg herkenbaar
Okay dus ze gaat een boek schrijven omdat ze al zes maanden niet drinkt om, voordat het boek in de winkels ligt, al weer te gaan drinken. Alcohol is alcohol en dan maakt het toch echt niet uit of het een fles uit de supermarkt is of een decadente fles champagne.
Ja maar het is ook haar hobby hè.
Disciamer: ik wil niet zeggen dat Cynthia verslaafd is maar dit argument is wel een van de velen die verslaafden ook gebruiken. Nee ik ben niet verslaafd aan sigaretten ik rook alleen na het eten een sigaretje want dat is zo lekker, nee ik gebruik niet meer alleen op een feestje want daar gebruikt iedereen etc.
Ik voel een nieuw boek aankomen
Als je zo uitkijkt naar weer kunnen drinken (het helemaal uitgeplanned hebben) denk ik niet dat je een hele gezonde relatie hebt met alcohol. Zeker niet als een half jaar drinken al zo’n uitdaging was.
Daarom vind ik het ook extra dom overkomen. Sowieso een draak van een tekst met die … en “Haha.” als een volledige zin. Denk dat ze iets teveel in de ban van die John en Jeanet is, of die hoek van lifestyle-kapitalisme in elk geval.
O here jezus christus te paard
Ik hou hier zo van
Wat een farce
hahahaha dit maakt mijn dag hahaha geweldig dit
precies, zowel inhoudelijk als, helaas, tekstueel
Ik vind het juist wel erg zwart wit @grace en @Ikbeneenkonijn als je echt verslaafd bent is het natuurlijk een ander verhaal en daar kan ik niet over oordelen.
Maar als je bewust een periode iets niet doet, dan kan je er ook weer naar uitkijken het wel weer te doen, zonder dat je meteen een slechte relatie hebt met datgene.
Als je iets lekker vind en dat bewust een tijdje laat staan, tuurlijk kijk je er dan naar uit als je het weer eens pakt. Same met bijvoorbeeld oliebollen op oudjaarsdag of dat frietje op zondagavond. Met mate of bewust(er) genieten.
Dat meen je niet! Ze schrijft dus een boek over een alcoholvrij leven, maar houdt dat zelf maar met moeite een half jaar vol. Als het boek eenmaal uitkomt dan zit ze gewoon weer lekker aan de wijn. Deze vrouw is toch niet serieus te nemen?
Daarbij denk ik dat als je echt een alcoholprobleem hebt, dat gematigd drinken niet werkt omdat je dan al snel weer terugvalt in oude gewoonten