Het heeft als ik me goed herinner iets te maken met het recht op ‘family life’. Je moet als gezin in de gelegenheid zijn een onafgebroken periode van 2 a 3 weken samen te zijn. Mensen die door en voor hun werk juist in de schoolvakanties pieken en dat niet anders kunnen organiseren zonder dat bet bedrijf daar ernstig onder lijdt krijgen (na afstemming) de gelegenheid om buiten de schoolvakanties met schoolgaande kinderen op pad te gaan. Dit geldt niet alleen voor ondernemers, maar ook werknemers maar is dus wel erg afhankelijk van de branch.
Er zijn scholen die er heel vrij mee omgaan. Ik ken een stel (ict’er en stylist) die 2 maanden per jaar op Bali zitten, buiten de schoolvakantie. Daar hebben ze de school op uitgezocht.
Dit soort dingen vind ik altijd pijnlijk. De rijkere medemens krijgt dit soort dingen geregeld. De armere mens ouder met een reguliere baan of zelfs meerdere banen niet terwijl deze ook dolgraag op vakantie gaat of familie in het buitenland opzoeken, maar deze betaalt de hoofdprijs tijdens de schoolvakantie. Een soort klassenverschil krijg je.
Ik kan niet goed bedenken hoe dit voor Mascha of andere vloggers/influencers op zou gaan. Ze zei ooit dat de aanloop naar kerst de drukste tijd voor hen is. Komt goed uit, want dan is er geen schoolvakantie