Ik zat gisteren te zoeken in het luisterboek of ik zo’n stuk kon vinden, toen hoorde ik ook dat ze haar ‘lotgenoten’ alcoholvrijers noemde. Met mijn puberale brein dacht ik aan andere dingen.
Zou haar eerste business Structuurjunkie nog wel goed draaien? Daar hoor je eigenlijk weinig over via haar eigen kanaal toch?
Zie die planners wel vaak bij mensen voorbij komen en ook in fysieke winkels, dus denk van wel? Ze geeft er ook wel eens trainingen in maar dan vraag ik me altijd af wat je nou concreet leert behalve een planning maken?
Ja vlg mij wordt het vrij goed verkocht onder specifieke doelgroepen (docenten etc) en ze geeft ook veel trainingen over tijdsmanagement, bijv onlangs bij FunX en keer bij Dove kantoor dacht ik
Ja, echt grappig, ik heb drie collega’s die de planner hebben, maar Cynthia helemaal niet kennen. Dus dat heeft ze wel succesvol neergezet vind ik.
Ze heeft er wel een boek over geschreven
Ik vind het wel schaamteloos hoor, een beetje broodroof zelfs? Er zijn mensen die 1000 keer meer verstand hebben van de dingen die zij doet, zij heeft gewoon het geluk dat ze een mega bereik heeft.
Ik vind dat je hiermee haar wel wat tekort doet. Ze werkt al jarenlang aan de opbouw en behoud van dit bereik
Nee oke daar heb je gelijk in! Alleen bedoel ik ermee dat zij die volgers heeft verkregen doordat ze begonnen is met bloggen, ze heeft niet de kunstacademie of iets dergelijks gedaan en is niet al jaren actief als kunstenares (nu gebruik ik dit even als voorbeeld maar is van toepassing op alle andere hobby’s waarvan ze pretendeert er een bepaalde expertise in te hebben) Misschien overdrijf ik hoor, maar het is dan ergens toch een beetje oneerlijk dat zij er geld mee verdient
Er zijn toch ook heel veel zangers en zangeressen bekend geworden zonder de kunstacademie te hebben gedaan. Terwijl er veel betere muzikanten op de muziekacademie zitten. Moeten we niet meer accepteren dat het leven niet maakbaar is en eerlijk is. Sommige mensen hebben een beetje talent, werken hard of niet en hebben daarmee heel veel succes.
Hier iemand die kunstacademie heeft gedaan en ik kan je vertellen: tegenwoordig draait alles om marketing en content maken. Je moet jezelf leuk neer zetten, vlogs maken etc. zodat mensen jou leuk vinden én je werk daardoor kopen. Niet omdat je lelijk werk maakt, maar als mensen je denken te kennen heb je gewoon meer een gunfactor (is het niet anoniem en staat iemand ‘dichter bij je’) en is dat net de laatste stap om iets van iemand te kopen. Denk ook echt dat dat zeker voor Cynthia werkt, een parasociale relatie waardoor mensen haar snel iets gunnen. Is ook wel echt een beetje de cultuur tegenwoordig, ooooof ik zit veel te veel online. Waarschijnlijk een combi
Plus ze is ondernemer en haar leven en wat ze doet is haar merk. Ze zou gek zijn als ze in deze periode (mensen willen je nog volgen en van je kopen) niet steeds iets nieuws zou bedenken.
Ik denk eigenlijk dat het inmiddels zo is dat ze van te voren al weet dat ze met een hobby geld wil gaan verdienen. Ze zoekt vermoedelijk dingen uit die bij haar doelgroep passen, post een paar maanden flink wat content en maakt er vervolgens een cursus van. Noem me cynisch, maar dat is wat ik denk. Ze zet een merk neer en zoekt naar dingen waardoor ze relevant blijft en er geld blijft binnenkomen.
En dat neem ik haar trouwens niet kwalijk hoor, dat is volgens mij de kern van ondernemerschap en al helemaal op Social media.
Ik vind het eerder naïef dat iedereen denkt dat Cynthia al die hobby’s spontaan oppakt.
Ze had een tijdje terug ergens gepost (weet niet meer of het op insta of op haar blog was) dat het grootste deel van haar inkomsten uit Structuurjunkie komt, dus dit betwijfel ik echt ten zeerste. En ik ben ook echt niet vies van wat cynisme
Ik volg Cynthia al jaren niet meer en dat waterverven en sporten deed ze al toen ik haar nog wel volgde (2020 ofzo, ik heb toen in een van de lockdowns nog een online cursus gevolgd waar zij die ook gedaan had). Dat ze dingen steeds een paar maanden doet en dan weer een nieuwe hobby heeft is echt een misvatting die alleen hier leeft.
Ok, dat verandert mijn cynische kijk wel iets.
Toch kan ik me ook voorstellen dat ze nu zoveel mogelijk geld wil verdienen. Ik ga er namelijk vanuit dat ze dit niet tot haar 67e kan/wil doen. Ze zou de schildercursus en afvalwebinar (aka de lazyfitgirl methode waar je gratis een paper voor kan opvragen) ook gewoon gratis aan haar trouwe volgers aanbieden natuurlijk.
Ja, maar dit is haar werk en hier verdient ze een deel van haar geld mee. Een schilder kan ook gratis en voor niets huizen schilderen, maar zo werkt het toch gewoon niet? Influencers zijn gewoon ondernemers en niet je bestie die je op instagram volgt.
Lees mijn post daarboven, daar staat het ook in.
Ik bedoel meer dat als het daadwerkelijk menselijke hobbybevliegingen zijn hoef je er geen geld voor te vragen, maar ik zie het juist meer dat ze dit heel bewust doet en er (terecht) geld voor vraagt. Ik kan het even lastig verwoorden maar ben het dus met je eens
Ja, want dat is haar werk. Ik snap niet zo goed welk punt je dan wilt maken? Ik denk dat Cynthia gewoon op een andere manier naar haar hobby’s kijkt dan de gemiddelde mens, juist vanwege haar werk. Het lijkt me stug dat ze hobby’s creëert om er geld aan te verdienen. Bij influencers is het gewoon zo dat hun leven omgezet kan worden in content = geld. Dus als zij een hobby heeft, is dat weer een nieuw onderwerp om over te posten en kan dat uiteindelijk leiden tot een nieuwe geldstroom. Maar ik vind het weer te ver gedacht om te zeggen dat ze bewust hobby’s uitkiest om er vervolgens geld mee te verdienen.
Ik denk niet dat dat alleen hier leeft, ze heeft er zelfs een artikel over geschreven op haar blog.
Overigens geloof ik wel dat iets echt als hobby begint, maar dat Cynthia snel kansen ziet om er een verdienmodel van te maken. En dan is het ineens geen hobby meer, maar werk. En dus een verplichting, wat het op een gegeven moment minder leuk maakt voor haar denk ik.
Ze heeft natuurlijk ook (trouwe) volgers, waarschijnlijk veelal in dezelfde levensfase. Die zijn ook zoekende naar een nieuwe hobby, willen afvallen of houden van wandelen. Zo uniek is dat niet, maar zij zien Cynthia daarin wel als een betrouwbaar persoon, ze hebben immers het idee dat ze haar kennen door social media.
In die blog staat niet dat ze dingen een paar maanden doet met als doel om ze vervolgens te monetizen en er daarna niks meer mee te doen. Of dat ze iets maar een paar maanden doet en daarna weer stopt. Daarnaast ze is een betrouwbaar persoon want ze levert hen precies wat ze kopen. Ik zie echt het probleem niet.