Nu is Mila al een tiener (stories Mascha)… het kind moet nog 3 worden
Van de week had ze ook weer een heel monoloog over hoe een arts zei dat hij nog nooit zo’n geweldig, beschaafd, briljant kind had gezien en complimenten voor de opvoeding blablabla.
Dat hoef je toch niet zo letterlijk/ serieus te nemen.
Ik denk dat heel veel ouders wel van die momenten hebben dat je naar je kind kijkt en ze opeens zo groot vindt lijken.
Kleine kinderen kijk je groot, maar als ze eenmaal groot zijn, dan had je ze graag weer even klein.
Maar ze miste wel de Nederlandse nuchterheid hè?
Ja joh, dat is gewoon zoiets dat sommige ouders zeggen als hun kind een grote mensen ding heeft, zoals mila die heeft op de foto een hoge knot en ze vinden haar denk ik gewoon groot worden. “Sinds wanneer heb ik een tiener???” Zegt ze. Lijkt me toch logisch dat ze dan bedoelt dat haar kind te snel groeit en niet dat ze letterlijk zegt dat haar kind een tiener is.
Off course weet iedereen dat ze niet letterlijk bedoelt dat Mila een tiener is. Het kind is nog geen 3, natuurlijk is zij geen tiener. Mij ging het eerder om dat eeuwige ge-overdrijf. Zoals dat ze een kapsel vol krullen zou hebben (welgeteld 1x een gedraaid sprietje haar), de zogenaamde briljante ‘lief is lief’ opmerking, enz…
Omg hij maakte een hele slimme koprol in de buik ofzo?
Ik heb zelf net wat rondleidingen gehad op basisscholen voor mijn dochter en vind de focus ook zo op plusklassen, Engelse les, hoogbegaafdheid, etc. liggen. Pas toen ik er zelf om vroeg, kwam er wat informatie over de hulp die ze bieden aan kinderen die niet zo makkelijk mee komen.
Ik vind dit niet per se een hele rare vraag. Hoogbegaafdheid is voor een heel groot deel erfelijk en er is op scholen veel te weinig aandacht voor hoogbegaafde kinderen (ja vooral de klassieke vorm van hoogbegaafdheid). Het zou best kunnen dat deze moeder zelf de nadelen heeft ervaren van onvoldoende kennis en dit dus belangrijk vindt bij een eventuele school.
Klopt, er is inderdaad een grote erfelijke factor. In mijn familie is 2/3 van de familieleden hoogbegaafd en dan denk je voordat je kinderen krijgt hier toch wel even over na als je zelf weet welke invloed dit kan hebben in het leven en vooral tijdens de schooltijd.
Ja herkenbaar! Mijn partner en ik zijn allebei ook hoogbegaafd en hebben allebei een hele andere uiting van hoogbegaafdheid. Ik heb zelf hele negatieve ervaringen op school gehad dus het zou voor mij ook een belangrijke vraag/afweging zijn.
Er komen echt heel veel ouders op de basisschool dir zeggen dat hun kind hoogbegaafd is (al vanaf groep 1 2 klas) echt tientallen de afgelopen jaren (in Amsterdam dan)
Maar is die ondersteuning er niet dan? Ik ervaar nl op de school waar mijn kinderen naartoe gaan dat dat er wel is. Ik heb 1 kind die naar de ‘plusklas’ gaat (is overigens maar 1 moment in de week, geen dagelijks programma oid) en 1 kind waarbij er vanalles uit de kast word gehaald om hem de lesstof extra aan te bieden. Allebei bestaan nou eenmaal. Ook op de scholen waar we zijn gaan kijken in de scholenzoektocht werd veel verteld over extra ondersteuning op taalgebied etc
Maar naar mijn idee wordt aan beide groepen aandacht besteed? Zowel de kinderen die behoefte hebben aan meer uitdaging alsmede de kinderen voor wie de reguliere lesstof al een flinke uitdaging is. Ik vind het een beetje gek dat er geen plus klasjes meer zouden mogen zijn omdat dat vervelend is voor kinderen die wat meer moeite hebben met de lesstof. Kinderen die makkelijker leren dan gemiddeld hebben ook recht op onderwijs op maat, net zoals de kinderen die het minder makkelijk af gaat. Ik denk dat het juist goed is om zo veel mogelijk onderwijs op maat te bieden. Wel denk ik dat het soms misschien goed is om na te denken over de benamingen van die klasjes.
Wat een gelul. Er zijn genoeg extra ondersteuning mogelijkheden voor kinderen die minder goed meekomen. Daar wordt ook echt veel geïnvesteerd. En bij hoogbegaafde kinderen gaat het niet alleen om intellectuele uitdaging maar ook om ondersteuning bij faalangst, sociale interactie, perfectionisme. Daar is die hulp ook voor.
Het is sowieso ondoenlijk om één systeem te bedenken waar 100 verschillende soorten kinderen met verschillende soorten hersenen, ontwikkelingsniveaus en eigenschappen in mee moeten draaien.
Het is voor de 10 kinderen die daar toevallig precies inpassen prima en voor de overige 80, of ze er nu onder of boven of naast het standaard niveau zitten, een vervelende ervaring waarbij je er constant mee geconfronteerd wordt dat je niet tot de norm behoort.
Toen ik op de basisschool zat (100 jaar geleden wel) toen was er 0,0 ondersteuning voor kinderen die meer uitdaging nodig hadden terwijl er wel een hulpklas was. Er was toen voor een paar plus materiaal besteld maar als we dan een vraag hadden snauwde de leraren dat we toch zo slim waren en we het dus vast zelf wel konden oplossen. Waardoor we niets meer durfde te vragen. Het zal nu vast beter zijn en misschien was het niet zo’n goede school, maar zie mezelf daar dan ook wel vragen over stellen bij t kijken naar een school omdat het mijn schooltijd best kut maakte.
Haha dit leest echt als een boomermening van iemand die er overduidelijk geen verstand van heeft maar tóch iets wil zeggen