Beutyblogtopic XL #15

Ja herkenbaar! Mijn partner en ik zijn allebei ook hoogbegaafd en hebben allebei een hele andere uiting van hoogbegaafdheid. Ik heb zelf hele negatieve ervaringen op school gehad dus het zou voor mij ook een belangrijke vraag/afweging zijn.

2 likes

Er komen echt heel veel ouders op de basisschool dir zeggen dat hun kind hoogbegaafd is (al vanaf groep 1 2 klas) echt tientallen de afgelopen jaren (in Amsterdam dan)

11 likes

Maar is die ondersteuning er niet dan? Ik ervaar nl op de school waar mijn kinderen naartoe gaan dat dat er wel is. Ik heb 1 kind die naar de ‘plusklas’ gaat (is overigens maar 1 moment in de week, geen dagelijks programma oid) en 1 kind waarbij er vanalles uit de kast word gehaald om hem de lesstof extra aan te bieden. Allebei bestaan nou eenmaal. Ook op de scholen waar we zijn gaan kijken in de scholenzoektocht werd veel verteld over extra ondersteuning op taalgebied etc

3 likes

Maar naar mijn idee wordt aan beide groepen aandacht besteed? Zowel de kinderen die behoefte hebben aan meer uitdaging alsmede de kinderen voor wie de reguliere lesstof al een flinke uitdaging is. Ik vind het een beetje gek dat er geen plus klasjes meer zouden mogen zijn omdat dat vervelend is voor kinderen die wat meer moeite hebben met de lesstof. Kinderen die makkelijker leren dan gemiddeld hebben ook recht op onderwijs op maat, net zoals de kinderen die het minder makkelijk af gaat. Ik denk dat het juist goed is om zo veel mogelijk onderwijs op maat te bieden. Wel denk ik dat het soms misschien goed is om na te denken over de benamingen van die klasjes.

4 likes

Wat een gelul. Er zijn genoeg extra ondersteuning mogelijkheden voor kinderen die minder goed meekomen. Daar wordt ook echt veel geĂŻnvesteerd. En bij hoogbegaafde kinderen gaat het niet alleen om intellectuele uitdaging maar ook om ondersteuning bij faalangst, sociale interactie, perfectionisme. Daar is die hulp ook voor.

39 likes

Het is sowieso ondoenlijk om één systeem te bedenken waar 100 verschillende soorten kinderen met verschillende soorten hersenen, ontwikkelingsniveaus en eigenschappen in mee moeten draaien.

Het is voor de 10 kinderen die daar toevallig precies inpassen prima en voor de overige 80, of ze er nu onder of boven of naast het standaard niveau zitten, een vervelende ervaring waarbij je er constant mee geconfronteerd wordt dat je niet tot de norm behoort.

10 likes

Toen ik op de basisschool zat (100 jaar geleden wel) toen was er 0,0 ondersteuning voor kinderen die meer uitdaging nodig hadden terwijl er wel een hulpklas was. Er was toen voor een paar plus materiaal besteld maar als we dan een vraag hadden snauwde de leraren dat we toch zo slim waren en we het dus vast zelf wel konden oplossen. Waardoor we niets meer durfde te vragen. Het zal nu vast beter zijn en misschien was het niet zo’n goede school, maar zie mezelf daar dan ook wel vragen over stellen bij t kijken naar een school omdat het mijn schooltijd best kut maakte.

12 likes

Haha dit leest echt als een boomermening van iemand die er overduidelijk geen verstand van heeft maar tĂłch iets wil zeggen

39 likes

Ik dacht ik doe eens gek, kijk weer eens een vlogglossvlog, maar inmiddels identificeren ook
Totaal onbekende kijkers Mas’ kind als hooggeleid

Soms denk ik dat we in een parodie leven.

48 likes

Ik werk op een vmbo school en ‘onze’ kinderen hebben vaak hun hele basisschooltijd minder goed mee kunnen komen, meer moeite gehad met de lesstof, heel weinig of nooit de beste kunnen zijn. Dat zien veel mensen over het hoofd, ik wist het ook niet omdat ik havo advies had.
Ik krijg ook een beetje jeuk als een school het vooral heeft over plusklassen, extra uitdaging etc. Dan zit er op die school geen afspiegeling van de maatschappij, waar 60% van de kinderen een vmbo advies krijgt.
En natuurlijk moeten ook hoogbegaafde kinderen begeleiding krijgen, maar ook een nt2 leerling of een kind met dyscalculie

18 likes

Ugh ik word hier echt niet goed van. “Babies worden tegenwoordig zoveel gevoeliger geboren” nee Anita, ouders worden steeds dommer en geloven alles wat ze wordt toegeworpen in de Linda.

45 likes

Move along hoogbegaafdheid, we hebben het nu over spiritueel hooggevoelig zijn :sparkles: :star2:

17 likes

Van de ene aanstelleritis naar de andere.

12 likes

Wtf.
Over welke uitspraken van Mila gaat dit dan?

5 likes

Ze zei dat “vroeger toen ze groot was” ze een baby in haar buik had.

En toen Mas vroeg of ze puree lustte en of ze dat wel eens had gegeten zei ze “ik at dat vroeger toen ik groot was”.

Super creepy

21 likes

Doodeng, een peuter die verschillende tijdsaanduidingen nog door elkaar haalt.

104 likes

Haha mijn kind noemt alles ‘morgen’. :sweat_smile: Het kan gisteren betekenen, maar ook een jaar geleden of over 4 dagen.

Maar eigenlijk heeft ze dus spirituele gaven waardoor ze in het heden kan kijken!

48 likes

Maar hoezo krijgt een NT2 leerling of een leerling met dyscalculie geen extra begeleiding dan? Ik heb nog nooit gewerkt op een school waar dit soort leerlingen geen extra begeleiding krijgen. Het is nog eerder andersom zo.

2 likes

Hahahaha. Ohja heel bijzonder voor een peuter ja

5 likes

Mijn kind kan een perfecte imitatie doen van een dino, echt bijzonder dat hij dus ooit een dino was đŸ„č

36 likes