Ja net als dat na 10 jaar 30% van de mensen met een maagverkleining weer terug zijn op het oude gewicht. Het gaat niet alleen om het gewicht (over of onder) maar om de psychologische band met eten. De nazorg is ook gewoon slecht bij dat soort trajecten (ja ook bij ozempic), mensen worden geholpen met het symptoom (gewicht) maar niet voldoende met het mentale aspect en het levensstijl aspect.
Los van het punt dat je wilt maken, zorg wel dat als je getallen gebruikt, dat het klopt wat je zegt. Ongeveer 30% van de mensen met een maagverkleining lukt het niet om meer dan 50% van hun overgewicht blijvend kwijt te raken (dus na 10 jaar). Dat is echt iets anders dan terug komen op hun oude gewicht. En dit zijn Amerikaanse cijfers, in Nederland ligt dit getal rond de 10% en is nog steeds aan het dalen.
Ah oke dat wist ik niet sorry!
Mensen met overgewicht/hoger bmi zijn ondergerepresenteerd in allerlei medische studies. Daarnaast is ook aangetoond dat mensen met overgewicht rondom zwangerschap structureel gewichtsstigma ervaren in de zorg (Bron). Hoewel overgewicht kan samenhangen met verminderde vruchtbaarheid, is het bewijs dat afvallen daadwerkelijk de kans op succesvolle zwangerschap significant vergroot niet eenduidig. Het advies eerst afvallen en dan pas behandelen is dus meer gegrond in het stigma.
Waarom?? Je weet helemaal niet wat er bij hem speelt en misschien voelt hij zich wel fantastisch.
Je zegt nog veel beter wat ik probeerde te zeggen, maar dit dus!
Ik denk dat je mijn post verkeerd begrijpt, ik bedoel precies wat @Loxodonta hierover zegt. Juist dat de focus op gewicht en/of psychische klachten er voor zorgen dat vrouwen niet serieus worden genomen met waarvoor ze bij een arts komen, en het advies dan altijd eerst is āga maar afvallenā, net als een huisarts die je wegstuurt met āneem maar een paracetamolletjeā terwijl je zelf aanvoelt dat het niet goed zit.
Thanks voor de info en de bron. Ik begrijp jullie punten en sluit me erbij aan.
Ik weet er zelf niets van qua kennis maar dan is het kwalijk dat er vaak nog - ken meerdere persoonlijke verhalen, oa van een te dikke collega die recent nog werd aangeraden om eerst af te vallen voor de ivf poging - dit nog wel als zodanig wordt verkondigd door oa gyneacoloog.
āWel goed dat ze nu ook bezig is met alternatieve geneeskunde, zoals acupunctuur, misschien kan haar dat al wat ondersteunen in afwachting van een medisch traject.ā
Kan helpen om wat geld uit te geven maar verder niet ![]()
Verder is dit echt een afschuwelijke discussie om hier te voeren waarbij ontzettend veel assumpties over iemands gezondheid worden gedaan (door mensen zonder een medische achtergrond) en lijkt me dit iets voor iemand om met zijn/haar zorgverlener te bespreken.
Ah joh, als je naar de huisarts gaat en last hebt van je neus krijg je, naast dat je een paracetamol moet pakken, ook het advies om af te vallen.
Zeker mee eens dat er nog stigma bestaat op dit gebied, maar het moet wat mij betreft ook erkend kunnen worden (dit bedoel ik in het algemeen, niet specifiek naar Vera) dat overgewicht wel gepaard gaat met bijv. verminderde vruchtbaarheid, meer kans op zwangerschapsdiabetes en -hypertensie, vroeggeboorte, complicaties en afwijkingen. Ik zeg dit als onderzoeker (met (ernstig) overgewicht volgens bmiš) in dit werkveld: dat bewijs is er. Desondanks zou ik zoiets niet commenten onder iemands post, maar hoop ik dat diegene dat wel met verloskundige, huisarts of diĆ«tist oid kan bespreken.
Maar is het zo dat dat nu niet erkend wordt? Heb namelijk het gevoel dat dat juist erkend wordt en er over het algemeen direct bij overgewicht niet meer verder gekeken word, want overgewicht.
Maar kan dat mis hebben natuurlijk.
Nee ik denk dat dat inderdaad (in de medische wereld) wel erkend wordt. En in mijn persoonlijke werkervaring met zorgprofessionals zijn zij zich ook over het algemeen bewust van hoe gevoelig dit kan liggen bij vrouwen en het stigma dat ervaren kan worden. Maar niet elke professional zal hier even tactisch mee omgaan uiteraard. Ik commente het omdat ik vond dat het in de discussie hierboven de richting op ging van āwat onterecht dat ze afvallen adviserenā.
Ah zo ik snap je! Nee, het is zeker in gevallen niet onterecht dat geloof ik direct. Alleen soms jammer dat er niet verder gekeken wordt, terwijl het echt niet altijd de oorzaak is (ook gevallen waar dat wel de oorzaak zal zijn uiteraard).
Maar vind het dan wel weer typisch dat ivf bijvoorbeeld vergoed wordt tot 43. Terwijl bekend is dat leeftijd nog meer invloed heeft op de vruchtbaarheid dan gewicht. En je na 35 jaar veel minder vruchtbaar bent. Maar dat je met (licht) overgewicht eerst moet afvallen en ze je niet willen helpen.
Maar je kan niet echt jezelf jonger trainen ofzo
Iemand die in een ivf kliniek werkt vertelde mij laatst dat ze mensen met een bmi hoger dan 35 überhaupt niet behandelen??
denk dat Mascha iemand is die veel te lief is om publiekelijk te zeggen dat ze het eigenlijk lelijk vindt als iemand helemaal de moeite heeft genomen dat speciaal voor haar te maken enzo ![]()