dat klinkt eigenlijk als gewoon sociaal fatsoen, dat je niet iemand voor lul zet terwijl je ook nog eens zo’n groot bereik hebt
Never forget die ene gare kapper
Edit: ik probeerde ‘m te vinden, maar dankzij @spaarlamp in de zoekfunctie, 7:55:
Wow bizar, hier is ze 28 geworden, inmiddels ben ik ouder dan dat, en toch voelt/ziet ze er hier al ouder uit dan ik nu ben.
hahahahaha ik ga stuk, het is nog erger dan ik dacht in mijn herinnering
HAHAHA ik dacht er ook meteen aan. ‘die ene gare kapper’ ook echt
Omdat het naast dat de kans kleiner is dat je zwanger wordt, ook voor extra complicaties kan zorgen dus dan heeft een ivf traject meer risico’s.
Ja natuurlijk, maar je hoeft niet op zo’n comment te reageren denk ik dan. Tenzij die pruikenmaker Mascha niet zo goed kent en denkt dat dit antwoord oprecht is.
Zijn dat complicaties die gerelateerd zijn aan de zwangerschap of nog extra door ivf icm obisitas?
Geldt ook voor leeftijd (ouder dan 35).
Ja zo gek he. Compleet andere levensfase voelt het
Hahahaha aaaaahw ik kan me dit helemaal voorstellen, dat je iemand ook zo op een voetstuk plaatst dat je hersenen het dan niet aan kunnen om te accepteren dat het gewoon echt, echt vreselijk is, dat kapsel.
Het is toch mega krom dat je vanaf een bepaald bmi geen aanspraak kan maken op ivf maar na een bepaalde leeftijd (wat net zo ‘slecht’ is) wel?
Ik vind het gewoon onterecht dat zoveel artsen en klinieken eerst zeggen te moeten afvallen en niet verder kijken. Maar wel vrouwen behandelen tot 43 jaar.
Ivf met overgewicht ervaringsdeskundige hier. Het is echt niet zo dat een arts zegt: “Oké je BMI is te hoog, val eerst maar af, dan kijken we pas verder.”
Ik was zelf ook te zwaar, maar daarnaast werd alles gecheckt bij zowel mij als mijn man of er reden was voor de onvruchtbaarheid. Dat bleek niet zo te zijn en daarbij kregen we de conclusie “onverklaarbaar onvruchtbaar” en het advies voor mij om 10 kilo af te vallen om de kans op eerder slagen van een ivf poging te bevorderen (geen harde eis, kreeg wel begeleiding hiervoor als ik dat wilde). Mijn man moest stoppen met roken ter bevordering van de kwaliteit van zijn zaad (wel een harde eis, werd ook echt gecontroleerd dmv een blaastest + er werd hulp bij geboden).
Wij hebben alles op alles gezet om zwanger te worden, dit samen met beide handen aangegrepen en gedaan met succes. Ik snap de bodypositive houding van Vera en het is ieders goed recht te kiezen voor wat goed voelt, maar de adviezen zijn er niet voor niks lijkt me.
TLDR; Het is niet zo dat wanneer je met overgewicht een kinderwens hebt, terug naar huis gestuurd wordt met “eerst afvallen, dan zien we wel verder.” Wel hoor je direct dat een gezond(er) bmi je fertiliteit bevordert én krijg je hulp daarvoor aangeboden.
Edit: Trouwens, ik was zelf oké met m’n te zware lijf qua looks en vond het heel irritant dat dit meteen weer een van de eerste adviezen was vanuit de medische wetenschap. Maar toen ik even goed bij mezelf te rade ging, wist ik zelf ook wel dat het los staat van of ik mijn lijf wel of niet mooi vind en een gezond lijf gewoon gunstiger is voor een zwangerschap.
Leeftijdsgrens heeft vooral met eicelvoorraad te maken, dan heeft het vaak überhaupt geen zin om te behandelen.
Ik vind het kwalijk dat er zo veel focus is op de vrouw. “Het zal wel aan haar liggen… ze moet afvallen… etc”. Terwijl Jeff misschien de halve dag met z’n hete laptop op schoot zit te editen, en daarbij zijn zaad om zeep helpt. Hij heeft hier ook wat in te doen.
De fatshaming die sommigen van jullie in keurig verwoorde zinnetjes verhullen is echt zo naar…
Shame on you, voor wie zich aangesproken voelt.
sorry maar hoe denk je dat zo’n specifieke nare opmerking over hem wel een goede opmerking is ![]()
Zaadkwaliteit testen wordt, wat ik hoor in m’n omgeving, standaard gedaan aan t begin van het traject, gezien dat heel eenvoudig, snel en goedkoop is om te testen.
Ik heb deze ervaring zelf. Ik mocht niet eens op intake komen in een kliniek, moest eerst maar 10 kilo afvallen. Terwijl mijn collega van 41 zonder pardon geholpen wordt. Ik heb geen problemen met mijn vruchtbaarheid (heb al een kind) dus dit was puur op gewicht.
het is toch ook niet altijd evident dat je ongezond bent als je overgewicht hebt? met uitzondering van (randje) morbide obesiteit.
ik heb nu zelf overgewicht en dat komt wel door een ongezonde levensstijl en daar zal ik niet de enige in zijn, maar ik ken ook best wel dikkere mensen die gezonder eten en meer sporten en overall echt wel gezonder zijn en meer conditie hebben dan dunne mensen die niet sporten en amper groenten eten. die tatjana al dinges had daar ook een docu oid over gemaakt toch… dat haar lijf gezond én dik is en dat ook door allerlei artsen en onderzoeken werd bevestigd. het bias dat dik per definitie ongezond is of de eerste oplossing voor symptomen van een aandoening oid die ernstige klachten geeft en later ongerelateerd blijkt is wel echt schadelijk gebleken toch…