Ligt denk ik ook wel aan het referentiekader. Als ik elke avond een glas wijn zou drinken dan zou mijn moeder zich zorgen maken, de moeders van mijn vrienden drinken gezellig iedere dag mee
Ik heb mijn vriend laten raden hoe duur de bandjes van Vera waren. Hij dacht 20 euro voor de twee samen ‘maar ze zijn wel van Dior he!’ Ohhh dan max 20 per stuk zegt hij . Hij viel bijna van zijn stoel toen ik de echte prijs vertelde en hij vond het gewoon een dure versie van een festival bandje.
Wat kosten die dióóóór bandjes dan?
Ik vind dit soort vragen ook irritant, krijg ze inmiddels wekelijks, maar als ik op mijn werk had verkondigd dat ik na mijn vakantie wat rustiger aan ga doen omdat ik wil proberen zwanger te worden had ik de vragen ook wel weer gesnapt.
Ik dacht 250 per stuk maar het is gelukkig 250 voor een paar. Maar ik persoonlijk vind 125 euro voor een armbandje van stof nog mega duur. Al zijn ze van Dior of ieder ander merk op de wereld.
ahhh nee zit ik net mn vriend wijs te maken dat hij 250 kan vragen voor zijn lowlands bandje, maar 125 is ook goed.
“Wanneer is er sprake van alcoholmisbruik? Als je meer dan 1 a 2 glazen alcohol per dag drinkt en minder dan 2 dagen in de week geen alcohol drinkt, drink je al te veel.”
Cynthia is een echte Bourgondiër, die snapt wat genieten van het leven is
Oh volgens de DSM heb ik ook een alcoholverslaving
Ik vind het niet veel hoor, is dat zo raar? Ik drink een glaasje omdat ik het lekker vind. De ene acond niks, de andere avond 1 of 2. Soms ook de hele week niks en alleen in het weekend. Volgens mij ben ik niet echt een uitzondering hoor
Ik heb vanavond nog een glas gedronken (gezellig) gisteravond 3 (ook gezellig). Ik ben nooit ziek of wat dan ook, en heb geen enkele van de kenmerken. Het zal heus voor sommige mensen gelden, maar ik voel me in ieder geval niet aangesproken. I.m.o. ben je verslaafd als je het echt nodig bent.
Join the club!
Al zou ik je graag geloven, het schijnt toch dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen
Ik zeg nergens dat ze een alcoholverslaving heeft. Ik hoop niet dat hier zulke heftige woorden in m’n mond gelegd worden. Anders zou ik dat heel irritant vinden.
“Professioneel alcoholisme” komt echter veel voor. Ben ik, toen ik werkte in de hulpverlening, veel tegengekomen. Verwijs ook graag naar dit artikel: https://www.google.nl/amp/s/www.forbes.com/sites/cathyhuyghe/2017/08/09/alcoholism-and-addiction-in-the-wine-industry-a-candid-perspective-from-a-master-of-wine/amp/
Ik vind het bagatelliseren/normaliseren van fors en openlijk alcoholgebruik gewoon niet ok. Maar goed. You do you boo. Niet mijn probleem. Heb er gewoon een gekkig gevoel over.
Dat is al best een tijd achterhaald aangezien die conclusies gebasseerd zijn op onderzoek wat vanuit de basis niet klopt. Mensen die gematigd drinken leven langer in vergelijking tot mensen die niet drinken, maar de redenen dat mensen niet drinken zijn in dat onderzoek niet bestudeerd. Zo blijkt dat in de niet drink groep meer mensen zitten die een grotere kans op vroegtijdig overlijden hebben ( sociaal- economische status, ziekten, vroegere verslaving etc.) Het beste is om alcohol gewoon compleet laten staan.
@PrincessPeach Maar dat vind ik anders dan dagelijks een glaasje drinken. Het is niet zo dat ik het bijzonder vind. Ik ken meer dan genoeg mensen die het ook doen, maar ik vind het persoonlijk erg raar dat dagelijks alcoholgebruik als normaal wordt ervaren
Ik schrik er ook een beetje van hoe normaal het hier gevonden wordt om zo veel te drinken… Roken lijkt in dit topic soms zo’n groot taboe maar alcohol, joh geen probleem kom maar door.
Het doet me een beetje denken aan toen ik 15 was en we in het kader van bewustwording rond alcoholmisbruik een testje moesten invullen om de effecten van ons drankgebruik op ons lichaam te berekenen. Het beoogde resultaat was natuurlijk levercirrose, want je bent pas cool als je je te pletter zuipt.*
*edit: en ja, dat is blijkbaar al bij gemiddeld 2 glazen per dag en minder dan 2 nuchtere dagen per week
Maar nu lijkt het net alsof mensen hier worden aangemoedigd om een fles per dag weg te tikken. Cynthia gaf overigens eerder al aan meestal op doordeweekse dagen niet te drinken tenzij er een event is. Niet om het goed te praten, maar ik geloof eerlijk gezegd dat het beter is om gezonde voeding te eten en elke dag een glas wijn te drinken dan heel erg ongezond te eten. Misschien is dat voor sommigen appels met peren vergelijken, maar ongezond eten wordt ook heel vaak lacherig over gedaan terwijl ik dat soms zorgelijker vind. Ik heb daar in ieder geval nog nooit zo snel mensen over zien vallen. Ik voel me overigens niet aangevallen want ik drink niet elke dag maar de reacties verbazen me wel.
Dit is wel cumulatief hoop ik?
Je kan moeilijk ontkennen dat alcohol in onze cultuur ingebakken zit. Hoeveel niet-drinkers krijgen geen flauwe opmerkingen over hun colaatje terwijl iedereen bier, wijn of iets sterkers drinkt?
Ik denk zeker dat Nederlanders meer ‘uptight’ zijn dan mensen uit sommige andere culturen over alcoholgebruik (je ziet dat bijv. vooral bij zwangerschap en drinken, in veel landen doen ze dat nog steeds), maar ik denk dat ‘wij’ in die zin wel gelijk hebben. Alcohol is niet goed voor je, punt.
Maar goed ik drink liever in het weekend een aantal (of veel) glazen wijn dan water.
Daarnaast denk ik dat de meeste mensen zelf wel kunnen aanvoelen of ze er te afhankelijk van zijn of niet. Als je merkt dat je moeilijk zonder moet je inderdaad oppassen/hulp zoeken. Ik den dat ‘wel of niet meer zonder kunnen’ meer zegt dan de hoeveelheid die je drinkt.
*Ik vind het overigens totaal ongepast om te gaan speculeren of Cynthia te veel drinkt. Wij kunnen dit onmogelijk beoordelen.
Huh. Cultuur kan niet op tegen een wetenschappelijk onderzocht en bevestigd feit (lees: dat te veel alcohol niet goed is voor je en dat de grens van “te veel alcohol” verrassend laag ligt).
Also ik ben Belg, en die blijken als het op alcohol aankomt het vijfde meest ““bourgondische”” land in Europa te zijn. Er zijn maar 4 landen waar men meer drinkt: Litouwen, Estland, Wit-Rusland en Tsjechië.