Ik vind het niet veel hoor, is dat zo raar? Ik drink een glaasje omdat ik het lekker vind. De ene acond niks, de andere avond 1 of 2. Soms ook de hele week niks en alleen in het weekend. Volgens mij ben ik niet echt een uitzondering hoor
Ik heb vanavond nog een glas gedronken (gezellig) gisteravond 3 (ook gezellig). Ik ben nooit ziek of wat dan ook, en heb geen enkele van de kenmerken. Het zal heus voor sommige mensen gelden, maar ik voel me in ieder geval niet aangesproken. I.m.o. ben je verslaafd als je het echt nodig bent.
Join the club!
Al zou ik je graag geloven, het schijnt toch dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen
Ik zeg nergens dat ze een alcoholverslaving heeft. Ik hoop niet dat hier zulke heftige woorden in m’n mond gelegd worden. Anders zou ik dat heel irritant vinden.
“Professioneel alcoholisme” komt echter veel voor. Ben ik, toen ik werkte in de hulpverlening, veel tegengekomen. Verwijs ook graag naar dit artikel: https://www.google.nl/amp/s/www.forbes.com/sites/cathyhuyghe/2017/08/09/alcoholism-and-addiction-in-the-wine-industry-a-candid-perspective-from-a-master-of-wine/amp/
Ik vind het bagatelliseren/normaliseren van fors en openlijk alcoholgebruik gewoon niet ok. Maar goed. You do you boo. Niet mijn probleem. Heb er gewoon een gekkig gevoel over.
Dat is al best een tijd achterhaald aangezien die conclusies gebasseerd zijn op onderzoek wat vanuit de basis niet klopt. Mensen die gematigd drinken leven langer in vergelijking tot mensen die niet drinken, maar de redenen dat mensen niet drinken zijn in dat onderzoek niet bestudeerd. Zo blijkt dat in de niet drink groep meer mensen zitten die een grotere kans op vroegtijdig overlijden hebben ( sociaal- economische status, ziekten, vroegere verslaving etc.) Het beste is om alcohol gewoon compleet laten staan.
@PrincessPeach Maar dat vind ik anders dan dagelijks een glaasje drinken. Het is niet zo dat ik het bijzonder vind. Ik ken meer dan genoeg mensen die het ook doen, maar ik vind het persoonlijk erg raar dat dagelijks alcoholgebruik als normaal wordt ervaren
Ik schrik er ook een beetje van hoe normaal het hier gevonden wordt om zo veel te drinken… Roken lijkt in dit topic soms zo’n groot taboe maar alcohol, joh geen probleem kom maar door.
Het doet me een beetje denken aan toen ik 15 was en we in het kader van bewustwording rond alcoholmisbruik een testje moesten invullen om de effecten van ons drankgebruik op ons lichaam te berekenen. Het beoogde resultaat was natuurlijk levercirrose, want je bent pas cool als je je te pletter zuipt.*
*edit: en ja, dat is blijkbaar al bij gemiddeld 2 glazen per dag en minder dan 2 nuchtere dagen per week
Maar nu lijkt het net alsof mensen hier worden aangemoedigd om een fles per dag weg te tikken. Cynthia gaf overigens eerder al aan meestal op doordeweekse dagen niet te drinken tenzij er een event is. Niet om het goed te praten, maar ik geloof eerlijk gezegd dat het beter is om gezonde voeding te eten en elke dag een glas wijn te drinken dan heel erg ongezond te eten. Misschien is dat voor sommigen appels met peren vergelijken, maar ongezond eten wordt ook heel vaak lacherig over gedaan terwijl ik dat soms zorgelijker vind. Ik heb daar in ieder geval nog nooit zo snel mensen over zien vallen. Ik voel me overigens niet aangevallen want ik drink niet elke dag maar de reacties verbazen me wel.
Dit is wel cumulatief hoop ik?
Je kan moeilijk ontkennen dat alcohol in onze cultuur ingebakken zit. Hoeveel niet-drinkers krijgen geen flauwe opmerkingen over hun colaatje terwijl iedereen bier, wijn of iets sterkers drinkt?
Ik denk zeker dat Nederlanders meer ‘uptight’ zijn dan mensen uit sommige andere culturen over alcoholgebruik (je ziet dat bijv. vooral bij zwangerschap en drinken, in veel landen doen ze dat nog steeds), maar ik denk dat ‘wij’ in die zin wel gelijk hebben. Alcohol is niet goed voor je, punt.
Maar goed ik drink liever in het weekend een aantal (of veel) glazen wijn dan water.
Daarnaast denk ik dat de meeste mensen zelf wel kunnen aanvoelen of ze er te afhankelijk van zijn of niet. Als je merkt dat je moeilijk zonder moet je inderdaad oppassen/hulp zoeken. Ik den dat ‘wel of niet meer zonder kunnen’ meer zegt dan de hoeveelheid die je drinkt.
*Ik vind het overigens totaal ongepast om te gaan speculeren of Cynthia te veel drinkt. Wij kunnen dit onmogelijk beoordelen.
Huh. Cultuur kan niet op tegen een wetenschappelijk onderzocht en bevestigd feit (lees: dat te veel alcohol niet goed is voor je en dat de grens van “te veel alcohol” verrassend laag ligt).
Also ik ben Belg, en die blijken als het op alcohol aankomt het vijfde meest ““bourgondische”” land in Europa te zijn. Er zijn maar 4 landen waar men meer drinkt: Litouwen, Estland, Wit-Rusland en Tsjechië.
Alcoholisme en under-age drinking is daar dan ook een groter probleem dan hier.
Nogmaals, ik ben niet vies van een drankje en ik ben waarschijnlijk een van de laatsten om hier iets over te zeggen, maar dat iets cultureel aanvaard is maakt het niet ineens niet meer slecht.
Not sure if serious…
Ik wilde me hier eigenlijk niet in mengen, maar als Italiaan voel ik me toch wel geroepen om hierop in te gaan, haha. Het is inderdaad waar dat het voor Italianen best normaal is om een glaasje wijn bij het een maaltijd te drinken, maar dit gaat écht niet om de dagelijkse lunch en avondeten. In mijn ervaring eten en drinken de meeste Italianen, vooral doordeweeks, erg eenvoudig, om bijv. in het weekend en op feestdagen los te gaan. Ik had het er vandaag nog over met mijn vader: mijn opa (geboren in 1913!!!) maakte wijn en dronk er bijna elke dag een glas van, maar wel aangedund met water of cola, omdat zelfs hij ervan bewust was dat alcohol niet goed voor je is!
Daarnaast wordt voor zover mijn ervaring is een stuk meer in Nederland gedronken dan in Italië. Dingen als “indrinken” voor het uitgaan, maar ook veel drinken tijdens het uitgaan, meer dan een biertje drinken of meer dan twee glazen wijn bij het eten zijn bij ons echt uitzonderingen (en ik ga best veel uit en heb een vrij actief sociaal leven!), en de Italiaanse leeftijdsgenoten die ik ken begonnen een stuk later met drinken dan mijn Nederlandse leeftijdsgenoten. Ik vertrok uit Nederland toen ik klaar was met de derde klas en ging toen al regelmatig met mijn vrienden uit, die vaak indronken/veel bier dronken tijdens het uitgaan, terwijl het drinken met mijn Italiaanse vrienden pas een paar jaar later begon en het altijd bij één/twee drankjes of bier is gebleven.
Kwalitatief goede en lekkere wijn zijn concepten die veel Italianen wel meekrijgen in hun culinaire opvoeding (simpelweg omdat veel Italianen best wel snobistisch zien als het om eten en drinken gaat, vooral van eigen bodem!) en zijn vaak niet het gevolg van een actieve zoektocht of zogenaamde bourgondische leefstijl zoals het hier wordt beschilderd.
Dit was mijn betoog, groetjes!
Edit:
Dit komt echt totaal niet overeen met mijn persoonlijke ervaring en de de World Health Organization data. Italië staat op de 87e plek wat alcoholconsumptie per capita betreft (Nederland op de 42e) en op de 31e van de 32 wat relatieve alcoholconsumptie betreft (Nederland 21e).
Een ““wijncultuur”” hebben staat niet gelijk aan veel of vaak drinken. Sorry dat ik hierover zeur, maar ik vind het best schadelijke en stomme stereotypes, zowel wanneer ze positief worden gebruikt (“Italianen worden hartstikke oud, zijn gezond en hebben een heerlijke bourgondische leefstijl, zij drinken ook heel veel!”) als negatief (“Alcoholisme en under age drinking zijn in Italië een groter probleem dan hier.” ??? Als ik data mis heb ik natuurlijk niks gezegd, maar waar komt dit gegeven vandaan?).
Ja hier slaat ze de plank wel mis ja. Vera moet het hebben van de gunfactor en die verliest ze nu wel een beetje.
Weer zo’n kattige sneer. Ik vond Vera wel leuk, maar dit vind ik echt niet kunnen. Reageer dan niet en sta erboven of blijf beleefd.
Haar abonnees betalen wel haar dure Dior armbandjes. En al haar andere vleeskleurige designer accesoires.
Unsubscribed!
Wijn met cola?
Wow Vera doe ff normaal
Samenvatting
IUit de Italiaanse krant. Ik vind het een beetje vervelend dat je er zomaar vanuit gaat dat ik ‘stereotypeer’ want dat doe ik niet, maar goed ik kan het ook niet linken of zo want ik heb dat niet uitgekipt en opgeslagen.
Dat in Nederland meer wordt gedronken betekent niet per se dat er ook meer problemen mee zijn. Er wordt daar nog steeds ‘normaler’ gedaan over drinken onder de 16 waardoor ongeveer 60% van de mensen van 11 of ouder al eens heeft gedronken. Ze noemden toen Nederland zelfs als voorbeeld omdat wij hier in een paar jaar een hele erge cultuuromslag in hebben gemaakt. (Ouders die het eerst allemaal goed vonden versus ouders die nu pas vinden dat je vanaf je 18e mag drinken.)
Nogmaals ik vind het niet zo leuk dat je zegt dat ik sterotypeer. Ik kom al 12 jaar in Italië dus hoewel ik geen Italiaan ben, vertel ik ook geen dingen ‘omdat ik een keer een Italiaan op televiesie heb gezien.’ Ik zal het artikel straks proberen te zoeken maar de meeste dingen die jij aanhaalt zijn ook vanuit je eigen ervaring.